torsdag 29 mars 2012

Hästträning - rödskinn eller nakenchock!?!

Idag fick jag prova en ny maträtt igen, fishtortillias! Hembakade tortillias, som Helle bakade på stekpannan. Fisken friterades i mindre bitar. Tillbehör: vitkål,pico de gallo = tomatguckelimuck (m tomat, rödlök, koriander, citron, salt o peppar), riven ost, rädisor, creme fraiche, salsa. Sen var det bara att ladda den varma tortillian med allt gött. Det smakade mmmmm, med det varma brödet, en alldeles speciell smak av koriandern liksom vinägersaftigsötsur...hängde du med där, vattnas det i munnen.....frasigt varm fisk o lite sur citron på toppen i harmoni med den syrliga creme fraichen.....dags att torka sig om 
munnen nu va??? 
En stor del av dagen gick åt till nya idéer om sysselsättning, typ leta jobb, frivilliga volontärtjänster i syfte att skapa kontaker mm. Inte helt lätt att veta var man ska leta och hur, men Helle har guidat mig genom en djungel av sidor som typ blocket och liknande.
Idag lovar jag, frös jag inte ute, jag återkommer till detta mot slutet....det smaskigaste till sist, hihi..
När temperaturen sjunkit och klockan var 5 drog projekt påbörjan-av-unghästens-inridning igång. En som legat skinflat i skuggan och pustat hela dan var nu mer än bussugen, hoppade och for runt benen och inviterade till lek.

Hingsten Cody har haft sadel på sig en gång, han har minsann fyllt tre år så nu börjar allvaret. Projektet för dagen var... sadel på, spänna sadelgjorden och låta honom härja fritt för att inte förknippa matte med sadelns eventuella obehag.
Först fick han lukta och bekanta sig lite med den svarta grunkan som han sett en gång förut.


Hrmm, vad är det där för en lattjo pryl? Han är cool för att vara så ung.
Varrårå, det här var ju naaadaaaa. Inga som helst problem. För att verka extra cool, snusar han lite på kompisen i hagen bredvid och spelar oberörd.
Inte ens när saldelgjorden drogs åt blev det nån större reaktion. Matte backade och väntade med stigande spänning på vad som skulle hända. Jaha, så gick det med den underhållningen. Han strosade runt som Ferdinand och luktade på de osynliga blommorna en lång stund.
Vi hade nästan gett upp, när han rusade iväg......tvärs över hagen och VAAAAAAAA, SHIIIIIIIIIIIITTTTTTTTTT, nånting ligger på min rygg! OMMMM jag nu haft en sånningadära fin kamera som dottern, sån där Papparazzivariant som bara blåser på och tar massor av bilder på en sekund, så hade ni fått sett ett fantastiskt uppträde a la´Cody. Det varade visserligen bara några sekunder, MEN min ohastighetskamera hann i alla fall fånga en av alla snygga poser han presterade under den tiden. ÄR du beredd?
Ja, kan ju förallandel känna en viss glädje i att jag stod på marken och höll i kameran och inte satt på....det var nästan så jag kände sanden knastra mellan tänderna.
Det var allt, sen gick han tam som ett lamm bakom matte en lång sväng i hagen, innan han blev befriad från den svarat ryggsäcken och den blev utbytt mot en saftig morot.

Cowgirl, stoet som jag ledde till floden igår, fick sig en lektion av matte, eller var det kanske jag...hursom...jag red i alla fall och det var fantastiskt! Alldeles för länge sen sist.
Vi fick ett halvtimmaspass, innan hon var lite småmör, åtminstone i hjärnan. Det var ett tag sen hon blev riden.
Sen var det Cheyennes tur. Hon är inriden men  är en ganska bestämd och envis lite dam. När matte ryktade henne ställde hon sig bara rätt på hennes fot BAMM!
Det jag kan återge av mattes kommentar, i censurerad form är ...... ..... . ..... ......... ... ......... ! Inte uppskattat, uppfattade jag det som!
Hon blev longerad en stund innan jag fick äran att sitta upp. Hennes lilla nöje hon lagt sig till med är att backa, backa och backa. Därför behövde hon nu en ryttare som genast gick på henne med skänkeln ( på hästspråk betyder det att man manar på med foten/benet)samtidigt som hon var på volten i en lina och inte kunde komma undan. Jaja, två mot en är möjligen orättvist men 4 ben mot 4 är väl ganska rättvist! Där fick jag till det va?

Nu ska jag inte hålla dig på sträckbänken längre....Människor i Sverige börjar komma på att jag är på andra sidan jordklotet och då kan man prata på SKYPE, denna fantastiska uppfinning som Einstein och hans poolare ALDRIG skulle trott på om man förklarat Skype på den tiden: Jo, så här alltså va....man sitter vid en liten låda med knappar och när man trycker på dem kommer det upp en bild på den man vill språka med, millllllllioner mil, över vatten och land bort....OCH man kan prata med varann.
Jo, du hade de sagt, dåtidens geni, dra den om Rödluvan va....eller hon kanske inte heller fanns på den tiden..Nåja, ett mirakel är det i alla fall, så mycket är sant.
Jag är en klok kvinna, det vet ju du, visst.
Varje dag sen jag kom hit har jag sakta vant mitt blekansikte vid det kollosala solpåslaget som plötsligt uppenbarat sig i fröken Myrvälders värld. 10, minuter, 20 minuter, 30 minuter osv, precis sådär som man gör när man är en klok kvinna. Å idag var tanken att jag skulle forstsätta på det spåret. Hrm, jo det gick hyfsat till en början. Det skulle pratas med än den ene och än den andre. Eftersom det var för kallt att sitta inne, så tog jag med kompjotern ut i den varma, sköna solen. Jojo, jag vet att jag inte kan sola för länge, men SKYPE ger ju ingen solbränna, eller hur, det vet ju varenda människa.
Så, där satt jag ute och SKYPADE, inte solade och ÄNDÅ, förvandlades jag denna dag , alldeles i slutet av mars, från en blekfis till ett rödskinn!Hur märkligt är väl inte det?
Känsliga läsare ombedes sluta titta här.....
Jag är visserligen inte nån som känner att jag måste blotta mig för alla mina "fans" men jag älska roliga saker och detta kunde jag bara inte låta bli att bjuda dig på: TADAMMMM!

Lugn o fin, nu är nakenchocken över, ANDAAAS!

Idag är jag tacksam över att jag har fått rida igen, 2 pass till och med, och att jag har pratat med mina nära och kära overdär, och att solen har förvandlat mig till en polkagris! HÄRLIGT!

Wolfies tips: tro inte att Skype inte kan förvandla blekfisar till rödskinn....var på din vakt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar