måndag 13 augusti 2012

Medeltid - gycklare,eld och Riddare på ön!

 Ja, just veckan som gick var det ju massor av annan tid på Gotland, mer medeltid än nutid faktiskt och det kunde man verkligen inte missa.
 De här trevliga medeltidingarna kom ända fra Norge och var väldigt engagerade hemma i sitt land när de tillfälligt återinträdde i den mer medeltida tiden ....eller nåt...


Min Clara o jag blev lite glassugna o gick på gladssbaren i Visby hamn o mumsade i oss varsin god glass. 
Min var med whiskey och mojitoglass, fantastiskt god!
Clara körde plopp o specialvanilj...
De har över 100 smaker att välja på, så för en stor familj kan det bli ett heldagsprojekt, detta med val är lite knepigt ibland...


Mysigt att sitta o se ut över båtarna i hamnen.

Clara poserar i Kärleksporten i ringmuren.



Av någon outgrundlig anledning blir jag ofta engagerad att delta i olika spexiga aktiviteter jag bevistar, så även denna dag. 
Gycklaren bad mig först hålla kniven o kaste den upp till honom där han stod uppflugen o balanserade på en plankbit uppå ett metallrör.
Sen ville han ha fram mig o tacka mig låtsades han o då höll han fast mig o tyckte att jag skulle va med som "frivillig" ja hur han nu fick till det ...o ja, Myrvälder är ju aldrig sen att haka på spännande utmaningar...
Clara var påpasslig o knäppte kort på sin mommo....duktigt o klokt!

Hittade en riktigt cool häxkittel som stod o puttrade till nån bra brygd...full med fladddermustårar, spindelväv o grodspott....





En solnedgång har sin givna plats i kameran när man är i Visby kvällstid o ingen är den andra lik!


 På kvällen blev det ett sent riddarspel...här ser du Kunskapens Riddare, sponsrad av högskolan på Gotland....

 Den lilla söta narren gjorde sitt bästa för att elda upp publiken att skrika, heja o bua ikapp med riddarnas framfart.
Ungarna älskade när han eggade dem att skrika käften,käften till publiken på andra sidan läktaren när de hejade på "sina" riddare...

Varje riddare väljer en dam som hans väpnare sen för till podiet.





 Här har kunskapens Riddare klarat av momentet headspearing med bravur....


..och ytterligare ett brinnande "head"....



Sen blev det dans o uppträde med eld....


På natten när vi  hjälpts åt att plocka undan allt o lastat släpet efter bilen blev det en sväng med gänget till Max....o Clara busade lite med en av väpnarna som nu var med civiliserat klädd  ;O) ...

Idag är jag tacksam över att jag varit på Gotland i helgen o träffat massor av gamla vänner och varit med om roliga saker,
mina hus nu är uthyrda.
Yieehhaaaaaaaaaaaa!

Wolfies tips: ÅK TILL GOTLAND NÅN GÅNG!
Gärna vecka 32...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar