måndag 4 mars 2013

The Heard Indian Fair & Market, circle is closed K3

 Ojojoj, känns redan som en evighet sen jag drog mot sydligare breddgrader, hrm har hört att tiden går fort när man har kul o jag har skitaskoj så tiden rinner som sanden i ett storhåligt timglas, haha...
Det var den varmaste dagen i mitt nya land hittills o redan innan lunch visade temometern 78 F grader som senare steg till.....över 80F....dvsöver 27C grader...
Hojåkarna drog förbi i sina virvlande kalufsar o njöt i vårvinden!



De här rara grabbarna grus blev mina första kompisar o tuffingen tog fram sin fjöjt o spelade en fin sång för mig....coolt va?
Sen gav han mig en CD som han spelat in....senare uppträdde han för den svettandes publiken på eftermiddagen, då ingen deo i världen pallade trycket, fniss
Får jag presentera: Calming Wind! www.calmingwind.com



Alla rosetterna du kommer att se är priser som konstnärerna vunnit på museet The Heard Museum Phoenix!


Den högra raringen blev jag också kompis med innan jag insåg hur sjukt stort område jag skulle hinna spana över, 700 utställare... så sen arschlade jag på lite mer.....o slutade kompisera en stund..



Coola väskor, coolt obilliga....o assnygga!
Fransigt goa för en Fringefringe som mig! Eller vad säger du Blingbling?


Här fanns typ ALLT!


Juveler med turkoser av alla de tänkbara storlekar, former, sorter o modeller var dock övervägande!


Minst 15 såna här tält, fyllda med konstnärliga människor o dess konstverk!


Många för att inte säga de flesta var mycket rädda om sina konstverk o man fick snällt fråga om man fick ta en bild då de inte ville att någon skulle kopiera deras alster!


Mrs Vasmakare själv!


Lillkillen var blyg o vågade inte kolla i kameran...


Å en annan vasmodell...


Inte så många moccasinhantverkare...


Den här bedårande unga o skickliga kvinnan var jag bara tvungen att visa dig!


Den här läckra snäckan o henns make tillverkade galna juveler...se själv!



Grannen hans som inte syns i bild, ville han skulle visa "mucklerna" när jag sa att han skulle hamna på min Svenska blogg.....men han var lite blyg o skrattade bara...


Språkade några ord med denna Mexicanare....kom ihåg honom...Ray Twinhorse


Lite coola boloties....


Inget för svanhalsar!


Med den här om midjan borde man kunna skärpa sig, haha


AMAZING!


Galet mycket fint, owerwhelming...minst sagt!


Den här kvinnan bar stolt sitt nyköp på axeln!


Ärggrön kopparkonst!


De här raringarna spelade också en truddelutt för mig! Snällt va?


Fattaru att det var svårt att ta in allt, när man såg nya fantastiska o galet fina saker varje sekund i typ 6 timmar?
Tur jag inte filmade allt ( då o every day), då hade du blivit galen på mig.... du hade varit tvungen att sluta jobba för att hänga med i min lins varje dag, haha



Nu var det så varmt att jag var tvungen att ta en snabb vätskepaus o under tiden kompisade jag till det med denna flöjtmakaren!


Aaaaooooooouuuuwwwwwww!!


Stencoola ljusstakar!


Hann även språka med den här mannen en stund...


...before jag glufsade i mig en extremt onyttig pice of frybread!


Till efterrätt blev det gelato, med massa nyttigheter, sa killen....hrm...kanske det, kanske inte...whatever, jag är asnyttig de flesta av veckans dagar!
Groddarna kikar/gror snart fram i hårfästet tror jag!



Kolla in hans bolotie!


Den här mormorn o jag bytte massor av ord, skratt o "mormorsklokisar"!
Sånt mamrar/mamlor inte alls har nån koll på ännu!


Jag fick fjäska lite för den här coolingen för att få fotta hans alster, bilden bakom honom är fr Monument Valley o I promiss you, en dag ska du få se bilder därifrån ... live!


En enda spårvagnslinje i stada!


Mitt i den gassande eftermiddagssolen hade 1000-tals människor samlats för att lyssna o se på uppträdande!


Det började med livesong o hoopdance som jag filmade men inte lyckades ladda ner...


Sen blev alla tusentals männsikor inviterade till en rounddance...tror ni de var modigare än i Europa? Nix, Svenskan fick gå först o visa hur det gick till ,haha


Nästa hoopdance... pratade han om Moder Jord, som inte är helt perfekt slät o rund utan just såhär...typ


Här är han på "scen" min flöjtkompis...duktig var han o jag ylade som belöning o han ylade tillbaks, haha, jag hörde dig minsann, sa han efteråt, ditt ylande gick inte att ta miste på!


Tänk vilka skapelser man kan väva om man har den talangen!


Han ville visst...ha en kram...tror jag....



Den enda artisten med pilar o bågar jag såg....



Den här mannen hade handlat av Trish flera gånger o lovade hälsa på när han kom till Sedona nästa gång!


Flitiga korgtillvekare...


Kan du gissa vad detta är???
Jasså inte, kunde väl tro det!
Sälskinnsfingerborgar!
DEru`!
Mannen som sålde dem började prata o han sa åt mig att jag bara måste se på de handgjorda hattarna en bit bort..så han knallade snällt iväg med mig, lååångt bort till...


....den här bönan, från Colorado....o vi blev minsann polare o kommer kanske att ha nåt samarbete.....hon trodde det o det kändes verkligen som om vi skulle ses igen!
Här visar hon hur man med huvudmåttet påbörjar tillverkningen av en hatt...


Melissas sida: www.durangocustomhatsandsaddles.com 



Nå, sugen på en alldeles egen hatt som är exakt efter din smak?


EN sån ska det bli en dag....

Nu var klockan över 5.30 (mässan stängde 5!) o jag hade ännu ingenstans att sova, glömt skicka önskan så jag snabbskickade en o hann knappt bli klar förrän en man högg tag i mina arm o sa, följ med här...
Han började prata om ditten o datten o frågade vart jag var på väg?
Ähh, mumlade jag, hade tänkt stanna i Phoenix inatt men vet inte vart jag ska sova ännu?
DU kan sova i mitt rum, på hotellet, jag är ensam!
OK, tack låter som en plan, var är hotellet?
Han lovade ringa när han kom dit o hade kollat adressen...så han fick mitt nr...
det var Ray...o nu tycker du säkert jag är galen igen, men jag är så van vid detta laget att detta inte ens föreföll mig det minsta märkligt...


Där min bil var parkerad fanns det smaskiga apelsiner...


...det är speciellt med apelsin o citronträd när man levt i Sverige...ett tag..typ mest jämt...i kyla, regn o snö....


Han ringde lite senare o lotsade mig till hotellet, hoppade in i bilen o vi drog iväg till en reataurang där han bjöd mig på dinner!


Jag kunde bara inte låta bli att småskratta när jag tänkte på att jag hade min luftmadrass i bilen o här gick jag igenom världens lyxhotell men en helt okänd man som jag skulle campera med ....snacka om att jag har grymt flyt, JÄMT! TACK FÖR DET!
Vi skulle bo på 8 vån av 20!


Värsta drottingsängen fick jag o vi började prata...
.....det visade sig att mannen var krigsveteran med vedervärdiga mardrömmar....o guess what??
Just innan jag åkte fick jag "order" om att ta med mig mina homeopatmediciner....so, haha, han berättade att han letat överallt efter mig, sen vi småpratat första gången, varför hann jag aldrig få svar på.....men det gick inte många minuter den natten utan att han härjade o kved i sömnen, så nu är han också på medication hos Miss Myrvalder!
Det var väl troligen det som var vitsen med den övernattningen!


Utsikt från rummet!


Hööööga hus i den staden!


"Mitt hotell" från utsidan med egen hattbeklädd vaktmästare, fniss


Utanför teatern var det morgongymnastik..



När jag satt mig i bilen kom den här snyggingen o hälsade på Lääääänge!


Aningen större än en humla o för några dagar sen brummade en förbi o snuddade nästan min salladstallrik!


Jag ångrade mig o gick en sväng innan jag drog vidare o hamnade i en cool park!
 


Där fanns massor av "gröna grådor", haha, hoppandes på alla håll o kanter..


Väg 17 North ....här finns massor av konstverk här också...


I Black Canyon... Rock Springs hade de äntligen öppet för en gångs skull...


...o mina möbler stod utanför!


Fick sen ett ryck o körde av vid Cordes Junction 69, som ju var mitt första ställe här i USA,vid min första vistelse 2009, som förändrade mitt liv, då jag beslutade mig för att flytta hit, HEM!


Efter en stunds letande hittade jag så till slut Kelton Ranch....där vi bodde!


Det hoppade o spratt i hela kroppen på väg dit!


Remember Flackowoman, Kelton Ranch här nere i dalen?
Det var tider det!!! 
Önskar du var med mig i bilen nu!!!



Ladan där vi fick en grundlig lassolektion av grandpas 3 åriga barnbarn, som kastade lasso som om han var född med lassot i handen...
Cirkeln är sluten! K3 - ranchens brännmärke......jag lovade mig själv att återvända hit snarast men det tog ett bra tag....men, jag får ju alltid som jag vill!

Bara en snygg o trevlig "dräng" var hemma o han pratade glatt en stund....innan jag satte kurs mot Sedona igen...

Idag är jag tacksam över allt jag sett, alla nya vänner o allt flyt!

Wolfies tips: ha tålamod, resten av den här dagen kommer troligen imorgon....hann med en hel massa till... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar