måndag 11 mars 2013

Svettig utmaning, övervunnen rädsla smakade mer


Nu var det väsktillskärardags!
Märkligt är det att...åka runt o sova hos människor jag inte känner, flytta till ett land på andra sidan klotet jag inte är värst bekant med o till en stad jag aldrig satt min fot i bekommer mig inte det minsta, men att skära till en bit skinn, som ska passa ihop med andra skinnbitar, bli ett plagg, SOM SKA PASSA NÅGON, som beställt det....är aningen "hållaandan"....Trish började medan jag höll mitt hjärta i schack så det inte skulle skena ut ur kroppen, haha


Jag har alltid jobbat med sax men detta är ju massor av gånger smidigare...


Deerskin är nästan levande, det fyser o flyttar på sig hela tiden....man måste va superobservant på allt krypande o bubblande!



Woups, hjärtat är ännu i kroppen, nu är det din tur säger hon o går iväg bara....shitttttallabritta!!!


Svetten lackade i den kylslagna affären medan Myrvalder fokuserade så hon knappt kunde prata!!


Trish for runt med kameran o skrattde, le o titta hit sa hon....HUR LÄTT VAR DET PÅ EN SKALA MELLAN 2,7 o 19.5? 
Till sist lyckades jag med det konststycket också...aningen tveksamt men dock...


Att arbeta i skinn är inte riktigt som att hålla på med tyg...tyget har inget slappt parti runt halsen o benen som man måste ta hänsyn till...tex...inga ärr från gamla skador eller skotthål från skjutgalna tvåbeningar...o en rulle har alltid samma fulla längd o bredd...här vill man oftast använda den naturliga kanten OM den  är schysst, o alla bitar bör ligga åt samma håll...skinn (läs tråd)rakt haha


När man skurit till ett framstycke är det skitabra att komma ihåg att vända på det så man får ett vänster o ett höger....vilket min hjärna faktiskt trots enorm stress hade koll på.


 Trish har börjat med en liten vana, så fort jag o hon är i affären tar hon chansen att dra tidigare till sin andra ranch o fixa o dona.... 
- Det är bara för att vi ska bli snabbt klara så du kan flytta in på min gamla ranch sa hon skrattande, sen ..drog hon..o hon var 15 minuter sen idag, men idag hade jag bättre tur med larmat haha, har jag nog glömt berätta....
Allt var i allafall klart när hon kom....

Sist var jag tidig o hon sen så jag låste glatt upp o larmade av, nästan, vet inte vad som gick fel men det tutadededede mer än det borde en stund innan jag fick tyst på skiten, då ringde telefonen!

UpWest, this is Wolfie, goodmorning! sa jag hurtigt.
Detta är larmtjänst, vem är du?
Shittabanana, äh, Wolfie sa jag, jag jobbar här med Trish men hon var sen idag så jag öppnade....
- OK, så...vet hon att du ska va där?
- Jaaa!
OK, vad är lösenordet då!
Mer shitt.......nu hade jag lite dålig koll på hur jag skulle övertyga henne om att jag skulle va i affären....
Jag har inte varit här så många gånger, var det bästa jag kunde komma på.
-Ok, sa barska damen, jag ringer Henne o kollar OCH om du inte ska va där ringer jag polisen!
-Jaa, bra idé sa jag, hon är på väg hit o skulle varit här redan. Ha en bra dag!
Å faktiskt, kunde jag inte låta bli att skratta.....DET RÖR SIG ALLTID RUNT MIG VILL JAG LOVA!

Trish pratade i telefonen när hon klev ur bilen nån minut senare!
Hon skrattade. 
-Det var larmtjänst men jag lugnade dem, o vet du, jag pratade med Ron innan men sen fick jag för mig att vi skulle lägga på o just då ringde de, vilken tur, annars hade hon ringt polisen......sen berättade hon lösenordet!


Jag har övertalat henne att vi måste bära skinnkläder när vi jobbar som vi också säljer i affären, så folk kan bli sugna att köpa när de ser nåt läckert, o jag föreslog shorts o bh i skinn, haha, hon skrattade gott o FÖRSÄÄÄKRADE mig om att DET KOMMER INTE ATT HÄNDA, haha.
AND, med min fettobody kan jag nog lova dig att du slipper se just den varianten men väst kunde hon tänka sig...med tröja under....jag tänkte mer....kanske man inte behöver det när det är varmt....haha, we´ll see...

Det fanns några bitar skinn som är lite för ruffiga på ena sidan o lite missfärgade....du får fixa en väst åt oss som du kan börja träna på alldeles själv, föreslog hon...
Så, när jag nu ändå hade varit skräckslagen o coolat ner så körde jag en väst åt oss också, dock aningen större än den första som en "speta" skulle ha.

Ojojoj vad vi skrattade när jag provade den andra utanpå min skjorta.....den var aningen smal bak så jag fick hålla armarn uppåt, bakåt o gå runt som en gorilla, med tuttarna i vädret.. i butiken!
Tror inte Trish haft så roligt nånsin i affären som vi har nu....mest dönickar som hon är irriterad på stup i kvarten...idag var det en lång avlång bit i den svart, tjocka gummimattan som vi skär skinnbitarna på spm saknades....
-Men what a f..ck, sa hon, jaaa man vet aldrig vad man kan förvänta sig när man kommer hit???

Vi skrattar mycket o hon gillar mitt sällskap som tur är....jag tror jag är hennes outlevda wildside!
Å vissa andras också maybe....kanske din eller Ekorrens, Systerysters eller Kerstins...  haha...bara ni själv vet...hur det ligger till med den saken o jag tar så gärna på mig den rollen, man ska ju göra det man är bäst på har jag hört...o det var kanske inte helt otippat att jag i yngre dar blev kallad Pippi Långstrump....som nu mer har gått över åt Annie Oakley hållet!


100% fokus var det här! 

När det var klart hade jag en hel del kunder, bla en kvinna som rest från Japen, var det coolt eller var det coolt. 
Hon ville köpa med sig en hatt hem till sin man men den rackaren sov så han kunde inte mäta sitt huvud så hon skulle återkomma imorgon!
Min polare från testunden igår kom in igen o hälsade på en sväng.....tyckte jag skulle komma ut o hälsa på o kolla hans renoverkingsprojekt...få se när det kan bli?


Det var så himla kul när jag väl kom igång att jag fick lust att göra ett mobilfodral också....hann inte så långt men delarna blev i allafall klara!


Vanilla o jag fick brev idag!



Sötenötarna från Foothill hade skickat brev till oss!
Jag har skickat dem bilder varje vecka, o de vill bara ha fler!


Idag är jag tacksam över att jag skärtp till mig igen....jobbat stenhårt på att fixa hit Sotan i helgen men ännu inte lyckats vilket fick mig att känna mig uselt misslyckad..men jag har inte gett upp än,
jag vågat ge mig in i min nya business på allvar ...
något spännande är på gång, vet bara inte vad ännu, men ser fram emot att få veta!

Wolfies tips: ÄR DU RÄDD FÖR NÅGOT, GÖR DET GENAST!!! 
Kot därefter inser du 
1. att du inte svimmaade eller dog,
2. att du fixar mer än du tror,
3. du växer av att märka att du fixade det "omöjliga/läskiga" 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar