söndag 17 juni 2012

Tånglukt o rosendoft, stillhet kräver träning


 Morgonpromenad vid havet...fiiint, med en intensiv tångdoften stickande i nosen tillsammans med salt havsdoft.....



....inte så kul att bada dock, med flera meter av jäsande tång ut i havet, det riktigt rök....


...som en stark motpol fanns det underbart doftande nyponrosor...mmm, tvungen att sniffa läääänge...



Stranden är verkligen en föränderlig plats...här vid trappan, liksom...


....vid röret som hade fina blomster planterade i somras, fanns inte längre nån sandstrand....då var stranden 7-8 meter och nu syntes inte ett sandkorn för all sten...


Stranden gapade tom i blåsten o havet vräkte in kallt vatten som ingen enda turist ens skulle stuckit ner tårna i...


När jag kommit några kilometer ringde Sara o sa: 
- Du får du rappa på hem, Clara är på väg, NU!
Oups, så var den lilla promenaden slut o det blev till att springa hela vägen för att säkert va hemma när brudarna kom....sen fick jag vänta i 15 minuter hemma.....innan de dök upp o jag fick en superkram o en puss.
 Nåja, jag fick ju lite bra motion i alla fall.


Eftermiddagen tänkte jag avsätta till rekreation, till att träna mig....på att ligga still o göra inget.
I min ungdoms dagar fanns inte detta på mitt schema nånsin.
 Med åren har jag blivit bättre o bättre på att bara vara, läsa en bok eller sitta vid elden.
Idag var det dock inget bra resultat på den övningen.


Solen gassade och jag hoppade i en bikini o släpade ut trädgårdsdynorna på gräsmattan.
La mig ner o slöt ögonen....njuuuut....oj, ja visst jag, jag hade ju te med mig ut....drack mitt glas med rött rooibos/vanilj te, klunkvis... med 3 minuters mellanrum.
Efter 5 minuter, eller kanske var det vara 3...oj, jag borde nog diskat efter maten....
Rusade in o diskade. 
La mig till ro några nya minuter....oj, glömde sätta på mer te...in igen o fixa med det...ikull på dynorna...oups, pellatsen var nog slut i pannan, bäst jag kollar...jodå, in med en ny säck...
Å så höll det på tills jättemolnet Arne började småkissa o alla dynor o böcker åkte in igen.
Tjejerna var hungriga o det blev lite lunch.


Sara kom hem vid 15 tiden o jag packade för att ge mig av mot Vellinge. 
Emil skulle få Gotlandsbesök så jag har bokat in 2 nätter i Lund hos bror min.
In med all packning, ren tvätt, ridkläder mm, packa om till jobbkläder, lagom klar tills Emil dök upp med hela gänget i släptåg.


De var bara där en liten stund innan de drog till farfar för att gratulera.
Emil pratade med sin söta granntant genom balkongen o sa åt henne att ringa på o hälsa på Sot, då hon älskar djur.
Hon kastade sig över Sotan med pussar o kramar o vi började prata.
Plötsligt började hon oja sig över en förskräcklig värk i ryggen. 
Jag började massera henne o hon var i 7:e himlen....vi höll ännu på med hennes rygg när Emil o co kom tillbaks, stående ute i trappan...Emil bjöd in henne på grillfest med ungdomarna o jag drog vidare mot Lund.
Där blev det cannelloni rullar med räkgox med en smarrig sallad med hallon vinäger... smarr, smarr.
Nu är det sussadags o min svägerska var rar nog att nattkissa Sot medan jag skrev klart bloggen!



Idag är jag tacksam över att jag: fick vakna utan klocka,  
fick en cool morgon (en stund i alla fall) vid havet,
kan känna dofter,
fick träna mig på att ligga still, utan dåligt samvete (måste nog ta mig till ett träningsläger)
fick massor av pussar o kramar av min Trollunge


Wolfies tips: då o då, när kroppen känns trött, 
läs en bok, lägg dig ute o titta på molnen, 
träna på att göra inget o kanske till o med ta en tupplur (läskigt men om man tränar kan det lyckas åtminstone på en helg...)
                         Dagens extratips: lukta på alla blommer du går förbi idag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar