söndag 8 april 2012

Rubidoux swap meet - turkey barbecue


Jag som väl aldrig någonsin sovit sämre när det varit fullmåne...har nu 2 nätter sovit...knappt nåt.....hrm. Upp sent, typ 9.15, jaja det är ju söndag. Studsade i träningskläderna för min vanliga motionsrunda. Rodney var i duschen, så jag fixade frukost så länge, min vanliga röda grapefrukt, apelsin och avocado.
- Vi kör till marknaden nu, ska du med, ropar Helle? Hejfadderittan lambo, en fruktsalladstugga, mellan varje ombytesmoment, smörja in mig med solkräm, på med alla juveler, you know. Snabbt gick det, sen bar det av mot Rubidoux swapmeet, som är en öppen utomhusmarknad där man säljer typ allt, som inte lever. Härligt utbud, gamla symaskiner, fotogenlampor, målningar, skor, sadlar, blommor, smycken trängdes med blöjor, datorer, kläder, boots, cyklar och mexicansk karaoke, mitt i allt.



Kan inte låta bli att tjata om bergen...sorry, men varje gång man sticker nosen utanför dörren här så finns de någonstans där, som en ståtlig vy, som jag bara måste njuta av....konstant! När man hör marknadsmusiken, dvs allt från mexicanska tenorer, till rock o pop, blandat med ungar som vrålar efter glass på spanska, det lät så i alla fall....till försäljare som överröstar varann på olika språk, med sitt utbud, till visslingar o rop för att hålla samman familjeflocken, så kan man ine annat än tycka det är underbart att få uppleva att detta, med svetten rinnande längs ryggen i den 34 gradiga värmen.

Pruta är inte, (skoja bara,) var inte riktigt min grej, men you know, träning ger ju färdighet. När jag skulle åka hit, packade jag väl om väskorna sisådär en 17 gånger. Ridbootsen fick vackert stanna hemma. MEN plötsligt, det första jag får syn på är mina boots. Jag hoppar ur mina mockasinstövlar, rakt ner i bootsen, som bara sitter sååå bra. OK, så, frågar vad de ska ha. 15 dollar! Nähä, tycker Rodney, bjud 10. Ahh, jag har ju typ inte sett något av de svettigt, dammiga km av marknaden ännu, så, hör o häpna! Jo, det är sant! Myrvälder går vidare för att kolla läget, solsting på ett tidigt stadium kan hända...

Vi knallar gången bort. Mina värdar, är inte lika snabba som jag. De hittar fynd överallt, men vid den bortre änden av första gången, kallar bootsen så himla högt att jag nästan får tinnitus. Så, jag gör ett lappkast o vänder o med bestämda steg....o provar dem ännu en gång. Kollar priset igen, jodå, inget har hänt på 20 min....skit också! Jaja, då sätter vi väl igång då. 10 säger jag, nononono, kvinnan spärrar upp ögonen o berättar på spanska att de var minsann hennes stövlar o nya kostade de....nåt, ja, det var åtminstone möjligen det hon sa. OK, 11 drar jag till med. Mannen tittar med sina rådjursögon på kvinnan, o inser att det kommer att bli en hård fight. Vi gnabbas lite om skavankerna på bootsen och jag kommer upp i 12, ber mina guider, jaja, ni vet dom däruppe, om lite hjälp.
Strax därefter säger kvinnan, 13 är mitt sista bud! Holy Moses, det är ca 90 spänn! Inget att gnälla över, eller hur Tine,Old Western Store??
Nöjd, struttar jag iväg med min påse och hamnar plötslig mitt framför mina shorts.
Tar resolut dem o knallar in under takduken till den mexicanska kvinnan o frågar om jag för prova. Jodå, det går för sig.
Å du, de satt också perfekt över min rumpa.
Ojoj då, hur mycket, frågar jag? 2 dollar,svarar kvinnan - fjuff, det gick inte ens att pruta på. 14 spänn, de såg helt nya ut!

Flera timmar senare, kommer en man fram och beundrar mina smycken o tatueringar. Han säger, kom in här så ska jag visa dig indiansmycken med turkoser.
Ett av armbanden var fint men aningen för dyrt i min smak. Fast jag hittade 2 fina snäckskal som han skulle ha 2 dollar för. Gick inte heller att pruta på.

Hur märkligt detta än låter, så var vi likasom där en hel dag o sen när vi handlat o kom hem, så grillade vi o hade påskfest en hel dag, å ändå var det inte ens långfredag!
Ja, jag fattar inte hur vi kunde hinna med allt...
 Hur som haver, vi var på marknaden många timmar. Min förut halvröda kropp är nu ännu mer vackert gyllenröd. Tack vare solkrämen å en tunn vit schal som jag köpte mig också för 14 spänn, klarade jag dagen galant, trots 100% solpåslag, gött ska du veta!

Nu drog vi vidare till nästa projekt: sour cream, o nån guccamolegucka, samt morötter. De hade nämligen fyndat en råsaftcentrifug från en Mexicansk kvinna som använt den 5 gånger, sen var hon för lat för att göra egen morotsjuice, sa hon. I affären, som var Mexicansk (tänk om våra affärer hade haft så snygga målningar på utsidan), hittade jag nåt roligt te. Cola de caballo, shave grass, for bone and cartilage strength. Det lät ju asbra, ben o brosk behöver säkert hippas upp lite, i min spänstiga kropp, fniss.









Väl hemma packades alla fynden upp, kusarna fick käk, å jag hann prata med "Tomas i duschen" (ja, hur han fick sitt namn är en helt annan historia) en stund, innan grillmästaren öppnade en kall öl o brassade på grillen med allt möjligt som han hittade på tomten. Kol i botten o sen cederträ omkring som skapade smokesmak. De fixade o donade o som vanligt erbjöd jag mig att hjälpa till, men icke, jag är som vanligt gäst, så jag brukar ta disken i stället. Vi hade inte käkat på hela dan, aningen för varmt för det. Därför inleddes denna påskfestmiddagsafton (shit, vilket långt ord) med nachoschips o guccamole, som inte var något för den veke....om det varit hot förut så var detta definitivt hottare än hottentott! jaja, efter några dippar vande jag mig o tårarna rann inte längre.
Du ser de där små gröna duttarna, det är de som gör det hela hottentotthot. Habanero, tror jag de heter, eller var det en slags dragspel, minns inte så noga. Fullt upp med att hålla ordning på alla ny ord, o grannkällingen håller på att lära mig spanska, OCKSÅ!
Jag öppnade min lilla nya nyttiga (trodde jag åtminstone) coconutjuice, med bitar av kokosnöts
kött i. Å du, den var DEJLIG! Fantastisk genomskinlig lite halvsimmig vätska med vita små, tuggbara bitar i. Smakade verkligen himmelsk i kombination med brandmannagodiset.






Påskstämningen var det heller minsann inget fel på. Vi fick ju tillökning för några dagar sen. Å förut fanns det 2 storlekar på tonåringar, o en stolek småttingar, som nu fick sällis av 30 pyttisar. De underhöll oss flitigt hela kvällen genom att sno varandras dunbollar hejvilt, små slagsmål hit o dit, o när någon hittade nån kul smakbit blev det nästan huggsexa. En av morsorna tog de ungar hon snott + de egna under sina vingar o tryckte på paus en stund. En dunboll, hajjade inte riktigt läget, så han körde lite gymnastiska övningar uppe på sin mams i stället.








Helle har liksom jag problem med spriten, problem att få den i sig....jaja, nu blev det ju inte just sprit till maten utan bubbel. Nåt i stil med Lambrusco, hette det, fantastiskt smarrigt till denna Mira Lomiska Eastern turkey barbecue. Ni ska veta att när klockan nu redan är över 12, är jag ännu mätt som en havande elefant, inne på minst 3:dje året!

Flopp, där rök den korken!









Nu ska ni inte tro att det bara var kalikon som stod på schemat denna Påskaktiga söndag, ack nej! Med i grillen (under locket) fanns det förutom pippin, jamsrot, och corn. Bullar var bakade (jam (sylt)skulle det givetvis var på dem), sås till kalkonen o så fyllning i den...tja, nån brödgucka, vågade inte fråga vad som var i...samt inlagda morötter i ättika med jalapenos o lök. Mexicanskt, hette...nåt jag för länge sen lagt över på reservhårddisken.

Med tanke på att jag brukar vara mätt av en 5:te del av detta....ja, jo, jag är veggis o äter normalt inte kalkon, men jag smakade en liten snutt, för att vara artig o för att jag är en nyfiken varelse (det kanske nån av er har märkt redan).

Ni ska veta att mitt inne i detta "villakvarteret" är det aldrig tyst. Vi hade radion på med lite soft countrymusik på. Förutom då hönsslagsmål om alla barnen, hästar som frustar o härjar lite med metallstolparna, grannen som brassar förbi på sin tomt med sin megastora truck med 2 crosscyklar på mitt i middagen (efter att ha lajjat lite med hojjarna i öknen hela dan) ,lite polissirener, så skvalar det alltid i ett flertal musikmaskiner - Mexicansk musik, hela dagarna.
Ikväll var det nån värstingtenor, som passionerat (med sin nyvaxade mustash, sin röda fluga o sin sombrero, eller jättehatt, jodå, man kunde faktiskt höra hur han såg ut)och  känslosamt styrde in sina toner mot min trumhinna.
Då yrar grannkällingen nånting på spanska och kommer sättande mot staketet med varsin marshmallowspåskklubba, hur cool som helst. Ok, då ska väl inte jag va sämre, så jag dånar in o vittjar mina väskor, hittar påsen med medtagna, nygjorda cerat, knallar tillbaks o ber Rodney på spanska förklara vad det är.



När middagen är slut diskar jag upp allt medan Rodney gör upp en eld ute i ett annat fynd från marknaden. Sen sitter vi där några timmar o bara njuter av den ljumma kvällen, musiken, innan vi brygger kaffe/te o käkar (trots att vi alla ännu är proppmätta) Helles nybakade sockerkaka med äpplen i, tillsammans med lite glass. Rodney börjar yla och jag o Spirit klämmer i för allt vad vi kan när månen sakta kryper upp på himlen i den stjärnklara ännu ljumma aprilnatten.










Idag är jag tacksam över allt jag varit med om, alla mina fynd, den fantastiska påskmiddagen utomhus med den avslutande elden, samt min fantastiska rödbruna kroppsfärg, snyggt!

Wolfies tips: nästa gång du är på marknad, pröva pruta....inte alls tokigt faktiskt, fniss





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar