söndag 26 augusti 2012

Eagleroad (Århus) Powwow Dk 2012

       Eagleroad Powwow 24-25 Aug 2012
 Nu ska du som inte är insyltad i den Indianska världen få dig en rejäl läckerbit...
Clara mitt barnbarn o jag samt en väninna från Malmö drog på fredagsförmiddagen mot Skanderborg i Danmark, över 4 broar och vi landade efter 4 timmat på Eagleroad mitt i en värstingregnskur...för första gången flyttad från Århus hit, då det stället hade bommat igen.
När vi kånkat o burit in alla pinaler i den anvisade tipin avtog regnet en aning och vi fixade madrasser o gjorde upp eld.




Clara o jag hade bestämt oss för att fira hennes födelsedag hela helgen då hon fyller 7 år, den 5 Sept. så vi kunde mysa extra länge.


 Den här lille killen Magnus, o hans föräldrar sov i samma tipi som oss och Clara o han lekte o hade kul fast ingen av dem förstod vad den andre sa..




Det finns olika danser och varje dans har sin egen typ av kläder Womans Traditional tex finns det 2 varianter av Northern o Southern style....Den första dansar i buckskin o den andra i cloth (tyg) men de bär båda schalen över armen o en featherfan i den andra.



Clara o jag dansar Fancy Shawl en nyare o lite snabbare typ av dans som även kallas Butterfly dance, då meningen är att man ska va lätt o dansa som en fjäril över blommorna på ängen...


 Den vackra himlen gjorde vyn extra fin i kvällningen...




Mommo är sååå himla stolt över sin superduktiga Trollunge! 
Hon var med o dansade alla danser med mig från Grand Entry till Grand Exit båda dagarna! 
Med liv och lust hoppade hon från blomma till blomma den lilla skruttungen o dansade med glädje runt i ringen trots rotblöta o lera....

 Hon dansade inte bara i cirkeln utan även när de andra dansade sina danser var hon med o höll takten med hela kroppen...




Här med en kär Broder som har sina rötter på Grönland Lars Mohawk Geraae...


 På kvällen blev det socialdance kring elden innan vi bytte om....


Efter första kvällen var det gemensam mat och Clara rusade iväg o lekte med de andra i mörkret, när hon var klar. 
Plötsligt kom hon farandes, 
- Mommo, elden håller på att slockna i Tipin... 
- Ok, då får du lägga på några pinnar, sa jag..
Efter några minuter kom hon igen. 
- Mommo.. nu har jag lagt på o blåst som du brukar, så nu brinner det bra igen! Å nu e jag trött...
-  Leta upp din tandborste o borsta tänderna o kissa så kommer jag till tipin strax...
Du sla veta att klockan då var 00.00 o det var bäckmörkt att leta sig till toavagnen, men hon skuttade glatt iväg...sen snackade vi vuxna ett tag till innan den glömska Mommon kom på att oj, hon skulle ju lägga sig hos Clara när hon skulle sova....
Jag letade mig fram till vår tipi i den stjärnbeströdda natten o fann henne gott snusande i eldens sken på vargkudden under ett flertal ponchos, filtar o min Capout, lilla duktiga Trollungen!


 



När man sussar i tipi finns det massor av kompisar som också vill va med..långben här tex...


Claras polare Magus som dansade för fullt inne i tipin kring elden...o de pratade massor trots att ingen av dem ens kunde gissa ämnet så fnissade de o hade hjärtligt skoj..


 Clara hittade långbens kompis som hon roade sig med en lång stund, han fick krypa från den ena handen till den andra..Det du Kusin Catta...där har du någon som kan träna med dig...


 Broder Lars med en av mina kära systrar Karin....vi har alltid massor att avhandla....hon "ser" massor o gör tappra försök att leda mig på rätt spår o få mig att inte hoppa i gasen tunna..mycket tacksam för detta....




På lördagen ville regnat inte ge med sig o vi fick knöla in oss med all publik i de 2 sammanbygda tipisarna

 Här i en luftig Fancyshawl dance...




Strax innan det var Grand Exit upphörde regnet o vi flyttade ut igen o dansade Crowhop i det mer än blöta gräset.




Här dansar vi en annan social dans som kallas Rabbitdance...om man blir uppbjuden menar traditionen att man säger JA, annars får man vackert betala en slant... ;O)


Plötsligt fick jag se en svart o vit mycket ovanlig duva spatsera omkring helt lugnt utanför huset.
Den var vaekligen speciell o sökte hjälp, den kunde inte flyga....
Det kändes ärofyllt att den landade just där vi stod....som en gåva, som gav hopp på nåt sätt...

 Här med min "allra nyaste Broder" ...vi började prata...samma språk, vi kramades o han gav mig en örnfjäder....ojojoj, det blev väldigt känslosamt...jag grät en skvätt o vi kramades lääänge...han SÅG mig, verkligen....
Det är så fantastiskt härligt med att vara på Powwow, alla underbra människor, dansen, trumman, sången o atmosfären, elden...så skönt att ladda mitt för längesen urdåliga batteri......nu borde jag bara maratonsova några dygn också för att komma ikapp..

Känner att den fulla farten nu börjar göra sig påmind tillsammans med inte sova, äta klokt eller ens vila på några veckor...and oups, I did it again...
Klicka på länken för att se fotografens bilder...han kröp plötsligt in genom tipidörren o började plåta....

 Kolla även här, en dansk fotograf papparazzzzzade...
Här är stället vi var på, fantastiskt go atmosfär o mycket trevligt..
www.eagleroad.dk 
Idag är jag mycket tacksam över att jag kom dit o hem utan strul,
alla härliga människor o kramar, o nya möten,
min nya bror o örnfjädern jag fick av honom,
elden o trumman + sång som gav mig ny energi o kraft,
att min fot höll att dansa med, alla råd, tips o förmaningar som jag ska göra mitt bästa för att komma ihåg!
 
Wolfies tips: får du någonsin chansen att åka på Powwow - gör det!
Det gör gott i både kropp o själ.
När det är intertrible får alla dansa .GÖR DET, KÄNN MODERNS HJÄRTSLAG FRÅN TRUMMAN HELA DIG FRÅN INSIDAN!

 
 
 
 
 

1 kommentar:

  1. Jag och barnen var i stugan förra helgen. När vi skulle mecka med poolen så fick jag en spindel på armen, UTAN att bli hysterisk!
    Sen höll Hugo den i handen och den spann nät och åkte ner en bit och sen upp igen... Moa tyckte det såg kul ut och ville också prova, så helt plötsligt stod hon med spindeln på handen och den kröp fram och tillbaka på händerna... Jag höll andan och stod en bit därifrån!

    SvaraRadera