torsdag 26 april 2012

Skillnader som gör hela skillnaden!

När jag utbildade mig till coach i Stockholm var jag i ett saligt rus.
Det var såå himla härligt att få vara med om alla dessa magic moment.
Att få vara med just när det händer, just när en människa får en superinsikt, djupt från sitt eget inre, efter att ha gått på upptäcktsfärd i sitt inre, wao, HÄRLIGT!
Vi hade till en början träningsklienter och det var inte en enda gång det var sig likt.
Jag fick klura och vända o vrida på utmaningarna.
Det som var supercoolt var att intuitionen var fullt på hela tiden.
Jag fick orden i munnen direkt, frågorna och allt jag skulle säga....eller rättare sagt, på vilket sätt jag skulle fråga.
Ofta kom det symboler, som jag frågade om jag fick nämna.
Själv förstod jag inte, men klienten förstod alltid, förklarade och sen kom allt tillbaks till mig, som något jag behövde höra.
En av kvinnorna blev så inspirerad av våra samtal att hon själv utbildade sig till coach.
Ytterligare en kom med en flaska vin på avslutningen och en annan skickade ett kort med ett kollage hon klippt ut och en fin vers som hon diktat.
Allt detta med anledning av en enda sak!
                                                             Skillnad!
Jag kunde hjälpa till att ge dem redskap och nycklar för att de djupt i sitt inre,skulle hitta just de svaren som gjorde skillnad.
De i sin tur, hjälpte ju till i min utveckling och utbildning så att jag kunde växa som människa - winwin igen!
JO, detta blev dagens ämne, efter en film vi såg ikväll.
En gigantiskt stor tonåring blev antagen på ett college, för att han spelade bra basket och var stor o lång.
Han kom från ingenstans, o bodde ingenstans.
En familj tog sig an honom och han fick verkligen bli en av dem.
Han fick en identitet, visste inte riktigt hur gammal han var och efternamnet han trodde han hette, stämde inte.
Frun i familjen köpte en säng år honom, det var den första i hans liv.
Den familjen gjorde verkligen hela skillnade för honom.En fantastisk insats!

Skillnad kan man göra på många sätt.
Fundera en minut på när du gjorde skillnad i någons liv sist?
Säkert inte så svårt.
Det gör vi dagligen, utan att vi tänker så värst mycket på det.
Många människor har årskilliga gånger i mitt liv gjort en stor skillnad genom att bidra på olika sätt till mitt välmående, växande, framgång, höja min självkänsla, rädda mig från en kris mm,mm.

Jag vet också att jag har haft den äran att göra skillnad i andra människors liv.
För mig är det lika underbart varje gång nån bekräftar detta eller tackar för något jag inte ens vet att jag gjort.
Det är en njutning att få bidra med något som blir uppskattat.
Det fina i kråksången är också att allt är ömsesidigt.
Vi lär ju av varann hela tiden.
Ibland behöver jag höra någon uttala orden som far runt som racerbilar i hjärnan o då plötsligt blir det liksom mer sant.
Känner du igen det?

Jag vet att jag många gånger ringt en kollega när jag varit i bryderi om ett homeopatmedel.
När jag har berättat högt om problemet, har jag själv kommit på svaret, PLING!
Vi har ju också nosat på det här med att ge vidare...innan...
När du gör mig en stor tjänst, kanske jag får ge den vidare till nån helt annan...det goda går helt enkelt runt i cirklar.

När jag flyttade till Gotland, du minns då när jag hade min "blomperiod".
Då lärde jag många att ta emeot blommor, som aldrig fått någon blomma annat än på sin födelsedag.
Jag fick massor med goa människor runt omkring mig som gjorde mig många tjänster.
Kanske tack vare min tidigare blommmiga utdelning.
Minns bland annat när vattnet i hundens skål började se skumt ut.
Det rann också himla dåligt ur alla kranar plötsligt.
En dag när jag duschade blev vattenstrålen så dålig att jag knappt blev kunde skölja av schampot. Jag skruvade isär duschhandtaget o fick världens mysigast överraskning!
Gillar du INTE äckliga saker ska du lalalalalallalalalllllaaaallalalallalalalalalal nu!
Vet du var jag fann? Du har ännus chansen att sluta läsa....
Fullt med päls från en råtta! YES!
Fick raskt handduken om mig och rusade ut till brunnen....mer äckelvarning nu....
där flöt en jodå.... mycket riktigt STOR råtta, o då menar jag ingen liten fjantig mus utan en stor råtta.
Den hade tappat mycket päls , som då troligen sjunkit till botten, och skulle komma in med pumpen vartefter.
Själv som sagt, var den inbäddad i en grönskimrande bubbelplast, nej inte plast men naturliga ,stora grönskimrande slemmiga bubblor....
Den flöt så väldigt fridfullt om kring där - I VÅRT DRICKSVATTEN!
Visst, det gjorde också skillnad! I 6 månader fick vi pilla päls ur silarna när vi duschade i vårt spavatten med råttglans...hrm o så hämtade vi vatten hos Jägaren o Baron, tvärs över vägen.De gjorde just den perioden en stor skillnad, då det ju blev mycket prat om livet o så, vid varje vattenhämt...
Ja, det var tider det!

Vi var också utan värme och varmvatten i 6 månader året innan.
Det var också speciellt.....annorlundigt kallt... 
Minns när Rasmnus stod under stuprännan som slöt en meter upp, o duschde under illvrål, när det regnade i oktober...brrr.
Själv slet jag raskt av alla kläderna när det kom en störtskur (annars duschade vi med solvarmt vatten från trädgårsslangen, helt ok, men vet du hur mycket sol det är i september ,oktober, 4 gradigt vatten direkt från brunnen var det som gällde då.....) snabbt gnuggade jag in håret med schampo o tvålade in min lekamen -
DÅ SPRACK HIMLEN UPP I ETT STORT LEENDE MED SOLEN SOM FNISSADE ÅT MIN SKUMMANDE GESTALT!
Då uppfann jag en dusch.
Traskade in skummig o naken.
Värmde vatten i vatten kokaren o fyllde upp resten av en 10 liters vattenkanna med kallvatten. Blev ganska ok temperatur.
Har du provat hälla det över dig nån gång, från en vattenkanna?
Så, inte det nähä. Knepigt som rackarn.
Fick ställa kannan på badkaret och hälla den försiktigt medans jag krälade under den som en strippa på en porrklubb, ja eller en krokodil som fastnat på en metkrok, välj själv.....

Den dagen vi fick varmvatten, 1 vecka före julafton - gjorde hela skillnaden för min familj!
Jag minns det som det var igår.
På morgonen när jag eldat i 2 dygn för att få upp tempen i de 2 tusenliterstankarna, kom Sara först in på toa.
Då tog jag hennes hand o höll den under varmvattenkranen o du skulle sett hennes min!
RASMUS, EMIL, FRIDA SKYNDA ER OCH KOM HIT!
 VI HAR VARMVATTEN, VI HAR VARMVATTEN!
Fatta vilken grej, 1996, det var inte ens stenålder och 4 barn kunde bli så galet glada av lite varmt vatten!
Tror inte de fick för många men av den tiden, men härdade blev de allt!
                                                 UNDERBAR SKILLNAD!

Nu blir det tuppskinnvarning: en dag blev det en skillnad i denne unge mannens liv!
Du har säkert sett o hört men den tål att upprepas!



(En mus på mitt rum fastnade i fällan nyss, låter som jag ska få sussa inatt! Gillar den skillnaden!)



Idag är jag tacksam över att: det just nu finns många människor som bidrar till en fantastisk skillnad i mitt liv....dagligen,
filmen som var baserad på en verklig händelse, fick mig att tro för en stund i alla fall,
 att världen ändå kan vara ganska god.

Wolfies tips: bestäm dig för att på morgonen efter du läst detta,göra skillnad i någons liv! En god och bra skillnad, o snälla berätta hur det gick!
Tack!
En mus på mitt rum fastnade i fällan, låter som jag ska få sussa inatt! Gilla!

2 kommentarer:

  1. Idag fredag här, så stannade jag o gubben vid en affär ,jag tänkte på dej ,o dina rosor, konstigt tyckte jag :-) men jag köpte en orkedee ( vet att det är fel stavat )till en kvinna som jag har träffat 3 gånger under många år, vi åkte till henne ,med den och stannade ett tag på kaffe, hon har förlorat sin man efter flera år sjukdom nu ,och vi pratade om livet,jag kände att hon var tacksam över vårt besök hos henne ,hon pratade om kommande storhelger , vardagar , att om de nära o kära kommer att bry sig om henne då , vilket de lovade . Tack Wolfie för att du förankrar tankar, hos mej! som jag tar till mej , och använder det till det positiva , tänkande :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, riktigt härligt att höra!
      Jag blir glad ända in i hjärtat, av att dina tankar blev till handling! Tänker ofta på detta med blommor när jag är på en begravning. Så himla mycket pengar som då spenderas på blommor.....kunne blivit många rosor vid många tillfällen medan de var kvar här på jorden. Tror personen uppskattat det mer faktiskt!
      Verkligen tacksam att du delar och bidrar till att inspirera andra!
      Tack!

      Radera