onsdag 23 januari 2013

MIN BIL, födelsedagsfest o möjligheten att göra skillnad


I morse skulle jag då försäkra min blivande mak...nej bil, vehicle....å det haglade fantastiska förslag från både Ralph o Jim....vilket som var bäst...Progressive, Farmers, Allstate, State Farm o allt vad de hette...man kan kan skicka en förfrågan på nätet, den sa ok du ska betala 95 dollar i månaden...huanemig...
Så, jag började med att ringa det bolaget Jim tyckte jag skulle ha. 
Efter ett antal knapptryckningar sa en röst: -Thanks for you call, good bye!

Suck, letade upp en lokal telekatalog o mindes att Candace sagt att hon hade State Farm o de fanns här.
Letade upp dem o ringde...Anita svarade....ojojoj, ställde fler frågor än om man ska på jobbintervju, hur jag bodde, vem som ägde huset, skulle han stå med, var jag gift, shit...det tog en halvtimma att konstatera att det skulle kosta $65/månade ett tag tills jag hade en "historia...prickfri"...sen kunde de tänka sig att sänka.....

Shit, o Ralph var GAAAALEN på mig för att jag inte ville ta bilen till en verkstad o byta olja genast, skifta däcken o f....aster vet allt.... + en massa andra förslag, baserade på rädsla som jag förkastade...
Så, efter den halvtimman var jag helt matt av honom o allt krångel....
Mailet med försäkringen hade inte kommit så jag knallade ner till bolaget som ligger i närmaste stora korsning längs 89A o tog ett allvarligt snack med Anita...som...by the way, blev polare med mig...o jag tågade iväg med mina papper!

Sen hade jag hört att min begränsade summa pengar att ta ut per dygn  inte började om vid midnatt uten efter 24 h!
Gulp, jag hade ju tagit ut 800 dollar på vart o ett av mina VISA kort kl 7 igårkväll.....o IDAG SKULLE JAG BARA HA MIN BIL!
OK, gick till första banken Bank of America...det blev nobben i den automaten, inte en spänn på något av korten.
Åhåh...kopplade in in Änglakompis Michael...o lilla mormor Anna, NU FÅR NI FIXA STÅLAR TILL MIG, MÅSTE BARA HA MIN BIL IDAG, OK!
Gick till nästa bank o plockade helt problemfritt ut $600 på varje kort.
Ringde Steve som kom efter en stund o vi gjorde upp affären!
Automaterna ger enbart $20 sedlar....det blev en fet hög åt Steve o en bil åt mig.
En rar liten gamling... Isuzu Trooper -95 4WD! 


YIEHAAAA, drog iväg lycklig som en nyavlastad åsna till macken för att tanka.
Hrm....pupmen startade inte....bad en snubbe om hjälp som varit i Stockholm i fjol o ÄÄÄLSKADE Sverige...det skulle inte låta något, knäpptyst, o bara att trycka på handtaget, så rullade "gasen" in o pengarna ut!


Åter mot Motor Vehicle Division i Cottonwood.
Ralph var galen på mig för att jag tänkte åka dit utan nummerskylt, han påstod jag kunde hamna i fängelse om jag blev stoppad, ÅK bara sa Jim du har ju kvittot med dagens datum o är på väg dit.
Jag bestämde mig för att det skulle gå bra. 
Skickade en ny bön uppåt om den bästa lösningen....Kanske Steve hade nåt ärende till Cottonwood...eller nåt?
Han hade sagt att han skulle ta av skylten....den följer ägaren, inte bilen här...
min lilla busiga begäran uppfylldes som vanligt o han glömde ta av skylten så jag drog tacksam iväg som en avlöning, fniss...


Efter en evighets väntan var det så äntligen min tur. 
Hade för säkerhets skull bett om den bästa tjänstemannen/kvinnan för mig o mitt ärende...ville inte ha nåt krångel....så damen o jag blev goda vänner medan hon fixade mina papper o JAG FICK MIN NUMMERSKYLT!

Första gången här i AZ, blev jag helt förtjust i deras nummerskyltar, olika för varje stat...å bestämde mig för att en sån skulle jag minsann ha en dag på min bil, från Arizona!
Idag, ÄNTLIGEN, fick jag min skylt, men skruvarna var torks....ingen hade verktyg så den kom på plats sent ikväll, när det var mörkt!
Men oj vad jag tjoade, sjöng o var GALET GLAD O UPPRYMT TACKSAM ÖVER MIN BIL, FÖRSÄKRING O REGISTRERING + SKYLT!
Fullt blås på stereon o countrymusik GIVETVIS!
Shoppade en CD spelare o 4 gummimattor på Walmart i Cottonwood....


OUPS, klockan var 3 o jag var bushungrig, hittade dessa popcornräkor, varma, på väg till kassan, firade i min stekheta bil.....mmmm, smakade himmelskt gott!




Varje gång jag kommer hit, riktigt nära Sedona, o de enorma röda bergen så tappar jag nästan andan av hänförelse!
HEMMA!


Stannade för att kolla efter mina vänner på Java Love....inte där men väl en annan man jag började prata med, berömde hans fina,coola bil!
Sen var det "kört"...1,5 h senare kramades vi farväl o han önskade mig välkommen hit o lycka till, det gjorde även hans kompis!



Dwight, hade varit i Europa, åkt MC med en polare upp från Budapest till Estland, åkte över till Sverige, passerat Vänern...till Norge...hans polare ville till Nordkap men han tyckte det var för kallt o drog söderut...sen återförenades de i Italien!
Vilken story...coolt!

 
Stannade till vid tanten Dorothy på väg tillbaks o lånade lite filtar inför vår övernattning i Phoenix...o shit, tanten har ett förråd, tur man inte är alltför fet, fyllt med prylar från golv till tak...därinne kunde man nästan stå på ett ben...


Min nya lilla pärla, hon ska få ett namn så småningom o allt tingeltangel från min gamla Smirre ska i...


Full fart in, dressa om.... Susy skulle ju hämta mig....bjöd ju med mig på någons födelsedagsfest ikväll...haha, messade henne o frågade om det var en he eller she....det var en he...drog ner på Basha´s o inhandlade en vinflaska. 
Tog en snabbrepa om bryggeriet för att leta efter mina vänner o där träffade jag Jacob som jag mött på Java Love för några dagar sen. 
Han hade nyss blivit pappa o bebisen var med, 4 dar gammal....han visade sina fantastiska smycken, lite liknande Hunters...superfina!
Sen vidare till Heart of Sedona...Candace var där men inte resten av gänget.
Partypinglan på G!


HAHA, coolt nog visade det sig att det var Lorentz, min konstnärskompis som fyllde 60!
Susy o jag hamnade vid baren med stenskulpören Rick o vi pratade flera timmar, skrattade så vi nästan kikande o han tyckte vi var två härligt galna Skandinaviska brudar!
Sen kom ägaren till baren o smickret haglade o han kramades o sa att du är alltid välkommen hit att fira, vad o när du än vill.
Detta var ett winery...typ...eller nåt...
Bartender Jack gjorde mig en winemargerita, fantasktiskt smaskig!



Fullt med glada, dansande...


...o sjungande människor, o Lorentz själv tog sig ton...minsann..


Glada gänget!


Sen sjöng "Pavarotti" en smäktande ballad...superröst hade han, en slags egonkomponerad text till födelsedagsLorentz!


..som var mer än road...


...plötsligt börjar trubaduren spela på 2 gitarrer!
WaO, vilken man!
Flera stycken hade varit uppe o sjungit å jag ville inte va sämre, så jag gick till Lorentz bord o sjöng Jag gratulerar, det allra finigaste jag kunde...o fick applåder o visslingar o en fetingLorentzkram!
Susy hade jobbar från 7.30 till 8 o var lite trött så hon drog hem....vi kom överens om att jag skulle stanna, säkert skulle nån erbjuda mig lift hem...å visst...vår nya vän Rick körde mig hem såklart!

Idag är jag tacksam över MIN BIL o allt därtill, 
fler nya mumziga vänner,
o att jag ibland verkligen lyckas göra SKILLNAD i någons LIV!

Wolfies tips: prova du också, att göra SKILLNAD, positivt, för någon idag! WINWIN!
                                               LOVE <3<3<3<3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar