måndag 1 juli 2013

Röken ligger tät från en wildfire 1 h bort!

Värmen håller i sig....o ...det är inte bara fantastiskt...jag brukar hålla mig till positiva händelser men vill också va ärlig o just nu är den brutala sanningen att..som många av er i Sverige säkert hört så brinner det ännu helt okontrollerat utanför Prescott mindre än en timme härifrån o röken låg tät redan i morse..hela vägen från Cottonwood till o över Sedona...man kunde känna lukten av brandrök nu i eftermiddags på väg hem...

http://www.azcentral.com/news/arizona/free/20130701yarnell-hill-firefighters-die.html



 http://www.nbcnews.com/id/3032619/#52369151


Det var ett blixtnedslag som från början utlöste branden o det är ju nu monsunpeoiden börjar med hård vind runt lunch o sen följer ofta regn o åska...regn har det dock varit sparsamt av eller inget alls o med över 45 grader varmt o med en sandstorm som kom upp i området från Phoenix....
Under dessa förhållanden är det lätt att förstå att det är snudd på en omöjlig uppgift att släcka en wildfire som helt vilt bränner allt i sin väg....vid lunch idag var 250 hus också totalt borta o 400 brandmän kämpar ännu.....o över 600 människor har evekuerats från sina hotade hem.



Ett litet avbrott ...i butiken idag kom det in en kvinna från Florida med sin Servicedog, den var till för att stödja sig på när hon blev yr...


Den här lilla mexikanska familjens bil gav upp utanför o vi hjälptes åt att ringa en reparatör då kvinnan tyckte jag pratade bättre engelska...


Det kom ett stoooort paket med 3 cowrugs o en massa annat som sysselsatte mig hela eftermiddagen.



Kjolen är äntligen färdigihoplaskad/flätad o nu ska bara knapparna på plats...sen får vi se när temperaturen tillåter invigningen av den.


Jojomen jag hörde minsann danskan o presenterade mig....för familjen Struntze...ja, det är tyskt från början men de bor i Nestved utanför Köbenhaven...o sonen blev förtjust i en bullwhip som han shoppade loss....
Jag skickade dem till närmsta Vortex, får man ju inte missa när man är i Sedona!


På vägen hem var röken ännu tätare...o flera familjer i affären hade kört genom både sandstorm o sett eld o rök på nära håll...på väg upp från Phoenix idag..

Jag som brukar hålla mig på mycket gott hunör jämt hade lite svårt för det idag...när jag hörde varje timme om o om igen detta tragiska, fick gåshud.. o jag har skickat många kärleksfulla tankar till deras familjer..


Den här tjejen var retad i skolan o gömde sig i musiken.... o kraften o styrkan i henne vill jag tillägna alla som på något sätt är drabbade mindre än en timmes bilväg härifrån...


Idag är jag tacksam över att jag ännu har ett hem, lever o mår ganska bra, inte är hotad av nån naturkatastrof...

Wolfies tips: skicka på ditt alldeles egna sätt tankar, kärlek eller vad du känner för till dem som i mörkret nu just mist nån anhörig, sitt hem eller på annat sätt är drabbade av branden!
Tack för att du lättar deras smärta o är en del av deras återhämtning just NU!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar