onsdag 2 januari 2013

Annie Oakely, Hundhemmet o MIN BIL!!!!

Dagens plan var att gå ner o träffa kvinnan som Sussie rådde mig häromdagen, hon är homeopat o naturopath....typ eller nåt sånt....men hon var inte där idag...så, jag gick vidare till University of Sedona, där blev man inte insläppt utan en förbokad tid....ok....lite småfnurrigt, vad skulle då hända den här dan??


 Jag lullade in i secondhand butiken o highfivade med snubben jag köpt kniven av för nån dag sen.
Allt de säljer i butiken är till förmån för Sedonas hund o katthem.
Även här...det har hänt åtskilliga gånger nu hojtar folk efter mig, HELLO ANNIE OAKLEY!
Hello, ropar jag tillbaks o låtsatskjuter dem.... ;O)
Whatever...här fanns det böcker av Stieg Larsson minsann
Hittade en intressant bok o 2 CD skivor för några dollar.

Sen fick jag en idé om att korsa gatan o kolla biluthyrningen, vilket jag hela tiden känt ett märkligt, stort motstånd emot, trots att jag inte vetat nåt annan sätt att ta mig till Monument Valley.
Här hyr de ut hästkrafter, det syntes lång väg.
När jag kom in dit kändes det genast helt fel...men jag frågade i alla fall vad det skulle kosta att hyra en bil i en vecka, då jag inte har en enda susning om vad som händer däruppe o hur länge jag blir borta.
Ynglingen bakom disken började räkna o fixa o kolla vilka försäkringar jag ville ha, mm.
SOM HITTAT - 527 dollar o om jag kom tillbaks någon dag tidigare så blev det 3-4 dollar tillbaks, WAO generous...



Kändes verkligen inte alls som min grej....aningen besviken, rumpade jag ut igen o fortsatte ut på gångbanan....man hann bara till granntomten innan det sa: CLICK! 
Där stod MIN BIL, just så som jag sett den för min inre syn till o med färgen var rätt.
MIN SUPERBÄSTA LÖSNING på problemet att ta sig dit. 
Den var 5 växlad, vilket jag önskat, då jag inte är nåt fan av automatlåda, 4WD som kunde kopplas ur, stort bagageutrymme där man lätt kan sova om det behövs...o priset, ja det kan man inte klaga på. Ren o fin invändigt....ALLT JAG BETT OM...jag ringde upp numret...





Inget svar....
Ok, i affären jag nyss besökte, frågade jag om de behövde hjälp på Humane Society med alla hundarna.
 Jopp, apselut, så jag fick numret o vägbskrivningen dit.
Det är låååångt, väldigt låååångt o vääääldigt brant upp dit!


Jaja, OM man e klen o på ren Gotländska "gärd av piss"...men det är gott virke i denna rödhättan så jag började vandringen uphill!


Plötsligt såg jag en skylt som verkade vilja mig något...så jag stannade...o kikade lite extra...


Kunde inte låta bli att ta med solen i bakgrunden även om bilden blev sämre, vad kunde väl passa bättre?


Döm om min förvåning nu....detta stället var det allra, allra första jag fick upp den dan jag skrev in Sedona ...nånting på Google....detta bed and breakfast......minns exakt hur det såg ut, visade tom Ekorren....o wao, waoade flera gånger...


Jag hade visserligen bråttom upp till hundhemmet då de snart skulle stänga men jag kunde inte låta bli att ila in front of the house o ta en picture!
Ägaren kom just fram runt hörnet o sa: - Smile you're on candid camera!
DÅ, var jag ju bara tvungen att gå fram o förklara mig....han bjöd mig att titta in..


WAO, det var verkligen coolt o mycket bättre att se det i verkligheten!


Helt i min smak, verkligen!



Jag tackade artigt o tog emot broshyren han gav mig, o småsprang ut igen!

DÅ ringde Steve, bilmannen o vi bestämde att jag skulle ringa när jag var tillbaks nere igen. 
OJOJOJ, mitt hjärta hoppade som en skuttkanin, ingen tvekan om att den där bilen skulle bli min!



Jag blev väl emottagen o förklarade mitt ärende, samt att jag var villig att hjälpa dem homeopatiskt om de så önskade. 
Kvinnan lät mig gå ner en snabb runda o kolla själv då alla var upptagna o de skulle stänga om 10 minuter.
Minst 30 vovvar fanns det i rena o fina boxar....flera av dem...på hugget...de behövde minsann en calm and assertive packleader....minst en vallhund skulle jag lätt kunna ha som min...men nu ska jag först ha hit min Sota innan det blir fler jyckar....
Jag fick ett formulär att fylla i som alla voulentärer måste göra, o mötet med informationen var den 19 januari, gott om tid alltså.
Sen bar det åter av ....


...downhill....för att träffa Steve...o min bil!!!!!!!!!!!!!!!!!

Halvvägs ner stannade kvinnan jag pratat med sist på centret o hon undrade om jag kunde hjäpa henne med hennes Doberman somhade allergi.
Jag förklarade att man måste göra en utredning för detta o att jag skulle återkomma snarast med mitt difra frågeformulär, översatt till Engelska.
Hon visste fler som var intresserade av att få homeopatisk hjälp med sina hundar.
Glad blev jag, mer skutt i benen....

(Ikväll har jag översatt nästan hela det 5 sidiga frågeformuläret) 

Steve kom genast ut o verkade va en pålitlig o ärlig liten skinntorr man.
Vi pratade en stund om vad han gjort med bilen, vad som var bytt o hur många ägare den haft,vad försäkring o registrering kostade. 
Han hade köpt den för 10 år den av sin kompis, för han visste att han hade skött bilen väl, den var regelbundet servad o nu hade kompisen köpt ny bil o Steve var åter sugen på hans "gamla"!
Jag lovade höra av mig o ge besked snarast.



Så, ett minimalt problem kvarstår.....pengar att betala bilen med!
OM jag plockar ut allt jag för tillfället kan se på mina konton, så saknas det ändå några tusen.....men det MÅSTE BARA LÖSA SIG!
Denna resan till Monument Vally känns väldigt viktig o hjärtat lotsar mig hit, till denna lösningen....


Imorgon ska jag träffa Bea, frun till mannen på Safeways parkering. 
Jag frågade med cockerspanjelbedjande ögon om Ralph kunde tänka sig att köra mig dit, då det är 5,5 miles dit....
Det kunde han om jag bara gjorde med glass åt honom.... ;O) Deal!

MEN, han får nu frispel på mig varje dag pga av allt mäjligt som jag förklarar NOGA o sakta o han fattar i te ett skit...just idag..då det inte är min grej att lägga 100 tals dollar på att kolla upp bilar...o att jag tänker köpa bil för mer pengar än jag har...det gör honom helt GALEN 
- Vad tänker du äta sen människa?
..o han har dessutom slutat röka...vilket gör honom extra lättretlig...

Jag skrev in adressen på googlemaps o visade honom. 
Antingen är jag mycket konstig...för jag måste alltid dra allting flera gånger...eller så fattar han...typ...inte blixtsnabbt ;O)
Han gick igång direkt o fattade inte alls vad jag menade...men adressen försökte jag lugnt o vänligt...jag skrev in adressen bara...
- DU KAN JU INTE BARA HA EN KARTA FATTAR DU VÄL, DET KAN JU VA EN KAKTUS DÄR BARA ELLER VAD SOM HELST, FATTAR INTE HUR DU TÄNKER...DU MÅSTE JU TA UPP EN  KARTA MED FOTO SÅ MAN SER ATT DET FINNS ETT HUS DÄR:
- Men, försökte jag igen, lugnt o fin, de bor ju där, jag talade nyss med mannen från parkeringen i telefon...
Det hjälpte inte vad jag sa, han rusade ut ut rummet, frustandes som en flock uppjagade islandshästar...
Då fattade jag på allvar att det är dags att dra vidare härifrån snarast....

Samtidigt som jag försöker att lugna honom, läser jag om o om igen vägbeskrivningen jag skrev...mixad på svanska o engelska med bilder o små glada teckae, o skrattet formligen bubblade därinne i mig, när jag tänkte på hur ÄNNU GAÖNARE han skulle ha blivit om han sett den..men jag kämpade med näbbar o klor för att hålla det i schack, då stackarn var urgalen på mig o min karta redan....när han så äntligen drog ut genom dörren som en snabb-kopp-kaffe gick det bara inte längre...jag brast ut i ett asgarv, ju mer jag försökte tyda lappen......desto roligare blev det, kolla själv...
Den här lappen räddade lätt min kväll kan jag säga, då jag var ganska låg från att ha kollat mitt konto o insett vad som inte...fanns där...

Om DU kan förstå nåt av den lappen...borde DU titulera dig PROFFESOR i vägbeskrivnignar som liknar fiskmåsbajs mixat med hallontårta o avdankade spindelben...

Idag är jag tacksam över att jag äntligen hittat min bil,
jag varit på hundhemmet o de var mycket intresserade av mina tjänster,
jag börjar trivas med min roll som Annie Oakley......o Pappa Bull (alias Ken Roulette/Sitting Bull) har jag ju redan, fnisssssss Å DET är jag verkligen också såå TACKSAM över!!!! Han har stenkoll på Annie, nästan, fniss ;O)

Wolfies ÖNSKAN: Snälla, önska mig en pengalistik, underbar lösning på mitt köpabilen projekt, please...please...detta är mycket viktigt för mig!
                                      Tack alla söta godishönor för hjälpen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar