onsdag 4 juli 2012

Rapsbaggar, jordgubbar o en budbärande citronfjäril


 En liten lek på jobbet är att hiva upp  fruktskal på taket o kolla hur länge de ligger kvar...
Nåt hyss måste man få ha dessa lusiga dagar, visst!?

Har du nånsin hört talas om rapsbaggar? Små svarta djur som är komplett galna i gult, allihop har de denna soliga smak av färgval.....vissa dagar går det inte att vara klädd i gult utan att bli förvandlad till svart. 
Dessa små djur skulle nu räknas i rapsen, men som tur var så fanns det inte vidare många, så det projektet gick ganska snabbt.
 Bonden var i "åka-å-köpa-sprutmedel" tagen, så han kom o kollade vilken ruta som var bäst o vad det var använt för preparat där. 

 

Den här lunch restaurangen kallas Sockerbetan, men får själv ha med sig lunch, sitta på marken o mysa o lyssna på fåglarna medan man andas ut lite....det var 4:e gången vi var i dessa betor, krypandes o jagade ogräset trampört....men som tur var hade vi fått ihop så mycket folk att vi blev klara där - GUD VA GÖTT!



Mera löss idag i havren o kornet o Madde o Jacob är väldigt sugna på att till fullo lära sig använda den nya läsplattan o få in alla nuffror i rätt ruta.
 Madde har kopplat på kornantennen för bättre mottagning   ;O)


Det blev åter luspaus o den här gången var vi ända uppe vid Helsingborg igen.....Madde garderade sig o smorde in sig för att fixa gå linneless bland lössen...










Detta är en hemlis, så schyyyyy, säg inget till nån....vi gick längs med ett bamzigt jorgubbsfält på väg till havren o kunde givetvis inte gå förbi alla gubbarna som bara låg där o skrek: Ät upp mig, ät upp mig! 
Fantastiskt gott! 

Idag har jag varit utan socker en vecka o inte fått panik en enda gång. Sitter nu mitt framför en påse godis som står under Emils TV bord men det lockar inte ens...kanske tur det inte är choklad...
Känner mig lite stolt över detta då jag tidigare inte ens fixat en vecka....nu ska jag hålla ut, minsann o då:

Idag är jag tacksam för att solen gassat hela dan, 26 grader,
jag bättrat på min bruna färg ytterligare,
njutit av snodda jordgubbar,
gått en timmes promenad med Sotan o glufsat i mig bigarråer från ett träd vi passerade.

Wolfies tips. se dig om efter förska bär o frukter, palla lite om du kan o njut av den underbara sommarsmaken!

En citronfjäril letade sig in i min bil idag...den hade ett budskap:
 Var lugn. 
En ny dag innebär en ny början. 
Din gåva är en nystart! 
                                 Underbart ju!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar