tisdag 24 april 2012

Bland grönsaksschampo och sockerbomber





Vill ju visa dig resten av söndagens shopping.
Vi fortsatte till en ny jätteaffär Cardenas, som låg några hundra meter bort.
Mest av den anledningen att man fick 4 istället för 2 grapefrukter för samma pris, o ville ha många!
Å när vi kom dit hade de aprikos och mandelträd för $10 så mitt värdpar kom i exstas och shoppade träd för fullt.
Det första jag fick syn på innanför dörren var frukt och grönsaksschampo, för rengöring....hrm.
Hur ska man tänka då?
OM grönsakerna är så himla giftiga att det inte räcker att tvätta dem med vatten, vad måste det då vara i schampot för att få dem rena?
 Och hur giftigt är då det?????

















Så kommer vi då åter till godsakerna. Det kvittar vilken affär man går in i. Har de ett eget bageri så ser man det ena konstverket efter det andra. Frågan är vad finns det under ytan och hur smakar de? Mycket färger och glitter...ska det visst vara. Å jordgubbarna på tårtan ser ut att innehålla implantat, typ (tutt) gubbförstoring. Tårtorna är av ordinär storlek o 4 jordgubbar är nog för att garnera en!




För en nyfödd liten sork, men bor du inte på Gotland så är det för en liten kille.Mycket marzipan i landet som odlar kollosala mängder mandel, men det finns ingen marzipan att köpa här....hrmm, så Helle är västingpoppis bland grannarna för hon gör egen marzipan!




Ett helt Nalle Puh landskap med Tiger, Nasse o hela kittet!

Morotskakor och äpplen + nåt annat ombestämbart badande i mörk choklad...MED strössel givetvis!










Ja, du som alltid drömt om att bli konditor, skulle lätt kunna uppfylla alla dina konstnärliga böjelser på ett vanligt varuhus här, jag lovar.
Allt blir man inte sugen på men tillräckligt mycket för att jag skulle kunna smaka mig fram under några timmar tror jag.
Nu hade jag ju troligen blivit otroligt botad den dagen från att käka mer socker då allt jag hittills smakat på har varit sött a´la´kollosalt.Tånaglarna nästan krullar sig, DÅ är det sött!
Men människor gillar när det går snabbt o lätt att fixa något. Typ ta bilen, dra till affären o vips, så är tårtan klar.
Inte som jag tänker, oj, vad gillar nu den födelsedagsgrisen?? Jag ska baka nåt riktigt smarrigt just för att det är X som fyller år och jag vill göra X riktigt glad. Känns bra att lägga ner sin själ i att fixa nåt riktigt smarrigt, men jag är väl aningen förlegad, kanske. Skulle aldrdig kunna tänka mig att köpa en tårta, NEVER!


Cupcakes har ju blivit väldigans på modet, har till och med lilla omoderna jag fattat, trodde du inte va??
Här med extra garnityr i form av små grodor och prinsessor. Skulle det sitta fint med en till fika kanske, en groda, mmmm, det kan ju vara din förklädde prins(essa)....tänk dig det du, mitt i tuggan... ;O)






I just den här affären bakade man sina tortillias själv o det gick undan vill jag lova. Tanten tog väl ut 2 i sekunden från maksinen, o de har öppet från 9 -9, fatta hur många tortillias de käkar här - FETT MÅNGA!
Vi köpte med oss ett paket majstortillias o de smakade underbart, värmda på grillen i barbasmoken över cornkolvarna! Jummyjummy...













Här fick vi också smaka på en sorts ost, den vi käkade på söndagskvällen, mmm, smakade fantastiskt, o sen på nästa ställe var det starka...nåt, typ såser att ha i tortillias, med flera sorters chili, habanero...olika mycket behov av brandkåren efter smakproven med de var fantastiskt goda. De bjöd smakproverna med sina egena tortillias eller nachos. Å de sistnämnda var mycket tjockare och som en mix av knäckebröd, fasta liksom och fläsksvålar, inte alls så salta men .........."tjockkkrispigtmegagoda"!
Alltså, egentligen fattar inte jag varför jag inte jobbar på svenska akademin, med att uppfinna årets nya ord? Fattar du det? Nräää, trodde väl inte det heller!

Idag har Spirit och jag varit vid floden o badat tassarna.
 Det var dajligt! 25 grader, ganska mulet o det smakar lite regn i luften. Åska o regn väntas visst imorgon.
Helle hittade en ny sida med en massa jobb så idag har jag gjort ett nyttjobbsökarryck!
Tillståndet avancerar och jag är på G!
Inatt ska jag göra att sovaförsök. Musjakt till 3.50 inatt, gäsp.

Idag är jag tacksam över att: jag äntligen fått reda på vilket tillstånd som jag ska söka!
jag har badat tassarna och gått barfota o jordat mig i den varma sanden, bland ödlor o söta ekorrar,
Helle har gjort falafel till kvällsmat, fatta vad gott det var alltså! TACK!Smarrrrrrrrrr

Wolfies tips: nästa gång du har party, bjud på Mexicansk mat, servera med majs, oliver, ost, nachos, tortillias, lök,sour cream,guaccamole, hotta såser och en brandspruta!                                       Smaklig spis!












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar