torsdag 26 juli 2012

Tröskdamm, betryck o VIKTIGT BESLUT TAGET!


När vi tröskar gräsfrö ska skörden inte gå till tanken utan ut i röret på sidan med säcken på, likaså gäller för hundäxing..


Säcken med provet ska bytas, förslutas med etikett för varje ruta.


Hundäxing är en sorts gräs du säkert känner igen.Odlingen är till utsäde.



Du som inte är superung har säkert sett en sån här grunka förut!
Det är dåtidens betupptagare....ganska förenklad o långsam variant mot vad som finns nu för tiden...

Man attackerar betan underifrån, sidledes och snärjer in roten mellan hornen, trycker till neråt o vips, så lossnar den
Vi skapade 2 nya betförsök idag i Borrby och Ingelstorp på Österlen, där man ska kolla svampförekomst på betblasten.
En massa rutor ska märkas ut med små gula pinnar med nummer på och emellan rutorna i längdled ska det tas upp betor i de två sk skörderaderna i 2 meter, för att upptagaren (den mycket modernare maskinen) inte ska få med betor utanför försöket som då inte alls blir rätt.


Sotan är såå himla duktig varje dag, ligger i skuggan under bilen i timmar o väntar på mig.
Skulle inte ens få för sig att ta en kisspaus på eget bevåg.
Idag tog vi o kostade på oss en rejäl belöning, 
ÅRETS PREMIÄRHAVSDOPP! Höllviken blev det med utsikt över broa.
Fantastiskt varmt, o ljuvligt med saltvattenbad...gick bra ihop med svettsmaken om läpparna efter att ha vistats mitt i solen hela dan.


Igår plötsligt, som en bomb från en oskyldigt klar blå himmel slog den ner! BOOOMMMMMM!
Va, vilken, vem då undrar du säkert...
JO, INSIKTEN!
Va, vaddå?
JO serru...jag håller ju som du vet alltid o jämt på att prata med allt o alla om djupa saker, tankar, känslor typ o allt sånt....det har väl ingen missat?? ;O)

Det som är skitabra med det är att när jag säger något till en annan människa så hör jag själv hur klokt det låter o kommer då ibland på att ...oups...det där måste jag ju träna på/ta itu med/göra genast/bli bättre på....(eller nåt i den stilen) -SJÄLV!

Massor med människor har frågat mig vad i allsindar ska du göra i USA då?
Tja har jag sagt, det vet jag ännu inte med det ger sig väl så småningom...
Hrm....något inom mig har inte varit nöjd, inte alls nöjd med det svaret...o nu kom då insikten, inbamsandes med stora cymbalerna väsnandes o sa:
MEN HAAAAAAAALLLÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ - ??? Hur ska du kunna nå ditt mål om du inte har ett.....just det ja, ett MÅL!
Jag kommer ju för i böljan den blå inte ens att veta när jag är i hamn om jag bara seglar runt på böljan den blå!

Så, som vanligt i min värld, kom då beslutet som en tornado, svepte in i mitt hjärta som sa: JAAA! direkt...å sen var den saken biff (jaja vegebiff ofcourse!!)
Nu brukar jag inte alltid dela mina innersta planer med människor som jag inte är helt säker på....gillar o supportar dem, då jag upplever att andras tvivel, påverkar mig negativt..
SÅ - du får lova att glömma det du läst, NU GENAST om du inte tänker gilla...om du gillar, låt mig få veta att du supportar mig!
Jag tackar på förhand för förtroendet!

VA? VADDÅ?
Jasså, du vill veta min plan först - ok. lovar du?
FINT....let´s go...wrooommmm...............

Jag ska starta egen Homeopatklinik kombinerat med coachsamtal i El Sobrante i California!


Affärsstreetan är en exklusiv samling små mysiga affärer o restauranger, 2 homeopatapotek men ingen homeopat!
Coolt är att gatans lutning är helt sanslös, inget man cyklar i utan ordentliga bromsar vill jag lova! En hissnande utsikt uppifrån...o en härlig energi blandat med myskänsla.
Visst, jag vet, det är inte där de röda bergen är men jag måste börja nånstans ju!
Alltså, jag hann väl inte ens ta beslutet förrän ett gigantiskt leende spred sig över hela fejset o hjärtat bultade sig stort o varmt som om det satt i en älg... just som jag hamnade mitt i ett moln av hundäxing när jag bytte säcken på tröskan!
Ja, jag är kanske inte helt normal som tar så viktiga o livsavgörande beslut just i en sån miljö, ELLER så är jag det, JAG FÖLJDE I ALLA FALL MITT HJÄRTA o fick gensvar till 100% direkt!

Idag är jag tacksam över min finfina påspädda solbränna (den gamla började vissna efter månader under en regnjacka!),
mitt beslut som gör mig helt kär,
mitt första havsdopp för året!

Wolfies tips: Se till att du är hundra på vart du är på väg om du verkligen vill något, så du hamnar rätt snarast!
                         Våra tankar är VIKTIGA - dem skapar vi ju hela livet med!
                                                ANVÄND DEM KLOKT!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar