fredag 22 mars 2013

Enjoy Grand Canyon!!!!


Grand bara där här man ju att det är stort, o du som inte har varit här...I just tell you again, at least once, come and visit this amazing,wonderful place!


Himla glad över att min lilla minikamera snudd på kan komma in i de små hålorna o kika in till hattifnattarna som bor därinne....


Oups, ett breakdown, berg är föränderliga... även om det tar tid. 
Vägen upp genom Oak Creek Canyon är verkligen bevis på detta, då man ser nya nerrasade stenar varje gång man åker den vägen o Tyler o Dina hade nära fått sitt livs sista resa där förra året. 
Ska ta ett foto o visa dig stenen som rasat ner o kraschlandat mitt på vägen just minuten innan de kom körande där med sin bil o han kompis såg en sten komma farande, försökte parera men den träffade bilen o hade så när slungat honom ner för branten...vid snösmältning är den vägen....exiting!


Människorna ser pytte ut, verkligen o man ser då storheten o hur bamzigt allting är...


Många enormt skiftande strukturer i dalen, stora o små öar av berg...

Häftiga åsar....röda som i Sedona


Ser du människorna därnere bredvid huset till vänster..??


Detta är samma stig en liten bit till vänster om skjulet, det är lååångt ner dit.

Färgerna skiftar lika mycket som bergsorterna...


Fattar inte hur de här vildarna kom upp hit, men de är väl som jag.......I guess ;o)


Bumling på glid...o om några hundra år....kanske den ramlar..


Inte många raka linjer här inte


Ser du "ön"?


 En av viewpointsen längs vägen...


Mulor på väg ut på tur ner i ravinernas djup med skräckslagna passagerare/ryttare



Nu ska jag vandra dit bort...jag gick halva stäckan med viewpoints o åkte buss den sista halvan där det var mer än 4 km emellan stoppen..


Ojoj, fler mulor på väg...bilden ville visst va här istället..


Här ser det ut som om någon behövt ett gigantiskt stycke sten o sågat o lyft ut det....


Inga staket eller nåt längs stigen, bara vid utkiksplatserna....o det finns en tjock bok i souvenirshopen som handlar om alla...som på olika sätt störtat ner i Grand Canyon...."spännande läsning".....äh hrm...mabe not a book I would read..
Ser du de som vandrar därnere...?



Japp, nu ser du...här nere vandrar människor omgivna av väldens underverk...


Ojojoj vore det inte för svårigheten att ha med sig tillräckligt med vatten så skulle jag kunna tillbringa tid därnere....lång tid....


Stenslottet tornar upp sig som ett gigantiskt paradis mitt i Canyonen


Ser du hattifnattarna här? 
Jag gör...


Här har naturen fixat ett stöd åt en trött bumling


Längs stigen hittade jag en superduperspricka o var ju bara tvungen att gå ut dit..


Så här ser den ut uppifrån!



Ohhhh again...I wish...I could.... förmedla hur det känns att vandra här mitt i STORHETEN!
Stort, lyckligt, glatt o massor med power!
Varje andetag bara fyller kroppen med det mest fantastiska som finns NATUREN O KÄRLEKEN I ETT!


Stigen som går längs med kanten är amazing....smal o asfalterad men massor att se...om man vill o tittar noga på allt man passerar!
Tror det är ett tioal utkiksplatser, de första är det bara några km emellan, sen blir det bussen som går en gång i kvarten!


Haha tanten som tog fotot höll på att svimma när jag vigt skuttade upp på stenen o vi blev riktiga kompisar hon, hennes gäng o jag....de ropade på mig flera gånger sen HELLO WOLFIE!!!!...det var coolt i Grand Canyon.....


2 km ner är en respektfull bit....man vill inte falla, no way, det gör man bara en gång!
Ser du där nere?


OM man tittar lite närmare ser man skjul här också


Jodå, sprickan är stor..


Kanske man helt enkelt ska skita i o gå ut där....bra idé skulle jag tro


Tänk vilken tid det tagit att forma allt detta vackra!


Sist jag var här har jag en bild från exakt samma sten o min kompis Flackowoman var galen på mig, då hon hade svindel, jag fick inte gå ut här, men jag älskar ju höjder o vyer!
Lugn Flacko.....I´m back, alive! 
Breathe, minns du vi pratade om att andas var bra! ;o)
Killen som fottade förklarade på knaggling engelska: Hey duuuuu deeet finnssssss inget unddddeerr den där steeennneeennnn! Be careful!
Han var märkbart lättad när jag hoppade in på fastlandet igen!


Det var så många ställen som såg spännande ut men de var nog inte så lätta att ta sig till..


Mer Sedonarött!


Liknar en gigantisk labyrint uppifrån!


Äntligen vid Pima Point kunde man se Colorade River, eller var det Chocolate River, minns inte att vattnet hade den färgen sist, men man tänker onekligen på...


C H O C O L A T E !!!



Inte mycket vatten nu men vid snösmältningen finns det oändliga krafter där!



Fast man står där på kanten o ser allt detta är det ändå svårt att ta in!


Nästan som i en film, Sagan om ...nåt..



Busschaffiens berättade om alla indianstammar som bott/levt o vissa bor ännu i närheten o i Grand Canyon


Svårt fatta att någon kan bo på ett sånt "ogästvänligt" ställe, mycket torrt o kallt på vintern med snö o på sommaren över 40-50 grader som i en kokande gryta!



De som hade svindel var inte värst förtjusta i utkikspunkternas utforming på en hängande sten...högt över mark!




Japp du hänger väl med ditbort?
Let´s go!



Hope you enjoyed the tour!
See you here some day!

Idag är jag tacksam över att det ännu finns platser som denna på vår jord!
Å att jag varit där, 2 gånger nu, o fler blir det!

Wolfies tips till alla med svindel eller höjdskräck: Jobba på det så du kan njuta till fullo när du kommer hit, låt detta va din morot, ditt mål att kunna njuta av när du tagit itu med vad du måste!
Man kan bara utsätta sig för sina rädslor gång på gång o övervinna dem, det finns inget plåster!!!
Skräcken drar bort efter en stund, det gäller bara att va beslutsam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar