lördag 16 juni 2012

Hästar o fågelungar, rally till kalas


Vaknade bredvid min Trollunge som snusade rart i sömnen....värmer ett mommohjärta vill jag lova!
Jag som verkligen behövde sova...vaknade klockan 6 o fick för mig att vi kanske sovit för länge o missat ridningen...
For upp som en skållad tupp....suck....gött krypa tillbaks i sängvärmen o ett mirakel skedde....jag somnade om!
Vaknade några gånger till innan det verkligen var dags att pallra fläsket ur bingen o hoppa igång lördagens liv....snabbfrukost o sen iväg till Anderslöv o Sydslättens ryttarförening med Clara.
Hon blev tilldelad en liten nervös skimmel, som kickade hårt 4 gånger i väggen när jag skulle kratsa hovarna.....
Instruerade Clara om hur viktigt det är att man är lugn med djur, speciellt flyktdjur.
Hästar kan man gärna stryka vid sidan av manken för att lugna dem, se till att man andas lugnt o inte gör hastiga rörelser eller skriker.




Informerade ridläraren om läget o hon tyckte ett hästbyte var på sin plats då de skulle göra en massa lekar på ridlektionen.
Clara fick byta till den betydligt lugnare Snobben....
De delades in i lag o fick göra lite skojsiga lekar, dock lite segt med 2 hästar på ett lag som var supersega o 3 hästar på andra laget med eld sprutt i rumpen...
Nåja, det gällde ju inte livet....o bara att ställa upp på en linje var lite trixigt...


Full rulle tillbaks o Clara hoppade i duschen medan Sara o jag käkade en stående sallad,  klädde om för en ridtur....sadeln i skuffen o Clara dressade om för klasskompiskalas...utomhus...






In med Sotan i bilen o fullt ös efter 2 kalasande ungar till....sen mot Isie...
Trollungen fick läppglansa sig i bilen....fint ska det va....håll i hatten,morsan vid ratten....rallykalle till kalaset! 




Mot hagen o hästarna!
Sotan var på hugget direkt o spände ögonen i dem för att de skulle fatta att polisen var på plats...






Svalmamman hade fullt bestyr med att mätta alla gapande munnar...ytterligare en syn att känna storhet i hjärtat av.....dessa naturens under som sker runt oss varje dag o alla är de mirakel, var på sitt sett.
När man förstår detta, förstår att vi alla är ett......sprungna ur samma källa, då kan man känna ovillkorlig kärlek i sitt hjärta, som utvidgas i hela bröstkorgen till ett stort lyckorus.....
Ååå, vad jag önskar att alla människor skulle få känna den känslan, den kärleken i sina hjärtan som jag känner dagligen.....den enorma känslan av att hjärtat knappt får rum i bröstkorgen.....




Sara lånade min westernsadel på Gizmo och jag hade Bettans fårskinns sits på lilla Svala.




Vi red längs havet o Sotan fick bada lite bland tången som låg tät invid stranden....sen drog hon före som en avlöning längs den smala stigen....




En annan duktig liten mamma var ute på böljan den blå o roade sina småttingar.....tänka va,
visst är det ett mirakel att de kan simma utan att ha tagit en enda lektion på nån dyr simskola inne i ett badhus?
Å vi människor som tycker att vi är så himla smarta o försigkomna....visst kan vi den konsten genast men underhåller vi inte vår medfödda kunskap så faller den i glömska....o vi måste börja o från början...




Lilla Sot är van att gå fot på min vänstra sida, så hon går på gång sidan o jag rider på fordonssidan då hästen räknas som ett fordon....


Vi stannade till hos släkten mitt emot Sara, Siv o Kent....Sotan fick lite vatten o Sara var vrålhungrig o tiggde till sig en banan......sen hade vi ork så det räckte hela vägen tillbaks i trav o galopp.




Nästan framme kom vi in på en mysig stig.....ett träd låg tvärs över o det blev till att kliva av o leda lilla svala.....under...Gizmo var för hög o fick gå runt....med en upprörd Sara bland nässlorna...




Intill hagen finns det ett ganska nyanlagt viltvatten, med en massa fåglar o lammen betande runt omkring...vackert...




Det såg härligt ut när de rullade sig i hagen efter ridturen....


Idag är jag tacksam över att jag: fick vakna upp hos min Trollunge, 
har varit ute på ridtur med min dotter, 
vi fick låna hästarna - TACK BETTAN!
jag sett fågelungar o känt havsluften i nosen.....
o att regnet väntade med att vräka ner tills nu...halv 12 på natten...


Wolfies tips: tillåt dig att ta vara på en stor känsla, just när den känns,
 om den verkar kul eller inte, 
gå in i den o va kvar där en stund, 
då upplever du vad som finns inom och slipper gräva fram det senare i livet,
 genom åtskilliga terapisamtal!
Skratta när du känner dig glad, gråt när du känner dig ledsen,
                                                  BRYT IHOP O GÅ VIDARE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar