torsdag 8 mars 2012

Smart göra klart! Vad är viktigt - egentligen?

Något som jag verkligen lärt mig den sista tiden är att det är viktigt att göra klart - packa ur ryggsäcken, inte bara stoppa ner nytt. Det blir omänskligt tungt att bära.
Har du hört talas om 5 minutersregeln? Jasså, inte det? Jo, den lyder så här:
- Tar det du ska göra mindre än 5 minuter -gör det genast!
Ofta blir det mycket krångligare, mer arbetskrävande och det kostar en massa energi att gå och tänka på något som vi borde gjort, dåligt samvete, oro mm.
När jag bestämt mig för att "byta land" sattes en process i rullning likt en lavin. Saker som jag skulle ha gjort för länge sen, poppade nu upp och tvingade mig till handling, på ett nytt sätt.
Människor som inte behandlat mig så bra, ringde plötsligt och bad om ursäkt. Jag trodde inte att jag lagt någon större vikt vid detta, men efterhand som allt detta började hända, kände jag hur det lättade inifrån.

Jag ägde från början MYCKET saker, möbler, ja verkligen alldeles mycket mer än vad jag behövde. Gården i Växjö rymde 520 kvadratmeter och den var full av prylar och möbler. När jag flyttade dit hade jag 8 soffor.....man måste vara betydligt mer bredrumpad för att sitta i alla dem samtidigt ;O)
En möblel, sängen,  var inhandlad. De andra sakerna kom till mig genom arv eller gåva.
För att förvara allt detta krävdes stora ytor, det gick år massor av ved. Den enorma gräsmattan tog 3.5 timme att klippa (med åkgräsklippare). Inte mycket till frihet!


I min flyttprocess har jag fått en underbar insikt. Saker och möbler, ja hus också för den delen, gör mig ofri!
Från början var det inte helt lätt att avyttra mina "kära" ägodelar. Det som varit min mormors, kände jag nån slags respekt inför. Då ansträngde jag mig verkligen för att hitta någon som förstod att det fanns ett känslomäsigt värde, så de skulle vårde möblerna med extra omsorg. (Jaja, jag vet, knäppt men sant)
Nu återstår 25 kartonger och några säckar, vilket nu känns....för mycket.
Jag vill verkligen vara en fri kvinna. Fri från förhållade, fri från saker, fri från hus!
Nu är det MIN tur att upptäcka världen, att leva MITT LIV!

Många, fina och värdefulla saker skapar också rädslor. För att skydda det värdefulla krävs rejäla lås, larm, övervakning, försäkringar mm.

Nej,saker är inte det viktiga. Att ha en fantastisk familj, att vara stolt över, underbara vänner och många fantastiska människor omkring som bryr sig - är MYCKET VIKTIGARE!

Idag är jag tacksam för: mina insikter, som har gjort mig till en fri kvinna, med få ägodelar och många fantastiska och kärleksfulla relationer.

Wolfies tips: gör dig av med något du inte längre behöver/inte har använt på länge!
11 dagar till avresa!
 

1 kommentar: