lördag 19 maj 2012

Pinole Farmersmarket - på efterkälken - äntligen HAVET!!

Lördagen började med en snabb klättring uppför berget och en språngmarch ner.
Virginia var på gott hummör o tjoade o hojtade när hon sprang, så jag hakade på o ylade glatt till svar.
När vi kommit ner o var på väg mot skolan, hade vi ett äldre par framför oss, som förskräckt vände sig om när vi kom skrålande i full fart.
Hon hälsade artigt  Godmorning...på dem och jag också....tanten frågade förskräckt ....
-Where do you get all your energy from?
I told her we like to stay young so we just climbed the mountain and ran dawn again....Hon mumlade nåt om att vi minsann var verkade vara väldigt unga....en tackar....  ;O)

Hem o kasta sig i duschen snabbt för att dra på farmers market här i Pinole...


Den här damen ( å henns dotter jobbade åt brorsan)  jobbade år sin son o han tillverkade vinäger o oljor med olika smaker, på riktigt, inte en massa crap in it!
Massa gott vill jag lova dig...o detta var bara början.
Så, jag fastnade o provsmakade innan vi kom in på livet, som vanligt så hade hon också släkt i Sverige, i Boden.....o i Finland, men hon tyckte finska var förfärligt svårt att förstå.
Hennes släkting fick därför vara mellanhand o översätta alla mail dem emellan...




Härligt färska grönsaker i bedårande färger som en underbar kontrast till allt läskigt sött o konstgjort i affärerna.....



För den som ville ha färska örter hemma i sin trädgård...fanns det ett stort utbud....



Den här mannen hjälpte mer än gärna till....jag fick provsmaka mig igenom hela sortimentet av hummus som var smaksatt med allt från pinapple till chili, kronärtskocka o you name it - 17 sorter, försökte att inte tänka på hur oglad han skulle bli när jag inte köpte nåt av honom....vi har så fullt med maten i kylen som måste käkas NU....att det varit waist att ta hem mer....men vi pratade o disskuterade smaker.....o han berättade ingående om allt....sen blev det oliver o vindolmar på slutet....han var lika glad fast han inte fick sålt nåt o önskade mig en trevlig vistelse i landet!


Superbra idé att laga en rätt av varje för visning o för att bli sugen på....borde Svenskarna ta efter....


 Ingen marknad utan bakverk....


Mitt bland maten kunde man köpa sig ett par örhängen i flygande fläng...i diverse färger....





















Tror du har märkt att livet i min omgivning ofta innehåller ett eller ett par uns av bråttom....
Idag inget undantag, vi provsmakade oss snabbt igen om marknaden o hon köpte lite tomater, lök, nötter o mandariner av en grönsakshandlare som viskade till mig....hon gör mig gaaaalen ibland....tur att hon handlar också... ;O) (Virginia sa åt honom, allt jag hittar på marken är mitt, o så tog hon en påse o plockade upp apelsiner, mandariner o lite av varje som någon annan tappat, o så tog hon några tomater om inte var ok o visade honom, de här tar jag också, dem kan du ändå inte sälja...han bara ruskade på huvudet...)

Snabbt som ögat hemåt för att laga mat, då vi var inviterade av en kyrka vi delat ut broschyrer i tidigare i veckan, på potluck- typ knytis....hon fixade o donade o som vanligt blev jag inblandad...hacka, skära o fixa med alla grönsaker som skulle vara i, massa jordnötssmör, kött o korv....
Vi skulle vara där 3 men hon var som vanligt inte ens halvfärdig med varkan mat eller sig själv...o sen ringde hon Robert o frågade om han ville med o käka, då skulle han rappa på.
Hon var halvirriterad på att han inte kommit när klockan var halv 5...  då var hon själv äntligen var nästan klar....så hon öppnade dörren, o vem satt utanför dörren - jo stackars Robert som väntat utanför i en evighet då hon sa åt honom att komma mellan 3.30 o 4.... -Varför ringde du inte på, gaggade hon....men det gjorde jag ju, gnällde han...hon hade varit i duschen o jag låg i trädgården o solade så ingen hade hört honom...men du skulle ju ha rena kläder på dig sa jag ju, var hennes nästa kommentar....vaddå tyckte han renare än detta.... ;O) fniss, ibland kan man knappt hålla sig för skratt när de kommer igång.
Hon rusade upp efter en vit, nytvättad T-shirt åt honom...ut i bilen med bautagrytan....in igen efter plånbok o sen efer mobil, innan vi äntligen kom iväg....till fel kyrka, inte en kotte där o låst!
Ah, längre bort kanske....där gick alla människor ut med sin mat o hela jippot med potluck o talangjakt var redan slut....hej o hå, man ka bara skratta åt skiten, där satt vi finklädda med en massa mat i en gryta.... Jaja, hon lovade köra dit maten till dem imorgon då de skulle ha nåt nytt grejs....



Istället styrde hon kosan mot havet, till min stora förtjusning ! The Pacific Ocean - mmm äntligen!

Vi skuttade förbi skylten med No Trespassing, då skulle hemska saker hända....o tågspåret fick under inga omständigheter beträdas...sen över 2 tågspår o mot havet!

Jag var tvungen att bada fötterna, helt ok temperatur, men väldigt muddy...


MMmmmmm, känner du havsbrise  rufsa om i håret o luktar du den salta, ljumma doften i nosen?
Visst är det nåt alldeles speciellt med sommarhavsluft?


Sätt dig på benen som en sjöjungfru, där borta på den grågröna stenen, sa hon o pekade ...o du Robert, ta ett kort med hennes kamera!
Själv kunde hon nämligen inte beträda stranden utan balanserade på en gammal, tjärad stolpe som flutit längst upp på stranden med högvattnet.

Hej o hå hon hade ju sandaler på o det fick inte komma sand i dem o det gick inte att gå barfota, då blev hon smutsig om de nyduschade tårna - jajjemen....big trouble....
Så hon balanserade med sina klacksandaler fram o tillbaks på stocken...medan jag badade fötterna o Robert samlade snäckor som en glad barnunge, i en gammal flaska han hittde på stranden...

OM du nu inte kände till att jag älskar att klättra så vet du det nu...jag tog mig sakta uppför den hårt packade sandhögen som var nån slags berg fast av hårt packad sand, till toppen, härlig utsikt o brisen rufsade om mitt röda krull som nu blir mer o mer solblekt!


Tur vi har så himla kul ihop, annars hade jag nog fått krupp på alla frökens egenheter, o hon hade troligen fått tuppjuck på mina oborstade vanor....


Hihi jag kunde bara inte låta bli att visa dig, hittade 2 barkbitar hon kunde sätta ner sina fina klackar på....medan jag sicksackade barfota mellan alla glasbitar på stranden o klättrade på den hala kullen, olika som plommon o buffelskank, fniss...

 Oups I did it again.....bildkvoten fylld...skit också....

På vägen hem ville Robert in i affären o köpa glass....men har du nån frys då frågade hon?
Han har ju nyss blivit vräkt från huset han bott i sen han föddes o nu är han 43....o en kvinna som aldrig är hemma har låtit honom flytta in i ett skjul bak i sin trädgård men han måste dra snabbt på hojjen varje morgon till macken nere i byn för att gå på toa....då han inte får komma in i huset...
- Jo, sa han, jag tänkte, du vet den där smoothin du gjorde en dag, jag tänkte....
Hon skrattade, jaja, jag kan göra mer till dig, jag kan nog göra plats i frysen för den.

Idag är jag tacksam över att jag: badat "lite" i havet,
 plockat fina snäckor på stranden,
klättrat barfota o känt sanden mellan tårna!

Wolfies tips: när du är i närheten av levande vatten, ta av dig strumpor o skor o plumsa i med någon kroppsdel o känn sommaren skvalpa runt dig, YIEHAAAAA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar