söndag 29 juli 2012

Krokodiler, ormar, ubåtar o lokomotiv


 Åter en kidnappningshelg...drog med Clara på lördagen till Malmö.
Hade planerat, jo, du läste rätt, jag hade faktiskt planerat en innedag eftersom det skulle regna o åska....vilket det då givetvis inte gjorde utan det var 100 grader klistrigt inne och ute....nästan lite Californiafeeling... 
Vi började med att föreviga Malmös högsta byggnadsverk Turning Torso, 190 meter upp bland molnen...


Vi skulle göra ett studiebesök i källaren under Malmöhus, det gamla slottet från 1300-talet...


Å varför då, undrar du nog, varför i alla sina dar dra ner unden i en stengammal källare??
Jo, där finns en akvarieavdelning och en nattdjursavdelning...
 
 ...som inledning fanns de här vanligtvis så oansenliga maneterna på första parkett, o i färgen o ljuset såg de verkligen ut som små avancerade, högteknologiska sjöforskningsstationer....som simmade hit o dit o gjorde vetenskapliga undersökningar...eller nåt..

Olika gröna snyggingar poserade vant för kamerablixtarna...
 

Fattar inte varför inta alla gillar ormar, de är ju himla charmiga, visst?


Gul pilgiftsgroda, tror jag inte man ska ha bredvid sig i sängen, fast ...man somnar kanske snabbt då...Törnrosasömnen..

Förr hade jag vandrande pinnar, men ingen i kollosalformat med en sån helt bedårande färg, visst är den cool?


Efter alla djuren kom vi till tekniska museet..där fanns massor o tyvärr får du bara se en bråkdel av allt kul vi hann se...detta kan du nog inte gissa vad det är..???
Ett ganska gammaldags mudderverk....det du?


En aning om hur det såg ut i Malmö hamn för väldigt längs sen...


Visst är hon modig mitt lilla Troll??? Kan slå vad om att du inte vågat!!!


Ajaj, Kapten, då drar vi ut på böljan den blå!!


En föregångare till X 2000

Här ser vi U3, en svensk ubåt som husade 26 man ombord på den tiden den yrade runt under vattenytan ...


....inne i den var det fasligt fullt med rattar o reglage, o inga tjockisar hade fått plats....smala runda hål ledde vidare fram mot matsal o kojar...


Hittade ett flott åk men det verkade för riskabelt att försöka sig på att mula ner den i väskan o smuggla ut den...
skulle synas på mig, inge bra på att ljuga  :O)


Växeltelefonist o sekreterare Clara Myran Myrväldig...det fanns massor att prova på för alla åldrar...


Skulle behövt denna maskinen för att ta mig mellan olika platser ibland när tiden inte alls är på min sida..vet inte om det räcker med BE-kort då, maybe not..


En härlig ekologisk lunch (fetaostpaj för mig o pannkakakor med färska hallon o glass för lillhönan), visserligen sen men underbasrt god fick avsluta äventyret i storstan


På väg till Beddinge körde vi ner över Skåre o tittade in till mina "fd" släktingar o pratade bort en stund, mycket trevligt....Clara hjulade o stod på händer på gräsmattan under tiden.

Idag är jag tacksam över allt jag sett o lärt mig,
att Clara o jag fått va tillsammans o upptäcka världen,
jag vet var jag ska sova inatt.

Wolfies tips: gör nåt helt oväntat imorgon eller en annan dag på din semester eller helg, nåt som du verkligen aldrig brukar göra! (Jag har inte varit på museum många gånget i livet, knappt nån faktiskt men det kändes som en mommogrej, fniss...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar