tisdag 4 december 2012

Grönsaksgurun tar över, snyftande barn o vackra trädgårdar


På promenaden idag, gick jag i bara träningslinnet. 
Hjärnan har svårt att ta in att det kan frysa på natten o va så himla varmt på dagarna...i skuggan är det dock rätt svalt, kanske 15-17 grader bara...
jaja, jag vet att du har snö o skitakallt, ska inte gnälla, jag lovar, bara fakta, ren o solig fakta, fniss!
 Brrrrrr, skulle inte vilja byta..o nu hotar de med snö här också.....


Hajjar du var coolt det är att utanför dörren o ett 100 tal meter bort från plejset där jag bor kan man se skylten som visar att det minsann inte är långt alls till Grand Canyon!
Har du aldrig varit där kan jag garantera att det är ett av livets "detta-måste-jag-se-innan-jag-blir-för-skröplig"...fniss, det ska väl ingen av oss bli hoppas jag, bara äldre, vackrare, klokare o en aning långsammare.....eller hur lät det som en god idé?
Det finns nog inget liknande i hela världen o har man varit där en gång, kallar de redda rocksen tillbaks en dit.
Sist jag var där hade jag en bright idé om att jobba där...who knows...



Tåget...just detta med vagnar som rusade förbi i sisådär en 17, 23 minuter...njäe, kanske inte riktigt men GRYMT lääääänge i alla fall, måååååånga vagnar var det...har en idé om att varje gång det åker genom Williams så måste det tutas nåt rent förskräckligt!
Första natten när jag just skulle somna håll det på att bli en blöt fläck i sängen när lokförar´n drog på med sitt tågigaste tuuuuuuut, just som jag tänkte tuppa av....av utmattning efter min 22 timmars resa...satt jag so ett frimärke i taket....owiiiiii


Brandposter finns det typ ööööveralllllt i detta landet...tycker de liknar små söta brandmän i sina hjälmar...vad tycker du?


Motorvägen passerar inte alls långt bort o man kan höra de bigga trucksen hela dygnet, vråla förbi...


Visst vet du redan att amerikanarna är gaaaaalna i att julpynta, om du trodde det var en myt kan jag säga dig Det var det INTE!
Den ena trädgården mer upplyst än den andra...
Pynt, dekorationer har pysslats till nåt speciellt i varje trädgård, allt i skaparglädjens tecken.


Jag gillar också benknotor...tänker oftare o oftare på att jag kanske, rent av inom överskådlig framtid ska bo i nån slags hem...mmmm, hemmmm, heeeeemmmm, mmm hhhhheeeemmmm, jovars, inte smakat på det på läääänge men måste erkänna att smaken är ganska mummig....


En kväll ska jag snika out o ta en pic by night på den här snyggingen.


När jag gick ut på dagens prommis, hörde jag en unge vråla som besatt: DADDY, snyftsnyft, DADDY.....om o om igen. 
Fattade först inte var det kom ifrån men sen hörde jag att det kom inifrån en bil, den mörka som stod parkerad på gatan. 
Jag stannade o frågade vilket hus lilltjejen i barnstolen bodde i (hon tystnade tvärt när den konstiga tanten kom där mitt i hennes värstigaste gråtattack o knackade på rutan)  o sa att jag skulle hämta hennes pappa. 
Hon pekade o jag rännde iväg som en hjort o bankade både här o där, hejvilt!
Bröt mig in i trädgården o bankade på den dörren men inte en käft. 
Undrar om någon såg mina tappra Daddyletarförsök i fel lya....glad de inte ringde copsen i alla fall. 
Ut igen o prövade nästa hus...o där blev det napp....pappan störtade ut o tackade, ursäktade sig med att hon sovit när de kom hem...jaha, dagens goda gärning avklarad!


Här har vi "min famliljs" lilla gardenmys....med rävlya....


....bambisar, rabbitar...


...gungbrädegungande kids....


...coola Mr Pigardener...


...samt små, stora o större kransar varthän ögat skådar.


Den här blyga bruden vaktar förstukvisten.


När Rick kom hem åkte vi o handlade för de ville käka som jag, mer sallad, då de har lite kroppstrubbel både här o där. 
Stackarn fick många nya aha upplevelser i affären. 
Han hade tex aldrig varken sett eller hört talas om vanlig, hederlig slanggurka, jaja, inte vet jag men jag tror de flesta gurkor är pretty hedeliga kufar. 
Här använder de zuccini som gurka. (Första dan skulle han handla röd grapefrult till mig o kiwi, det hade har varken hört, sett eller smakat)
Vi hade en väldans så skojsig stund i affären när jag försökte förklara vad jag menade med gester, skutt o glada tillrop o han gjorde sitt bästa för att tolka min enmans, sorry, enkvinnsteaterföreställning, bland alla undrande shoppare.

Jag är nu förste chefskock o det står mest frukt o sallad på menyn....blir du förvååååånad...eller, fniss?
Jasså, inte det nej.....o det är citronvatten för hela slanten som dryck. 
Stackars Rick öppnade en soda igår o frågade om jag ville smaka. 
Det är inget socker i förklarade han stolt, då han fattat att i min värld verkade det va en bra grej.
Jag tjöt högt av bestörtning när jag läste att det var aspartam i o han fick sig en lektion som han sent kommer att glömma. 
Han tog burken o gick snällt o hällde ut den i vasken....pour man!

Alla kakor som stod framme, lommade han ut med i bilen...till jobbpolarna, då han insåg att...några kakor lär det inte bli så länge den här nya, rödhåriga vilden kocken är vid makten i köket....men whatever..vi har skitkul o så mycket matinfo han fått de sista dagarna tyckte han jag skulle skriva en bok....fast han vill gärna höra mer....trots att det mesta är helt främmande för honom.
You know ...girl...säger han...sen jag på skarpen sagt åt honom at inte kalla mig 
Ma´m...halllååååå, I´m nåt 78 protesterade jag, don´t call me Ma´m!

Idag är jag tacksam över den varma solen jag känt,
all nyttig mat jag ätit, 
att jag bor så fint o bra hos människor jag gillar o som gillar mig (och alla min nyttiga idéer)

Wolfies tips: en gång i livet, minst: ÅK TILL GRAND CANYON!
Du som vill kolla lite mer...ett av mina fotoalbum på fejan heter Arizona part 2, där ligger bilderna från mitt besök där....om du skulle tveka inför uppmaningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar