lördag 15 december 2012

Canadalift, fikastund o nya handskar


WAO, KOLLA, SNÖ, UTANFÖR MITT FÖNSTER, HÄR, I SEDONA!


Ja, inga direkta drivor, vi har inte behövt kalla in bandvagnar, eller helikoptrar, men dock......snö....som övergick i regn uppåt förmiddagen.
Brigitte ringde o frågade om jag ville ta en kopp chaite med henne på Safeways..10.30?
Visst ville jag det.
Ralph hade redan åkt när jag slog upp mina blå, så jag ringde honom o bad snällt att få låna hans umbrella....o såklart fick jag det!
Tror jag var snudd på den enda som använde mina ben att ta mig fram i staden idag.... Detta vädret är de inte vana vid här o ALLA, typ ALLA tar bilen, bara jag svingar mina blöta fransar i takt med mitt muntra nynnande/visslande där jag går, då mitt stora hjärta ännu gör sig påmint därinne...

När jag kommit till första shoppingcenterområdet kom jag på, HOLYMOSES, var ligger Safeway månntro?
Min vän Ralph tyckte apselut att jag skulle va med förberedd innan jag gick på tur nästa gång, du vet karta, fickalmpa, handskar, pepparsprej o hans stuk, men jag sa: jag oroar mig inte i onödan utan löser ev problem efterhand som de kommer...så även idag...o det blir liksom mycket roligare då...
Jag gick o gick o gick....vände o började gå tillbaks.....då körde en bil ut från ett fik, framför mig o jag viftade så mycket att de anade att jag var i nöd o vevade ner rutan.
Excuse me, do you know where I can find Safeway?
Äh, de konverserade lite, de 4 damerna o trodde nog att det var en bra bit framåt till...den ena började gräva sig ner på djupet i sin handväska, som var större o djupare än min.
Hon drog upp en stor bunt med tänkbara kartor o började kolla igenom alla, en efter en.....hoppa in där bak så länge sa chaffiskvinnan, det är ju ett ruskigt väder idag.... Ok, sagt o gjort...jag försökte bryta mig in i baksätet, men där satt det redan 2 knubbisar, nej, inte där, där bak...hojtade alla, o bagageluckan började stiga mot skyn som ett mirakel!
Jaja, why not, jag arschlade mig in i skuffen med hatt, väska, paraply o hela kittet, sen gick luckan ner, click.
Det var ett glatt gäng som varit på konferans här i några dagar, de var från CANADA!
(Sorry Ken, glömde fråga var i Canada...o jag glömde ta en bild, sorry för det också!)

De drog i väg med mig halvliggandes i skuffen medan alla skrattade o pratade i mun på varann.....o de hade hjärtans roligt över att jag var från Sverige, o låg i deras skuff....men strax var vi utanför Safeway o de sa åt mig att jag kunde få lift tillbaks om jag inte hittade min vän här....snällt eller dösnällt??? Välj själv!

Jag tackade värstingens massor för liften o gick på jakt efter min nufunna väninna.

Hon bjöd mig den här gången...på chaitea....
Vi småpratade en timme o jag fick lite info om stan o folket här....de anar inte vad som väntar dem....nu när jag är här... ;O)
Mannen hon var i sällskap med häromdan var en vän, inte en partner...hon bor själv...
i en liten lägenhet sen 7 år, men har bott här i 32 år...

När jag handlat apelsiner för mina sista stålar.....
(de (Huvudkontoret för LF bank i Oslo) hade ringt Systeryster min imorse o fattade fortfarande inte att jag måste kunna forstsätta ta ut mina pengar här...de ville jag skulle ringa, svårt då min cellphone inte supportar abroad calls, de får minsann ringa mig!) erbjöd hon mig lift hem, då det nu vräkregnsnöade från typ alla väderstreck samtidigt!

Å, what, kvinnan, grå som en mus, tyst som en skalbagge kör en coool vit porche!
Så jag anlände flott hem till mitt lilla rum...framåt eftermiddagen.

Sen har jag inte gjort många knop mer än letat på datorn efter lämpliga sociala evenemang här, nån julkoncert tex.

Jims fru åkte igår men en polare Kristine var här idag o snicksnackade om allt möjligt,över ett antal glas rött...så jag höll mig nere tyst som en mus.....kollade TV, en film om en snubbe som kom av misstag som bebis till Tomtens verkstad, adress Norpolen o blev uppfostrad av tomtens hjälpredor, de små Alferna.
Söt story, passade mig o mitt kärleksfulla hjärta perfekt!
Så småning blev jag ganska hungig o tassade försynt upp i köket för att snabbfixa nåt till dinner.
Jag blev då presenterad för Kristine...som var en mycket uppsnofsad, vacker o trevlig kvinna. 
Vi småpratade lite innan jag dök ner till min våning med min dinner....2 rostade skivor Rågsuperfullkornsnyttigtsåinibombenbröd med salladsblad, keso, tomatskivor o Jalapenoost (ja jag vet att det ska va en sorts "fiskmås" över nån bokstav men nån sån kan jag inte hitta på min dator, sorry det får la gå ändå!), "hott" o gott!

Vi har hörlurar till TVn för att alla ska kunna kolla när de vill, så jag hade borrat ner mig i soffan, med dessa enorma öronmuppar, å hoppade högt när Ralph entrade den stängda dörren o frågade hur det var?
Trodde han skulle sussa över i Cottonwood, men både brosan o syrran hans bodde på hotell, så han drog hit.


Han har hajjat att jag är en kallahandenkvinna, så han hade köpt mig ett par varmfodrade vintehandskar, rart minsann....jag som bara sätter honom i arbete hela tiden tycker jag med allt ifrån dataminne, till ringa gratis från datorn...

Idag ska du få lite läsvila, ska avvsluta nu o låta dig avnjuta ditt morgonkaffe o din tidning i lugn o ro!

Idag är jag tacksam över fikastunden,
skjutsen till Safeway,
mina nya, varma handskar...
o mitt stora, goa hjärta som ringlar o slingrar i sin spiral därinne, med håresande rysningar i kroppen som en efterdyning....

Wolfies tips: nästa gång du går in i badrummet: sjung eller vissla en julsång, det sprider en glad stämning i huset! ;O) (Å ingen hör kissningsskvalet, fniss)

   Lalalala, lalalala, lalalala, la.lalalala....Santa Claus is coming to town.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar