söndag 16 december 2012

In i dimman, redan ökänd, organisk choklad öl


Nya morgonvyer varje dag!


Frostigt, mer snö i bergen...hög o klar luft.
Det tock dock många timmar innan skyarna över bergen gav vika, trolskt!


Du kommer med all sääääkerhet att tröttna på alla bergabilder som hamnar här, det blir fler.....men, jag är mycket fashinerad av de olika känslorna bergen väcker beroende av hur de är belysta av sol eller måne, insvepta i dis o dimma, höljda med snö......fokusera själv, o du kommer att märka skillnaden. 
Du kanske inte är "bergsatt"....men ...visst är de väl ändå AMZING!


Imorse ringde LF bank i Norge o efter lite chittchatt hävde de spärren.
SÅ, jag strosade ner på byn för att vädra lungorna, njuta av den friska luften o "nyfika" runt lite i min nya by...
Tror detta är början på mitt nya hem...coolt, möblerna är redan på väg....gött att veta.


Här ligger affärerna insprängda i naturen...som pockar på tätt bakom...


Detta är en av de närmsta stora affärerna o en dag ska jag ta kort "hemifrån"....det är ett ganska långt stenkast, men en alldeles lagom promenad.


Snart, snart ska jag ha en bil med en sån här cool nummerskylt. 
Varje stat har sin egen design, men denna är grymmast i min smak.


I en affär låg det munspel på disken, fattar inte vad jag skulle ha det till, men det ska bli spännande att se....blev uppmanad (inifrån) att inhandla ett...så, jag lydde....
Hittade lite smått o gott i affären o kassen blev aningen tung, i andra handen fanns det redan en tung kasse...så....jag gjorde mitt bästa för att fokusera på bergen istället för de tunga kassarna.


Det syns tydligt vilken sida på berget som vätter åt norr...Längst bort är det betydligt högre upp....därför ligger snön kvar där, säkerligen några dagar till.
Alla väntar med spänning på "fint väder" igen här....de håller på att förfrysa o dillar om långkallingar....det är ju dock nästan nån minusgrad några timmar på förmiddagen...svinkallt enligt de flesta...de har nog aldrig varit i Norrland..



Lite svårt att ta in att kaktusar kan växa ute på vintern, men som sagt, det är ingen direkt vargavinter här...

Plötsligt hör jag en bil komma farande bakom mig o bromsa in just bredvid, å någon vrålar för full hals:
-HEEEELLLLOOOOOO SWEEEEDDDDEEEENNNN!
Hrm, jojo, ke, visst, vet jag att jag är poppis...fniss, men HÄR???
Jag kollade in i bilen.... o... bakom ratten satt mannen från turistbyrån som hade erbjudit mig ett rum i sitt hus för 200 dollar + bodytax....

-Hello, how are you my friend, gastade han! Do you want a ride?
Självklart ville jag det, eftersom kassarna nu var halvvägs in igenom mina händer.
(Men, skyll sig själv, intuitionen sa åt mig att ta med min rygga, så jag tog fram den, la den på sängen, sen kopplade hjärnan på o la sig i...men inte ska du väl släpa på den där hela vägen, du ska väl inte handla nåt såå tungt???...så...den låg kvar på min säng..)

Jag dråsade in i bilen medan jag frågade om han redan varit i New York...Nix, han skulle åka imorgon o va borta i 2 veckor...sen skulle han pingla mig o köra mig på en guidad tur utombys...fniss, fattar inte hur alla fnoskiga karlar bara hamnar i min väg jämt, fniss..


Nu låg kvällsolen på o jag fick djupandas för att riktigt kunna ta in skönheten i mitt hjärta.


Minns inte om jag visat min ytterbelysning innan....min Kokopelli!

Enl Wikipedia: Kokopelli is a fertility deity, usually depicted as a humpbacked flute player (often with feathers or antenna-like protrusions on his head), who has been venerated by some Native American cultures in the Southwestern United States. Like most fertility deities, Kokopelli presides over both childbirth and agriculture. He is also a trickster god and represents the spirit of music.


MÄKTIGT! Kan inte se mig mätt eller få nog!


Båda mina grabbarna grus, kom på att de skulle käka med mig, så medan jag omelettade med svamp i sourcream, med färsk spenat, paprika o groddar, micrade Ralph en portion som liknade chicken and pasta, o Jim gasolgrillade en köttbit o hittade nån sås nånstans.
Ralph hade inhandlat en flaska Margeritha Gold som de kulpade i sig i varsitt megaglas med is, o jag hade hittat en English choolate stout....ORGANISK, Jim har sååå kul åt alla mina nyttiga trix.
-You don´t have to try everything that´s organic, you know...



Jim bjöd på dessert från sin syster. 
En typ mörk pepparkaka med cranberry, dadlar, russin o allt gottigt i.....o Jim fick sig ett gott skratt när jag skulle få ut den "hrm, så himla nyttiga grädden" genom en pip i en flaska....o hoppade högt när den spred sitt vita skum i en fin frisyr över min kaka.
Märks det att jag är från landet ibland, fniss???
Det var typ minst 347 ingredienser i den, så jag åt o höll snattran, för en gångs skull....

Jim visade sin feta självspricka på fingret, o då rusade jag ner o hämtade min magiska ringblomssalva. 
- Du är visst en riktigt Medicinkvinna du, skrockade han...
Sen inviterade han mig till sitt sovrum...jaja, lugn bara, för att titta på film. 
Inget TV rum uppe, så han kollar film från sin säng.
Jag fick välja film o den hette nåt typ Alchemy....jaja, nåt sånt...handlade om en kille som konstruerat en dator med känslor..de skapade en tävling mellan en människa o datorn för att de vilken av dem som tjejen sa I LOVE YOU till först.
Knäpp men kul. 

Idag är jag tacksam över god mat, god öl, 
trevligt sällskap, 
promenaden på byn, 
o att jag tycker att mitt liv är så himla spännande!

Wolfies tips: nästa gång du ska göra svampstuvning...stek svamp o lök, krydda med limepeppar o smoked salt, o hiva i en klick Creme fraishe....mmm
                          Hick....mätt o belåten o uret har just passerat midnatt!
                                                               PUSS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar