fredag 11 maj 2012

Congress womans V Fullers assistent Wolfie M from Sweden


OM jag nu inte ansluter exakt där jag slöt sist, eller överlappar lite, så beror det på att det hinner hända så himla mycket på 2-3 dagar här att jag inte minns riktigt…..lite klurigt få tag på internet nu….

Jo, Virgina som by the way is from Holland, did I told you that, yes I think I did??!!....hämtade mig och vi gled iväg I Jaggan till Rossmore,Walnut Creek, ett typ lyxigt område för mycket rika pensionärer. Jag hade snoffsat upp mig i finaste bruna klänningen med guldglitter, min långa hårprydnad med fjädrar och för övrigt min korta beiga fransjacka och boots, jaja o så allt det vanliga julgranspyntet givetvis. Man kan väl lugnt säga att jag inte direkt smälte in där…..MEN jag lyckades åtminstone göra djupt intryck på många….som kom fram o kommenterade mina smycken, tatoos, kläder…you know…kul!




Anyways….vi blev placerade vid runda bordet med nummer 3…fick en smakfull liten sallad till förrätt med lollo rosso, valnötter och fetaost, med lite ringlad honong över. Där var ca 250 människor som satt som publik….typ alla var dessa ofattiga panschisar (nytt ord..igen).

När salladen hade slipprat ner, kom de med en stor bit oxfilé…jaja…lugn nu, jag fick en stekt bit äggplanta (augergine) med grönsaksris och lite stekta potatis….smakade inte så speciellt mycket om jag ska va ärlig…..å det vill jag gärna va.

Jag hamnade bredvid Cheryl, en trevlig kvinna med lång fläta, en countrygirl.

Hon hade varit utbytesstudent i Tyskland som ung och hon berättade om tjuren de hade på ranchen som var så tam att han stuffade runt till alla grannar o tiggde mat, vilket han lyckades så bra med att hon fick hänga en skylt om halsen som talade om för folk att han inte tålde morötter och kakor o godis. Han gick till o med ner till den lilla byn o tiggde mat från bagaren…..cool bull!

Hon berättade att bruden från Tyskland som kom till ranchen blev lite tilltufsad då hon hade superdressyr lärare hemma o del i en häst, själv tyckte hon att hon var proffs. Så kom hon ut på landet där man ibland inte ens red med sadel o inga flådig utrustning (men man hade åtminstone var sin häst) o hon verkade inte alls så duktig där som hemma.

Cheryl visste ett ställe där jag kunde söka ranchjobb o lovade återkomma till Virginia.

Talarna var 5 st och de hade inte samma position alls så de tävlade inte med varann…. Vid mitt bord satt mannen med stort kontrollbehov, läkare by the way physisian….med sin äggklocka. Alla fick 7 minuter och sen 5 min frågestund.




Virginia gjorde bra ifrån sig. Hon var cool, talade lugnt o sakligt, hade en rak o fin hållning och tyckte jag, imponerade mest.
En stilig congresswoman o en countrygirl with Am Native look from Sweden, fniss kolla de supertunga, urläckra dörrarna bakom...

Cheryl....

Efter henne kom Marc nånting….o just nu håller han ett anförande stående 20 cm från mig på Rainbow café i _____________, ett nytt politiskt möta jag plötsligt fann mig själv på efter att ha stuvat in I Virginias inte lite lyxiga villa, wao…..superfint både ute och inne…mer om det senare….

Han hade händerna i byxfickorna från o till, en yngling som inte hade familj, verkade lite fladdrig tyckte jag. Efter honom var det en snubbe som inte alls hade nån fancy utbildning utan hade 2 yngre bröder, den första född när mamman var 14. Ingen rik uppväxt, ekonomiskt men har slitit o jobbat sig upp i hela sitt liv som snickare, golvläggare med egen firma. Jodå, han var helt ok, skägg o lite gubbmage.

Nästa talare var en liten späd kvinna klädd i proper blå dräkt, med brun pagefrisyr, som klippt ur en politisk Amerikansk tidning. Holacamola vad hon pratade…..Jissus…..full rulle, alla utbildningar hon gått, o alla positioner hon haft samtidigt med familjelivet med 6 ungar, inte undra på att hon var tvungen att vara effektiv. Hon hann inte vänta på att frågeställaren skulle bli klar utan började svara på frågan innan de slutat prata….full rulle som sagt…

Undertiden slickade vi andra i oss efterrätten som bestod av en kula fin vaniljglass med nån sorts kaka innehållande seg, mycket seg saftsås/kräm….ja, glassen var god…

När talarna var klara fick jag äran att gå runt bland borden o dela ut hennes broschyrer och klistermärken.

Mycket senare på väg tillbaks till Richmond, var Virginia snäll nog att åka in på Mc Donalds med mig…..så du skulle få se alla bilder…..

OCH hon erbjöd mig att flytta hem o bo hos henne. WAO, det kändes som ett mycket trevligt förslag. Vi bestämde att jag skulle ringa henne på fm dan efter o hon ville jag skulle packa väskorna o flytta genast, inte efter helgen som jag föreslog för att inte verka alltför framfusig.


Grannen Taylor hade lovat spara mat till mig när de barbecuade han, den islamska grannen o Mike…o jag sa jag skulle komma in när jag var tillbaks.

Mike told me not to…att Tyler var på ett jä…a humör, men jag gick in i alla fall. Har ju mitt matlager därinne, min grapefrukost o så.

Vi började prata och han satt på musik, mycket hårdrock, o han kunde storyn om varje låt, o mycket info om artisterna. Vi kom fram till en hel del låtar vi båda gillade. Han är en konstnärssjäl och part cherokee i grunden o han uttryckte känslan i olika låtar, att det inte bara fick va vackert, det skulle vara smärta också….

Plötsligt var klockan halv ett o jag sa god natt o kilade tillbaks…..men Mike hade lagt sig o låst dörren, SÅ, jag kilade tillbaks o frågade om jag fick sova där, jodå, det gick bra. Sen spelade vi låtar…lääääääänge, o när vi äntligen kom i bingen var klockan halv 5( nu är klockan 9pm o jag är ännu vaken, just krängt en dubbel grillad tuna melt sandwish, med massa sallad, som poltikerna bjudit på, är det inte halt fantastiskt vad mat jag får överallt, var många fantastiksa människor jag mått på min resa som utfodrat mig, AWESOME, THANKS!

Kl 10.30 ringde jag Virginia som tänkte hämta mig 12. Luffade till Mikes hus o undrade varför han låst mig ute. Jag la mig sa han, du kunde ju bankat på dörren eller ringt o väckt mig. Förklarade att jag är en respektfull person o inte ville väcka honom mitt i natten. Han verkade lättad över att jag flyttade även om han bedyrade som vanligt massor av gånger varje dag, hur vacker,sexig, spirituell o ortroooligt trevlig jag var…..hrm…den munnen pratar ska du veta….alltid om han inte sover.

Min lilla congressledamot var sen o messade att det blev ett ist för tolv, så jag satt i solen o läste en timme efter att jag packat klart.



När vi stuvat Jaguaren full av allt mitt bråte, blandat med vimplar, banners, flyers mm. körde hon till en biltvätt för att svabba av finbilen o få den att blänka. Hon är definitivt en mycket sparsam, ordningssam, och ordentlig kvinna på alla sätt. Innan vi började, kilade hon över till en affär o fixade plastpåsar för att inte bli blöt om de bara fötterna  o sandalerna. Mannen med biltvätten studerade henne med stort intresse då hon började hoppa i påsarna o knyta….sen gav han upp ett mycket hjärtligt garv, som bara en svart man kan göra, så hela han hoppade.



Vi hade superkul när vi svabbade o torkade bilen tills den sken som en spegel.



Somewhere, nice wiew anyways...


Cool car, similar to TattooTorbjörns i Gävle


Minns du Magic Johnson? Nu håller han till här i Berkeley.....


I jakten på frivilliga inför morgondagens arbete, passerade vi detta häftiga huset...

På Eftermiddagen har vi åkt runt och tagit ner banners till imorgon, Samt raggat folk som ska stå på ett antal olika overpasses, just som vi gjorde här-om-dagen. Sista stället var hos en kvinna vars man skulle jobba som volontär imorgon.






Jodå, det fanns ett hus där långt inne bakom all prunkande växtlighet!






Alltså jag säger bara WHAT A GARDEN, FREKIN´AMAZING!
Fler smakprov på hennes trädgård kommer senare, nu är visst fotokvoten fylld för detta inlägget, sorry..... ;O(

Blommor på varenda kvadrat mm ute och prylar från golv till tak inne. Det var helt otroligt vilken mångfald av färger, dofter, former, storlekar…..Hon var vred på alla invandrare, på politiker, på allt möjligt faktiskt, men hon bjöd på ett glad god cranberryjuice medan vi språkade en stund. Hon hade en dotter o 2 barnbarn i Colorado, hennes bror hade sålt rubbet här och flyttat till Australien.

Idag är jag tacksam över att: jag kunde vara två lyssnade öron för grannen Tyler o ge honom lite ljus i hans mörker….hoppas han håller idet (vi hade inte riktigt samma positiva livssyn, inte alls om jag ska va ärlig),
 jag fått erbjudande att flytta till Virginias hus, hänga med henne verkar betydligt mer spännande än hos min pratglade cherokeesnubbe....

Wolfies tips: när du möter någon som bär på ett mörker/en börda, erbjud dig att lyssna…..dela….det/den....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar