tisdag 24 juli 2012

Sommar o sol - mogen gröda


Så var det då skördedags i Skåne! 
Kan man säga att det är höst då? Eller är allt ur led o första riktiga sommardagen, börjar höstskörden?? HRMM
Nu skulle det tröskas höstkorn och igår strulade det o flera rutors prover, försvann i tröskan o vägrade låta sig hittas.

SÅ, idag bestämde vi oss för en komplikationsfri dag....som kom av sig just när vi börjat!
Det blev totalstopp under understa sållet och packad hackad halm o kornstagg.....fick grävas ur för hand....OM du har en aning om hur det kliar bara man tittar på det så kan du förstå stackars Leo som kröp därinne o öste ut skiten....tror han duschade när han kom hem...


I den här lilla söta försökströskan från Danmark...tur man slipper språka med den, finns det massor av datautrustning som väger skörden, skickar ett litet prov upp i hytten och berättar vilken ruta men tröskar i samt antecknar vikten på en remsa som en liten räknemaskin.
Jag skötte provtagningen, inte alltför betungande...
 

Leo har full koll, nästan jämt faktiskt, på alla knappar o grunkor som ska tryckas på så allt blir så korrekt som möjligt.


Bonden var ute o tröskade av resten av det stora fältet o jagade oss in i det sista med sin stora monstertröska....
Vi var lagom klara klockan 19.

Det har verkligen varit helt fantastisk väder idag o jag är så glad att stövlar o regnkläder legat kvar i bilen o tjurat.
 Solen betyder massor för mig, både solen o elden ger mig näring o energi att hålla modet uppe, skoja o peppa min kollegor...det behövdes idag i allt strul.

Längtar efter ett salt dopp i havet snart.

Idag är jag tacksam över värme o solsken, sommar o härliga tider!

Wolfies tips: Sätt dig i solen, tänk att den fyller dig hela vägen uppifrån o ner i varenda liten skryngla, var enda litet veck...(för såna finns i alla fall på min ungdomliga lekamen ; O ) o känn hur du blir varm i hela kroppen, varm, full av kärlek, mod o kraft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar