fredag 15 juni 2012

Löss, betor, student o lek, massor av Troll(e)....





Torsdagen började med bethackning i Fuglie.
Jacob körde traktorn dit, tog 1,5 timme, sen tog jag plats på hackan och efter 30 minuter var vi klara....alla betor var kvar...WAO, coolt va?
Lite nostalgiskt var det dock...jag var inte så gammal när jag satt på hackan första gången.
Läskigt var det att hålla stången helt rätt och inte köra upp alla betorna, så oftast körde jag o mamsen satt på hackan, svårt nog att styra en Boxer 350 utan servo när man knappt nådde ner till pedalerna....

Raskt gav vi oss av mot nästa ställe utanför Staffanstorp...för att där hacke ogräs i betorna för hand och sen räkna alla skörderader i hela försöket....kallt som as, tog skitlång tid o vi blev inte ens klara......

Raskt iväg till Malmö för att hämta min mobil som skulle låsas upp....(Ska väl ha nån nytta av den där Negerbollen....som lurade skjortan av mig....nu hoppas jag kunna låsa upp telefonen han aldrig bad att få tillbaks...o jag propsade inte...)

Tji fick jag den dan, mobilen stulade (liksom gamla hussen) så det var bara att jäkta vidare, in i Emils dusch o snabbbbbbyta till studentparty för min svärdotter...helt knäppt ord, låter ju inte särskilt gulligt med svärdotter o svärmor ska vi inte tala om, låter som världens ragata....vill jag inte va (eller bli)


Så kom hon då äntligen!
Vi hade börjat käka o jag o Sara passade på att hjälpa mamma Jessica som var enarmad efter en "brutenfingeroperation" några dagar innan....

Kallt som askalas o hon hann bara kramas med några stycken innan hon halvt ihjälfrusen rusade in efter något varmare att ta på sig...
Sen blev det fullt ös på discjockeyn Emil o mat i långa banor....sist passionstårta o kladdkaka (som jag definitivt bestämt mig för att avstå....skit också....min karaktär är so bad, so bad...hur är det med din??? Kan du dela med dig lite??)


När vi käkat påbörjade min påhittiga dotter en lekplatsutflykt med en alldels superduperstark rottiskorsning Rocky, Clara o nåns stackars lilla barn...Viggo....som hon tyckte behövde lite Myrvälderistiskt vilt inslag i livet....
Clara brås verkligen på sin mommo o sin morbror Rasmus, som man som barn alltför ofta kunde se i såna här poser på lekplatser... o överallt förresten...
När Rasmus var lika gammal som Clara är nu, 6 år, gick han balansgång på gungställningen över alla barn som tamt o fint gungade under honom, som det var tänkt att man skulle.....


Lille Viggo var överlycklig där han struttade omkring o prövade ALLT!


Kolla mommo, nu hoppar jag....


Alltså mamma, hur kommer man ner?
Jag lyssnade spänt efter svaret....
- Ja du, har du kommit upp själv så får du ta dig ner själv.....haha, det kunde varit jag, exakt mina ord...o hon klättrade ner för klätterväggen för första gången (upp kom hon från baksidan på klätterställningen,tanken var nog annars tvärt om....) i sina finskor o det gick galant!
HURRA!
Det är så man låter sina kottar växa, att de får anta utmaningar o märka att de klarar av saker!

Sen kom först en orolig pappa o sen en orolig mamma som undrade hur i allasina dar det gick med sonen i Myrvälders våld, sen minst 30 minuter...?
Man kan ju förstå dem!
Pappan drog förskräckt efter andan då han såg Claras vilda framfart o var nog hjärtligt glad att han kunde övervaka sin son igen...

På soffan, luta huvudet mot kudden några timmar för att pallra sig till Borgeby igen kl 7...zzzzz, numera ser mina ögon ut som blodsprängda "fyllesjuka" fotoblixtögon vi spegeln varje morgon o känslan i dem är som om de innehöll ett ton grovkornig grus....huu, snart dags för en "sova8h-natt".....tror jag, vet jag...hrmmmm


Tillbaks där Hans o jag räknade lus förut i veckan....på´t igen....
Något preventivmedel verkade det inte funnits att tillgå i lusarnas värld då åtskilliga fler lusar nu såg dagens ljus, jämfört med förra gången.....klistrigt värre o det kröp lite här o var till slut....bråttom var det också!
Rapporten skulle va inne idag...o handdatorn vi hade med oss hade någon glömt ladda, så den dog innan vi hunnit ur bilen....det blev till att ragga penna o papper o på gammalt hederligt vis, pränta ner de stora barnaskarorna.....
Nu skulle det dessutom spanas efter både havrebladlusen o sädesbladlöss....
Som vanligt ska de ju alltid släpa ut mig i fält hela dagarna under mina lingonveckor o det är ju så underbart att sitta på huk med nässlor upp i arslet o byta på sig, eller mellan bildörrarna i åkerkanten intill vägen, suck ja, tur man inte är av den pryda VirginiaFullervarianten,hrm.... hade gått käpprätt åt pipsvängen....naturen är underbar!



Vi skyndade oss så gott det gick o blev klara i hyfsad tid för att åka mot nästa försök i kornet, där också lössen skulle kartläggas o det lär inte va sista gången...

Vi hann till Borgeby i tid o Jacob fick äran att knappre in alla nuffror på datorn medan jag skiftade påsarna med gräs mellan kallfläkt o värmeskåp....sen åkte jag hem på det som skulle varit min lunchrast förut, då vi var rädda att inte hinna klart, så vi kastade i oss lunchen på 5 röda för  att med liv o lust studsa ut o räkna löss.....

På vägen tillbaks berättade Jacob om alla "Trollegodsen".
Marken vi var på ägdes nämligen av Trolleholm som äger , håll i dig nu...5000 ha mark, varav 2500 ha jord o resten skog!
OSKAPLIT MIKET! (skulle man sagt på ön)

Från början var det en rik man som för flera hundra år sen ägde stora delar av Skåne.
Han hette nåt jag inte minns ... Trolle 
Han fick 4 barn (troligtvis 3 döttrar o en son)
Dessa fick ärva vars ett gods och dessa döptes om till något Trolligt som...Trolleholm - Trollenäs, Trolleberg,  och Trolleljungby.
Trolleholm ägs tydligen av den 28 år unge Carl trolle Bonde, som bor i Storstaden o sysslar med konst eller nåt.... Han har ärvt godset ganska nyligen o sitter i alla fall i styrelsen...

Trollenäs ägs av Ulf Trolle o har bara 2200 ha....
Trolleljungby i Kristianstadtrakten är Skånes näst största gods med 12000 ha och ägs av Hans Gabriel Trolle af Wachtmeister (gissar jag att det stavas, Ursäkta rike herr Trolle om det är fel)
Han sägs vara god för 700 miljoner o de har inga arvingar...så brorsonen som är i 30 årsåldern, ska visst få ärva o han har nu det pyttigaste av godsen Trolleberg, på enbart 300 ha, så nu kommer hna upp sig lite i Trollemakt o pengar...o jobb....

På huvudet in i duschen o sen vidare mot Beddinge där mommo skulle ta emot Clara efter avslutat disco medan morsan var på personalfest....Skit också att jag var tvungen att räkna löss istället för att gå på Trollungens avslutning....


Hon var bara tvungen att rusa ut o visa sin mommo den första röda gubben i landet... o hon hade sån tur att den föll av o sen hoppade den rakt in i Claras mun, alldeles av sig själv!
Jordens gubbar gör så med små barn ibland! ;O)

Idag är jag tacksam över: att solen stekte på mig på eftermiddagen,
jag har träffat min Trollunge o vi ska mysa i helgen.

Wolfies tips: nästa gång du är ute i skog o mark, ta kisspausen utomhus o njut av att sitta (jaja, du "man" får stå ;O) där i frihet o höra fågelsången medan du vattnar...av hjärtats lust, (eller blåsans nöd! )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar