söndag 24 juni 2012

Rofylld MIdsommar, sniglar, eld, hav blomster och Troll


Kände inte för att fira Midsommar bland en massa andra så jag fick tag på en stuga genom goda vänner där det var alldeles tyst och stilla. 
Mitt i bokskogen bland tomtar o troll, helt perfekt för att hämta nya krafter.
Å kan du tänka dig...


 ...i huset fanns en braskamin......eld är ju verkligen mitt element o speciellt när man ska ladda batterierna....somnade i soffan till eldens sprakande varje kväll....så underbart!



Myspys värre med bara tända ljus o en god bok.....som jag såg i USA i en affär o kände att jag bara måste läsa om. 
Vinden är min mor....minns inte om jag berättat om Bear Heart, Helles vän som tyvärr inte lever med oss här längre, en underbart vis man som levde för att hjälpa o bota andra....
När jag var på Gotland sist fick jag den boken av en god vän...jag minns inte så mycket av det jag läste sist när jag nu läser om den igen, men njuter av varje ord....önskar jag hade träffat honom personligen...


....på skogspromenaden träffade vi på Mrs Rhododendron, stor o praktfull mitt i skogen....

 
...samt MR Horseman...som inte var vidare värst pratsam.....men stencool...


Å jag bara älskar mossa, som gör alla vassa kanter mjuka o runda o fina.....o jag är helt övertygad om att Troll trivs i skog med mycket mossa, skönt för deras små rumpor att sitta på alla mossbeklädda stenar...


Midsommardagen började underbart soligt o frukosten på altanen var verkligen somrig....eller vad tycker du?


Herr Snigel tog det hela med ro o tänkte verkligen inte stressa bara för det var midsommar...ta´t lugnt sa han, du hinner...


En blommande äng i ett naturreservat som man annars inte ser så ofta nu för tiden...


Stranden var väl inte direkt fullsatt med folk, möjligen berodde på den ganska ovarma vattentemperaturen    men Sotan s´trotsade det fenomenet o slängde sig som vanligt glad i hågen i böljan den blå för några uppfriskande simturer...


Efter en mysig stund på stranden började molnen torna upp sig o det var dags att dra sig mot bilen innan regndropparna åter vräkte ner över landskapet, dock välbehövligt så jag ska inte uttala nån klagan eller nåt gnäll....


...beredd på lek, på tre ben....för att få upp värmen o torka efter den iskalla simturen....
en pinne att fånga i luften duger gott....o länge...


För första gången i mitt liv såg jag en liten bit regnbåge mitt uppe på himlen utan början o slut....coolt...


Någon hade roat sig med att göra strandkonst.... av lite drivved, piffade upp stranden helt klart...


Hund på bänk heter detta konstverket....gillas, ser väldigt levande ut...eller vad tycker du?


Murgröna (Hedra Helix, artnamnet Helix betyder spiral, slingrig)  är en art i familjen Araliaväxter, (det visste du förmodligen redan ;O) en vintergrön klängväxt, Gotlands landskapsblomma .... kallas på ön för Rindi.
Inga dåliga stammar...lianerna kallas för rotklättrare..håller till i lövskogar o gillar klättra på speciellt ekar eller hus o murar...
Murgrönans blomning infaller på hösten o frukterna mognar på våren..
10 till 12 bär har en laxerande verkan på vunna människor men de är giftiga ....så pröva inte, irriterande på hud o slemhinnor, kan ge utslag, så.....jordgubbar verkar säkrare, kör på det är min rekommendation...
Har hört att Murgrönan inte blommar förrän den är minst 50 år.....



............så här ser frukterna ut som du INTE ska sätta i dig!


En härlig trappa med mossa ledde ner till Trollskogen från altanen....












En sista önskan från denna MIdsommarhelgen:


Förgät mig ej!








Idag är jag tacksam över att: jag tillåtit mig att vila, sova, ta det lugnt o inte stressa en endaste minut på hela helgen,
jag fått bo i en underbar stuga mitt i Trollskogen, 
allting alltid ordnar sig helt fantastiskt för mig!

                        Wolfies tips: när du känner att behovet av att vara ifred drar i dig,...
                                                                          RYM O NJUT,
                                      LÄMNA CIVILISATIONEN.... TELEFON, DATORER O TV,
                                                     SOV ELLER BARA LÄS EN BOK,
                                                                  VISTAS I NATUREN,
              UPPLEV OCH  LÄGG MÄRKE TILL VAD DU DOFTAR, SER, KÄNNER O HÖR,
                                                          ANVÄND ALLA DINA SINNEN,
LÅT DIN KROPP BESTÄMMA O SUG I DIG ENERGI O LADDA LIVET FÖR NYA ÄVENTYR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar