onsdag 17 oktober 2012

Krogbesök, nattvandring, inflyttningsfika o besök i Ojnareskogen!


I lördags skulle Ekorren o jag gå ut, var det bestämt. 
Det var maskerad på Visby Hotell....meeeen, vi hamnade på Black Sheep Arms o maten den var minst sagt yummiyummi...hann inte ens ta foto innan den var nerglufsad i magen...sen kom det in en fritead marsbar med gräddvaniljglass....ojojoj...


...Ekorrmys....


....jordgubbe o kolasås......


Livemusiker underhöll med kul musik...


På hemvägen vandrade vi sakta genom den VISaBYN med sina charmiga gränder, ruiner o härligt medeltida viskningar i oktobernatten...


S:ta Karins ruin på stora torg....kommer i en helt annan dager om natten, fniss


Härligt stora kopparkärl syns genom fönstret på Wisby bryggeri. 
Smaka gärna en öl därifrån nån gång....mumma



Den här gamla mysiga staden kommer för alltid att ha en plats i mitt hjärta, var jag än befinner mig i världen.


Landskapsblomman är murgröna, väldigt passande, det finns gott om duktiga klättrare, som på öns eget språk kallas rindi.




Härligt branta  backar att tänja ut vadmusklerna i på hemvägen..


Tänk när detta var ett vanligt transportmedel här i stan, uppför backen....det krävde sin man för att ta sig uppför med den här tingesten med fullt lass.
 På den tiden fanns det troligen inga gym....o inte så många överviktiga heller...



Österport i nattligt, charmig belysning....
Du som inte varit här på ön, boka genast in sommarens semester till ön o lukta dig igenom denna ålderstigna stad med egen nos.
Ön har massor att erbjuda, I promise U!
Kom ihåg: smaka Wisbyöl, finns flera sorter, kajpsoppe, saffranspannkake m salmbärssylt o grädde, dricke.....


Vi "päron" blev inbjudna till brudarna Myrvälder/Björklunds nya lya på eftermiddagsfika.
Mycket trevligt o lite för gott...


De delar på en vindsvåning innanför murarna...


Inget jättekök för två duktiga kockar...troligen därför den äldre brodern Myrvälder får besök av två matlagningssugna tjejer titt som tätt o kan smörja kråset med div god mat o får sin frys fylld med kakor o gottigottgott...vilket han inte verkar ha nåt emot.



 Lärarjobbet fortsatte i veckan i Fårösund, där jag undervisade...jaja, jag var i alla fall där o hade spanska med kidsen i högstadiet, samt en del engelska.
 På biblan hade de utställning om indianer från Sydamerika.
EN lärare var vänlig nog att visa mig dit.....de trodde jag var intresserad av indiansk kultur, wonder why??? ;O)


I Fårösund bor Ninni, en superduktig kvinna som syr i skinn. 
Hon var med på kursen som hette Öppna din sinnen....som var upprinnelsen till att jag så småningom hamnade här på ön 1995 o var alltså en av de få personer jag kände när jag kom hit med 4 små kids, utan jobb eller stålar men med en STOR portion positivt tänk o livstillit....o ....jag o kidsen har ju minst sagt överlevt det lilla tilltaget!!



På vägen tillbaks var jag inne o hejade på alla tappra Ojnarekämpar o sa dem att jag o mina vänner, var mycket glada över att de var där eftersom inte vi är det o att vi skickar kärleksfulla tankar för skogens bevarande!

Just när jag skriver detta...coolt, meddelar de på TV att Nordkalk måste avvakta tills  HD avgjort frågan, innan de får fortsätta. 
HURRA, håll alla tummar du också för att Ojnareskogen får finnas kvar o risken för att vattnet ska sina i brunnarna, snart ska vara ett minne blott!

Idag är jag tacksam över att jag: nu börjat nedräkningen till avresan mot mitt nya liv i CA, USA...37 dagar kvar! 
 nu har jobb varje dag,
 har underbara höstskogar att rasta hundrana o mitt späck i varje dag i ur o skur.

Wolfies tips: boka din semester hit till ön genast!
 I helgen... tänd lite ljus för Ojnareskogens fortsatta bevarande o att besluten ska tas till skogens fördel. 
DINA INTESNIVA TANKAR O ÖNSKNINGAR GÖR SKILLNAD O HJÄLPER MASSOR!
Skogen själv och alla som kämpar för skogen tackar DIG för ditt bidrag!
                                                                   P U Z Z



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar