tisdag 11 december 2012

Cottonwood, TLAQUEPAQUE,Vilse gick med


Idag tog Ralph med mig till Cottonwood, en stad not far away from here. Nästan lika fina berg kunde man skåda där. 
Jag var där för att kolla med trafiksäkerhetsverket om jag fick köpa o köra bil utan SS nummer o med Svenskt körkort - oh guess what? 
Det fick jag! 
När jag nu är en multimiljonär, varför inte bara ta på o tjacka en röd, cool truck!
Den har stått på min önskelista länge!



Han är himla rar o hittar alltid på en massa ställen att visa mig. Typ (tungbrytarvarning, ta det vackart skulle man sagt på Gotland) TLAQUEPAQUE (JOOO, det stavas så), ett exklusivt köpcentra i Mexikansk stil...ojojoj vad fina saker det fanns där....


Allt smakfullt juldekorerat!



 Som en liten oas i ena änden av den turistiga delen av Sedona


Stora, galet snygga bronsstatyer, som denna där indianen bli anfallen av en gigantisk örn. 


Vacker, underbar eller bara crazy amazing? Välj själv, den kan bli din för bara 6200 doller (ta summan gånger 7)


Shittallabritta i bullerbyn.....bara 8400 (58800, lite typ, sådär...) dollar, tur jag är en rik knös, nu när jag snart ska köpa hus o börja inreda efter min smak!


Min förklädda prins...SCHMACCCKKKKKK, nu väntar jag bara på POFFFFET! Fniss
Tro nu bara inte att hon som jobbade på galleriet sneglade under lugg på mitt grodhångel...


OM det nu är så att du har Tyrannosarus Rex abstinens, så ta första, bästa plan hit o shoppa loss...


AAAAAAsssss coola ljus tillverkade av en familj från Hawaii, gjorda av sojavax som brinner vid lägre temperatur o därför när de har brunnit ut träskålen, kan man torka rent med en trasa o skölja ur o sen behålla träskålen som alltså inte ska ha brunnit upp, sägs det.



Fina krukor utanför ett galleri o du kanske har hört legenden om kvinnan o den vita buffeln som nu ska komma o rädda läget, lite kortfattat, en indiansk sägen som nu håller på att slå in.


En helt vanligt ovanlig rabatt eller nåt åt det hållet.


En fontän med julenissepynt...


Min kuse o jag i väntan på en mer "aliveig" (öllajvig) (nytt ord) variant...tror inte att Jim, min hyresvärd i miljonvillan skulle upskatta att ha en häst i sitt fina badrum....inte en cent skulle han gilla det!


Nu är vi tillbaks i den turistiga delan av stan, just där man kommer in...


Här finns det mesta o matställen formligen kryllar det av...
Tvungen att pröjsa för ett nytt kamerabatteri idag...trots att kameran är inköpt i juni i år var batteriet helt slut i rutan. 
Å kvittot är hos Systeryster i EL Stockholmo, så please, kan du ta en KO pia på det så ska du få adressen. 
Man kan visst göra så o skicka in till Canon här i staterna o få ett nytt, men jag kunde ju inte vänta på det. 
Vad skulle du då roat dig med varje dag??? ;O)


Visst ser hon verklig ut, bruden som fotograferar konstnären, man hon är också av brons o helt harmlös...inte behöver hon byta sitt batteri heller..


På eftermiddagen vid 3 gick jag ensam ut för att snabbpromenixa en timme runt berget bakom huset...
Jojo, det var min idé, men vilse gick med mig o lockade mig iväg så jag inte hittade hem förrän efter 3 timmar, halvmörkt o helkallt, men....som vanligt, ett roligt äventyr. 
Ralph var halvt superorolig när jag inte kunde berätta ett snordugg om var jag var...men jag sa åt honom att chilla ner, jag ber ju  min ängel om hjälp o vips....så dök det upp några grensågare från ingenstans, med en karta....
Tro nu inte att den kartan bara var så himla enkel nej, massor av skyltar som inte var med på kartan stod där o bara såg dumma ut....som uppoppade från nowhere o vilse kom tillbaks....men som vanligt, bad jag om hjälp o då blev en hund kissnödiger på stubberten o var tvungen att släpa ut sin husse i koppel som sen räddade mig sista biten tillbaks, coolt va?
Tänk på det när din vovve vill gå ut, kanske vilse varit i farten, vänta inte , GÅ!



Härlig klättring i alla fall, upp o ner som rena berg o dalbanan..tog på både fläsk o mäsk, jaja, kunde inte just komma på nåt annat kuligt rim så här mitt i natta...
OM du nu kollar med supeförstoringsbrillorna så..emellan träden, långt åt höger sticker det upp en liten sn...topp menar jag, 


...där ligger detta huset. Cooool utsikt or what?
Deras vadmuskler ser nog ut som förvuxna bisamråttor skulle jag tro!
Vilket klättrande...


Något fiffigt troll hade gjort en trappa upp från den uttorkade floden...
bra idé....


Plötligt stötte jag på ett hus (jaja, inte stötte så, det bara fanns där, trots att det inte funnits där förut, jaja, du fattar) med 3 fina Malamuter...med undebara blå ögon, vi pratades vid lite, o det var då jag insåg att vilse gått med mig en stund igen, för dem såg jag inte på vägen iväg..eller hur man ska säge.



Ett naturens eget lilla inbjudande trick för att få lite finess på tillvaron.

Idag är jag tacksam över att:   Ralph tog med mig till Cottonwood, 
jag vet att jag kan köpa en bil, 
allt vackert jag sett,
han gick på bibblan o lånade böcker åt mig medan vilse o jag var ute o gjorde skogen osäker för vildgrisar, björnar o annat smått o gott. (Fniss, han är rustad till hårfästet med pepparsprej o ljud o ljus skrämmor för allt vilt, medan jag laddade med kamera o mitt cerat på min lilla enmanstrip,
jag fick hjälp tillbaks när vilsa kollrat bort mig,
jag äter värstaste nyttigt varje dag,
min härliga motion,
Ralph har ägnat typ HELA kvällen åt att övertyga min dator om att funka igen,
o det gör den nu! TACK,YES!

Wolfies tips: prova kalla på vilse när du går i skogen, det är ett äventyrligt sällsakp, fniss!

                                                Puss o hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar