tisdag 17 juli 2012

Väga ogräs, säga JA, när man menar JA .bra idé







Har du någonsin tänkt tanken att räkna o väga ofräset i din köksträdgård? Jasså, inte det....kunde väl tro det...nåväl, detta var vårt jobb igår....vi la ut en fyrkant (1/4 dels kvadratmeter) på fyra olika ställen i "parcellen" för att få den sammanlagda ytan av en kvadratmeter och se hur mycket ogräs den innehöll....


Först sorterade vi alla ogräs i högar, sen skulle varje sort räknad och vägas....



Vi hade sån himla tur att ösregnet drog upp över åsen o Öllöv (n om Helsingborg) fick bara några stänk då o då, o fänkålen hade visste redan fått sig en rejäl vätskedos uppifrån...




Utsikten över det stormande havet till Danmark var en förträfflig lunchförhöjare...



Emmas o min "oskaplit" smarriga lunch som faktiskt smakade ännu godare med solen skinande på himlen o så givetvis den underbara utsikten!


På vägen tillbaks åkte vi förbi massvis av flitiga grönsaksodlare och jag vill gärna visa dig hur det ser ut när man odlar babyleaf, ruccola och spenat som sen säljs pinfärsk i påse...skördas med en gigantisk upptagare som funkar som en gräsklippare som klipper av salladen o för den upp på ett band till folk som gör en första sortering som på en potatisupptagare, innan den transporteras vidare för att sköljas o påsas.



På Borgeby finns också ett GMO-försök med potatis som man måste gå en kurs för att ens få gå i närheten av (å det har jag gjort).
Alla knoppar måste plastas in i påsar med buntband för att inte bina ska komma åt dem o sno nektar till sin honung.
Massor av regler men måste följa där...


Ser härligt ut med kossorna i backen...o de ser ut att trivas...


Här satt det 2 stycken glador som vi fick en nära titt på... Gladans budskap: Skapa möjligheter! Din gåva är att skapa det fullkomliga!
Så....så får det bli! NU!


Nyfikna, rara hästar hade uppsikt över oss i vår lusräkning i de ekologiska åkerbönorna.



Ett av ställena idag, där vi skulle dra fröstockar i Sockerbetorna....hade den här supercoola brevlådan.....måste nog fixa en sån åt min JD nördige son på Gotland....men schyyyy, säg inget....det är en hemlis...


Lite djupa ska vi bli nu en stund....vill gärna dela en grej med dig....
Då o då säger jag jo, när jag menar nej, å tvärt om. 
Känner du igen det? Har du råkat göra det nån gång?
Ibland vill jag inte såra nån, ibland vill jag gärna göra något speciellt för nån, eller så fixar jag inte att neka någon något som jag egentligen inte alls vill själv.
Förr....ja, typ...inte igår utan längre tillbaks i tiden, gjorde jag såhär jämt, mer en regel än ett undantag i mitt liv.
Jämt blev jag ledsen själv istället för att stå för min inre, ärliga åsikt o låta andra ta ansvar för sina känslor. 
Med tiden har jag (mer o mer) lärt mig att va ärlig mot mig själv (men ännu finns det en bit kvar till 100%).
OM jag inte är det så blir jag ledsen i hjärtat o mår inte alls gott på insidan....
När jag väl efter några timmars eller dygns förskjutning i min ärliga åsikt lyckas hosta fram vad jag borde sagt direkt, släpper allt som en stor sten från mitt hjärta o jag kan lättat pila vidare med mitt liv, en läxa rikare o mycket lyckligare!


Idag är jag tacksam över att jag vågat stå för min åsikt o va helt ärlig,
tagit flera bra beslut som känns "lyckliga" i mitt hjärta!


Wolfies tips: när ditt inre skriker NEJ . säg NEJ!
 När det skriker JA - säg JA, missar du, berätta snarast för den /de inblandade att du ändrat dig o nu gjort ett bättre val! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar