måndag 23 april 2012

Nyttigt, otroligt och roligt

Första stormarkanden vi besökte igår var El Tapatio market. 
Härligt uppiggande Mexicansk musik strömmade ut ur högtalarna och man kunde se människor smådansa lite, vicka lite på höfterna medan de handlade.Härligt medryckande! 
Det som är slående lika och fantastiskt är deras frukt och grönsaksavdelningar.
De sjuder av färska och fina varor och de är definitivt en fröjd för ögat för en färskmatlover som mig.
Bara se dessa, direkt när man kommer in gör att man blir sugen på att köpa lite av allt, bara för att med egna smaklökar bekräfta att det verkligen är sant.
För mig är detta den delen av affären jag behöver, resten kan jag nästan vara utan. Ju varmare det är, ju mer sugen blir jag på färsk mat, med levande enzymer.Mannen på bilden arbetar i affären. Riktigt nice dekoration överst!


Sen kom vi då till kötteriet, som vanligt så innehöll den avdelningen åtskilliga råvaror du inte så ofta skådar i en svensk charkavdelning.(Till att börja med ett tryne o späck.) Det man i alla fall måste berömma dem för är att så gott som ingenting går till spillo. Vi är annars duktiga på att kasta sånt som vi anser att man inte kan äta. Typ nosar o tassar o så. Så kinkig är man inte här. Ingen aning om hur man tillreder godsakerna, men de finns överallt, så det måste finnas god åtgång på dem.       
               (Nedan ett halvt huvud, med hjärna, öga o tryne, allt smaskigt är med)                        Jag minns när jag som 19 åring jobbade på en stor svinfarm, mitt första jobb, by the way. Där "odlades" även kycklingar och kalkoner.
Med jämna mellanrum, kom det en laddning med 5000 kalkoner och 5000 kycklingar, som trycktes in i varsin gigantisk byggnad. Där satt de sen med endast ledbelysning, åt och drack i x antal veckor, tills de var "ätfärdiga".
Då skulle 10 man på några timmar runt midnatt, raskt kasta ner 5 kycklingar i varje blastbur, dra igen locket, fysa iväg plastburen uppå andra likadana som en räls, sen uppför ett rullband på en lastbil, snabbt innan det blev ljust. Då hackade de ihjäl varann pga stress över att aldrig få röra sig eller utföra något som helst normalt beteende. Emellanåt kunde privata kunder få köpa några broiler. En dag fick en annan tjej o jag uppdraget att slakta 300 höns o 15 kalkoner, genast. Inget nån av oss var så sugna på, men vi vågade inte säga nej. Minns mig själv, efter nackandet som skedde med yxa, och plockningen som gjordes i maskin, sittande med en vass kniv..... skära av benen, släppa ner dem i ett gammalt zinkbadkar. Can you imagine - 600 hönsfötter.....drömde om dem på natten. När jag såg dessa i affären, vaknade detta minnet upp ur sin dvala igen...Billigt i alla fall, bara $1.84, som hittat, sugen???

Här bakar de egna nachos, med olika namn, smak o färg. Just dessa färgerna vet jag då inte att jag någonsin skådat, ever. Vet inte riktigt vad som åstadkommer den intensiva färgen och förmodligen ångrar jag mig om jag tar reda på det innan jag smakat dem, så smaka ska jag börja med....har sett gula o blå också.....härligt Svenskt ;O) 





Nu kommer vi in på en annan intressant grej, deras enorma utbud av dricka av olika slag. Visst, bara det att de säljer vin och sprit i affären är ju helt annorlunda MEN, det finns tonvis av annat färglatt ska du veta. Till att börja med så finns det en dryck som de visar jämt på reklamen här. SunnyD! Det visas hur himla mycket fint o bra det blir i livet, bara du tutar i dina barn denna Gudadryck, nyttig som få. Kunde därför inte låta bli att läsa på förpackningen nu när jag fick chansen. Först stod det vatten, socker, sen stod det 2% juice från koncentrat o tillsist en massa kemikaliska grejer som färgämne o konserveringsmedel. De finns i flera storlekar, detta var nog den minsta....Ja, inte riktigt min lyckodryck....

EN annan cool grej här är iste, mycket vanlig på burk men här fanns den i större versioner och  innehöll te med socker ibland, sötningsmedel ibland och lite annat smått och gott. Prövat några burkvarianter och de går att dricka men ger mig väl inte den ulimata drickkicken direkt.Däremot har de mycket dricka med coconut with pulp, simmig genomskinlig  kokosnötjuice med små fyrkantiga vita kokosbitar i, smakar wonderfull, iskall en varm eftermiddag i solen!

Idag är jag tacksam över att: jag bor hos "nyttiga" människor som njuter, uppskattar och generöst delar med sig av underbart god hemlagad, "barbecuad", stekt eller kokt mat!
Helle och jag haft en mycket givande prat o lyssnar dag! I´m greatful Helle!!

Wolfies tips: nästa gång du åker och handlar, shoppa bara sånt som du verkligen kan njuta av med alla sinnen o medans du smaskar det i dig - låt höra mmm,mmmmmm,mmmmm!  
                                           Valet är helt o hållet ditt! Väl bekomme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar