söndag 13 maj 2012

Lapplisa - ny kaka - hikning....bra för rumpan


Det var svinkallt i sovrummet i morse, jag sussar ju alltid med öppet fönster om det funkar…genommulet o inte en endaste blå gnutta gick att skymta.
Så, det blev långbyxor, flanellskjorta och jacka till en början…

Sovmorgon…till 9, gött, sen en snabb fruktfrukost innan Virginia kom tillbaks från kyrkan.
Hon är katolik och besökte mässan som började halv 9. Hon hade en plan……alltid bra…..att dela ut sina broschyrer på alla parkeringsplatser utanför kyrkorna som hade mässa.
Vi googlade i bilen vilka kyrkor som fanns i området vi befann oss i, sen blev det rally…kollade tavlorna utanför när vi passerade en kyrka, för att snabbt vara på plats under varje mässa. Å jag lovar, vi hann med många även om hon ville hunnit med många fler. Många mässor var ju samtidigt o vi kunde ju inte hinna hur långt som helst.

Efter att ha löpt gatlopp på 2 parkeringsplatser…..var det dags att lätta på klädseln…..ännu mulet men efterhand bröt solen igenom lite här o där.
2 parkeringar senare åkte skjortan också…inte var det nån vidare värme i vinden, eller halvstormen kan man nog säga faktiskt, men med det tempot vi höll, var det ingen frostrisk i armhålorna, fniss
Coola lila shoppingvagnar här...

Mot sena eftermiddagen handlade vi lite i en Mexicansk affär, sen fick hon en ny idé…igen, vi åker till det Kinesiska shoppingcentret och lappar bilarna där….de är emot democrats och hon är den enda conservative republicanen vilket de tydligen gillar, så hon styrde Jaggan dit….ibland kör hon som en biltjuv, påfarterna på motorvägen, runt i kurvan så man nästan far av sätet, det gäller att hålla i sig minsann.

Här var vagnarna VÄÄÄLDIGT gröna!

Hon pratade med en massa människor o fick inbjudan att prata på ett ställe, skitbra ju. Den sista svarta mannen hon mötte, fick se broschyren o började gapa o vråla att hon minsann inte var klok som var konservativ republican, men hon svarade honom med lugn o stadig röst hela tiden tills han nästan sprack!

Han vrålade innan han gick in i bilen – PRATA INTE MED DEN KVINNAN, HON ÄR INTE KLOK!

Hon tog det med ro, han är den enda hittills som blivit så upprörd…..så vi drog mot hennes office, där en dam arrangerar träffar varje ons, tor, och sön på botten planet. De snackar politik, alla har med sig vars lite käk och sen kollar de på en film.
Ojojoj vad de politikersnackade hit o dit, men de var väldigt nyfikna på mig o frågade massor o önskade mig det bästa på min resa.



Där fanns nån kasslergratäng, köttsoppa, kalkonburgare med ost, vitlöksmarinerad stekt kyckling, stekta portabello (en bamsestor svamp) o sallad som tur var…. Desserten var en slags banan….vanilj….gegga med kakor i, en typisk gammaldags dessert som tydligen morsor lagde förr, helt ok faktiskt.

När vi ätit oss mätta, språkat en stund, gav vi oss av hemåt. She promised me to go hiking some day, that day….blev toaday.
Det finns ett berg inte så far away och vi dressade om o drog iväg. Hon har ju aslånga ben o är ganska van att klättra så jag undrade lite hur det skulle gå. Gillar du att springa frågade hon på väg dit?
Ähh, jag är väl inte världsbäst på det, svarade jag, orolig att jag skulle dö på kuppen INNAN vi nådde berget. Ah, come on, your younger than I am!

Sen bar det av en bit, genom en park, över en skolgård, längs med en väg, då hörde vi plötsligt peacocken….det gick en hel drös i en stor trädgård just vid bergets fot, praktfulla birdisar!

Vi sneddade in i skogen vid en grillplats o sen började klättringen. Inte så lite brant uppför…..plötsligt fick hon ett sms och var för nyfiken för att avstå.

Jag fortsatte gå o tänkte jag skulle skaffa mig ett litet försprång, hon skulle ändå hinna ikapp med sina giraffben snart.
Jag klättrade o pustade. Så småningom såg jag toppen på just det berget vi var på. Jag hörde när jag just lämnat henne att hon pratade i telefon med någon. OK, tänkte jag, detta måste vara toppen, så jag började klättra uppför en superbrant, gräsbevuxen backe.
Plötsligt stannade jag, något rörde sig! Där stod en elegant rådjurshind o vi studerade varann ingående under tyst kommunikation under några minuter. Hon visade ingen rädsla för mig så länge jag stod still. Ville inte skrämma henne, så jag avvaktade tills hon lufsat vidare in bland träden.
 Då tog jag mig upp de sista 50 metrarna o beskådade den fantastiska utsikten! Där fick jag då se att denna höjden inte var något mot nästa….en bra bit bort, ojojoj, där gick stigen, jag såg henne inte men skyndande ner för att inte missa henne.
Nix, ingen syntes på stigen uppåt det höga berget.

Hrm…..jag lyssnade på vad insidan hade för förslag, gå upp på toppen, vilket verkade väldigt långt, klockan var redan 8pm o dimman började rulla in..eller vända o leta efter henne längre ner….

Jag fick kommandot HEM, ingen tvekan, så jag hasade långsamt nerför den slingrande branta stigen igen….ropade några gånger men fick inget svar.

Väl hemma….ryckte jag i dörren som var låst, hrm….strange…jag knallade över till grannen och frågade om de hade hennes nummer, men nix, de brukade bara prata utanför, aldrig ringa varann. Modern i huset var vänlig nog att ringa några andra grannar som kanske visste….under tiden kom sonen med ett glas vatten med is och lite snacks….raringen…

Inget napp, någon hade hemnumret bara. Sonen sa: Stanna du här så tar jag hunden o går en bit mot berget o letar….men jag hakade på…just som vi passerat en av gatorna sa jag till honom…

-Jag tror vi gick den här gatan…åt höger, nej sa han, nästa är bättre….jag såg bortåt gatan jag ville svänga av på…..o så en gång till….å vem kom inte där med sina långa giraffben?

Han släppte hunden som lycklig, rusade bort till henne, vi hade så när missat varann…om inte någon knackat på från insidan…

Hon hade varit uppe på högsta höjden, men tagit en annan väg, som jag mindes att jag sett. När jag inte var där antog hon att jag var en stor flicka o hade knallat hem igen!

Sonen hade aldrig varit mer än halvvägs upp, så han frågade om han fick haka på nästa dag. Jag föreslog imorgon. Virginia ska iväg imorgon eftermiddag på nåt sammelsurium…så då drar vi dit, här ska jagas rumpmuskler vill jag lova!

Skulle inte sörja att läggs en 7 kg där på stigen…..efter dagliga klättringar, fniss

Har just ögnat igenom dagen tidning….det är himla mycket snack om Obamas homosexualitets bröllops tillstånd, ……..men det mesta skulle jag galant klara mig utan att veta!


Slutet gott, allting gott, precis som vanligt!

Idag är jag tacksam över: alla nya trevliga människor jag mött,

min nyaste solbränna jag fick trots moln o kyla,

den goda maten jag fick smaka,

motionen o rådjursmötet och den vackra utsikten!



Wolfies tips: nästa gång du stöter på ett vilt djur du gärna skulle vilja titta länge på, skicka kärlek i form av små röda hjärtan, från ditt hjärta och förmedla att du är en vänligt sinnad varelse som inte vill skrämmas……du ska få se…..ni blir polare…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar