onsdag 3 juli 2013

Översvämning, tromb, åska, blixtar o eld


Igår eftermiddags när all bevattning var klar såg det ut såhär över Sedona!
Ska bara nämna en liten grej i förbifarten...för några dagar sen var den gamle mannen i sadelmakar/skinnaffären upp i Flagstaff on my mind typ hela dan....skumt, ringde dit en aningen sent...stängt för dagen!
Ringde dan efter för att kolla läget...jodå allt var ok....

Tröttnade på min mobil som stänger ner, fyser o inte går att svara o annat skumt...jämt...frågade på Walmart här i Cottonwood men de sa har du köpt den i Flagstaff får du åka dit....suck...så, sent typ över 4 igår drog jag iväg o jag blev varnad innan jag åkte för att det skulle va stormbyar o regn i Flag....men tänkte jag, det överlever jag väl...lite regn

När jag drog iväg började stora droppar slå mot rutan, vinden kastade bilen lite hit o dit o helt makalöst fantastiskt vackra blixtar ljungade över Sedona...de började som en, förgrenade sig i 6 armar som sen blev massor av små....gjorde mitt bästa för att ratta, kolla o njuta, fotta o hålla min bil på den hala vägbanan. 
När det regnar här blir vägen såphal i början pga olja o annat mojs o asfalten är smältvarm redan av de 40 graderna...jojo, I promisse, koncentrationen var på max, hade tom svårt att sjunga med i countrylåtarna ;O) på en stund..


Jag tog Highway I 17 för första gågnen norrut o tur var nog det för regnet o det galna ovädret kom över Oak Creek där jag vanligen åker o med det vädret är det ingen bra idé att åka där...värsting risk för storbumlingsras , träd o annat som regnet kan dra med sig.
Nu blev du impad Körstin! 
Det trodde du inte att Yrväder kunda va så klok, fniss...??!!
PÅ vägen ner igen i mörkret var det mycket riktigt stenar på vägen på massor av ställen, så nice and slow...



Lite nya vyer att njuta av så gott det nu gick..



3 gånger på vägen upp tystnade radion plötsligt, sen tutade tre varningstjut o sen kom en mycket usel connection in som från en gammal megafon, som skrapade o brusade men som gjorde sitt bästa föra att varna alla för ovädret....



Skog fanns det minsann, minns jag inte att jag sett det på eveigheter..


Jag trodde knappt mina ögon när jag kom till Flag...det var vitt på marken...överallt innan city..


AHA, såå mycket regn, där satt jag i en helt hopplös bilkö när radion dog igen....rattade över till en annan frekvens som hade folk som rignde in till studion...de sa....tro inte du kan ta dig från södra till norra Flagstaff....översvämningar o avstängt överallt...aha, det var därför jag befann mig mitt i värsta trafikkaoset....daaaa..



Insåg att regn här kan betyda olika saker...massa regn, skitamycket regn o kollosalmassa regn, som här


Killarna på vänstra sidan var nog glada att regnet slutade innan det kommit 5 cm till, då hade de fått swimmingpool inne!


Jag fick ringa min vän sadelmakarn o be honom stanna efter stängning då jag nu suttit i kö i 50 minuter o inte kommit en mile ens...jorå, han skulle vänta!


Jag hade med mig en stoooor blombukett åt honom....o när vi tjattrat en stund kom hans trevliga fru Sarah in o sen pratade vi bort en timme till...hon berättade att det haglat så kraftigt o så stora hagel att deras bil fått bucklor....


Jag var tvungen att provsitta sadlarna....o lägga till en på önskelistan....galet fina o sköna att sitta i...o jag vill apsolut ha en sadel som han gjort, vilken grej va....min kompis! ;O)


En av dessa ska det bli en dag, när klirret i kassan är öronbedövande!


Plötsligt sa han: Har du sett filtarna med vargen som ylar?
Jojomen dem hade jag spanat in minsann...han skickade dit frugan o sa:
-Ta ner en...hon tog snällt ner en av filtarna o han pekade o härjade åt henne...hon kom fram o gav mig filten...den e din, sa hon!
Men shitttttt, tror du jag blev glad eller?????
Vi kramades o jag tackade massor...innan vi gled in på vad jag skulle göra min nya flutebag av...
Han hade bara smoked deerskin till trummor...de luktade himmelskt rökigt gott o han fick säga åt mig på skarpen att inte sno all röklukt, ;O)...när jag stod där o sniffade för fullt o himlade med Redwolfögonen ;o)


Well, well vi enades om att han skulle ta hem en bit åt mig men jag ville behålla den jag höll i för andra kreationer....o inte ville han ha betalt för den heller....mera kramar.... <3
Sen blev det hajj o ivajj mot Walmart o mobil....lobotomering...som gick bra o nu är den snabbare än nånsin..min telegrunka.
När jag kom ut på parkeringen var det mörkt o SKITKALLT! 13 grader!!!!! 
Inte underligt kroppen blir förvirrad, 45 ena dan o 13 nästa!

Tillbaks på ranchen förstod jag att något våldsamt, snabbt o blött dragit fram, då grenar långa som mig, o grova som min överarm låg huller ombuller i trädgården, en där min bil brukar stå....hrm...o mindre grenar med löv i alla storlekar...i garaget flöt våra sopsorteringsbanankartonger omkring som små båtar...
Imorse fick jag veta av Joanne att just 10 minuter innan regnat dånade ner från Sedona, kom en vind som var som en tornado o bara vräkte runt allt i sin väg.
Nere under taket som är för hästarna står hennes westernsadel på en träbock...den slungades över den 1.5 meter höga grinden o 10 meter ut i hagen som en pappersbit...


När jag skulle hänga ut kossorna imorse hittade jag en pinnkompis, precis lik de husdjur mina barn hade för 100 år sen som förökade sig i hundratals små pinnar....


YESSSSS, regn! Min bil hann bli blöt idag innan dropparna torkade bort!
Temperaturen var mycket behaglig idag,bara runt 35 grader...


Denna mannen bor i CA o säljer hästgym!
Gåband för kusar!
Han var här på serviceresa o han var fra Denmark!
kolla in www.horsegym.com
Vi hade en mycket givande pratstund alla 3 innan de drog iväg för mer hästgymservande


De här coolingarna kom på hoj från Fort Collins i N Colorado!
Vi tjattrade o hade kul en stund innan de drog vidare ut i världen!


Luften är ännu rökig o nu är de 600 brandmän på plats....8 % av branden var släckt kl 3 i eftermiddags, då brandmännen tog 15 min paus o höll en kort minnesstund för sina 19 omkomna kollegor.


After work åkte jag till Andrew som ryckte o slet i alla mina kroppsdelar tills det poppat 100 gånger o...jag hoppas det var bra..han har alltid en massa roliga prylar..




Mina nya grannar, eller det är eg jag som är deras nya granne....skeppar över massor med zuccini av alla de slag o sallad från sitt land...ikväll hade Joanne gjort frittata på dem o lök o ägg, mums...på min dagliga spenat, tomat o paprikabädd, med lite keso o pepper jack cheese...gott eller fantasktiskt gott...efter ett helt glas saltvatten...

Idag är jag tacksam över mina fina gåvor, att jag träffar sååå många trevliga människor som ger mig massor, att jag hört min lilla tvättbjörn mumsa på pekannötter hela natten från träden utanför (vilket bevisar att jag har bra hörsel) o nu börjas det visst igen därute..
...att jag i kväll var hos min gode vän Andrew för att korrigera min rygg som var galen inatt o också höll mig vaken...

Wolfies tips: skicka alla regnande tankar du kan uppbringa till Arizona, brandmännen behöver DIN HJÄLP!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar