måndag 9 april 2012

Kanske Spirit - om att välja, att lyckas och att säja JA!


Inte en aning om den här lilla snutten på Spirit kommer att visas, men det ser så ut i skrivande stund. Vågar inte bråka med att försöka lägga in nån mer bild. Den här tog hela min kissotandtrådotandborstnings (oj, nytt megalångt ord igen, sorry) ritual att ladda upp.

Så idag kära du kommer vi att dyka ner på djupet, istället för att fladdra runt i värmen o leta nya exotiska händelser. Dagen här har till största delen, efter motionspasset gått åt till att leta och skicka in jobbansökningar.

Jag delade nåt på Facebook en dag, kanske idag, minnet är ju som sagt var kort o mycket intensivt....om att leva i det förflutna, nuet o senet.....

Typ, de som lever i dåtid är ofta deprimerade. Det fick mig att fundellera en hel del.
Jo, det var inte alls tokigt tänkt.
När människor fastnar i det som var jobbigt, en svår period, ett dödsfall, en kass uppväxt, ett taskigt förhållade....ja, de ältar sitt tauma,om o om igen o vägrar släppa taget...då går det inte att till 100 njuta av NU o HÄR!

Det är som att se vardagen, genom ett par brillor, som har en speciell bild ingjuten i glasen, eller linserna.
Allt man ser färgas av den bilden och man kan inte se klart liksom.
Det som de flesta av dessa "fastnade" människor tyvärr inte har en susning om - är att de kan välja själva! De kan ta av sig brillor eller linser o sätta in ett par klara, som visar hur verkligheten ser ut just precis NU!
OM, man skulle vara kaxig nog att påtala detta, blir det oftast protester som, -Det är minsann inte så lätt, du anar inte hur svårt det är, du vet minsann ingenting om hur det är att må dåligt....osv.
Ok, det kanske jag inte gör, men mitt liv har inte heller alltid varit en dans på rosenblad o sockervadd.
Det vet de som hängt med ett tag i mitt liv.
Men trots att det varit uppför o nerför, jag har varit utan jobb, pengar, mat, bensin, sällskap, värme, vatten mm, så har jag valt att se varje ny dag som ...just ny.

Det som också varit en gåva för mig är ett annat val - nämligen att vara tacksam över det jag har, fokusera på det lilla och be om det jag önskar.
Vet du, jag tackar många gånger varje dag för små saker, som de flesta inte ens lägger märke till.
Typ när bilen som sinkat mig länge, plötsligt svänger av...eller den enda lediga parkeringsplatsen blir ledig, just framför min nos......eller när jag väljer att tänka, wao,vad spännande, just nu har jag inte en spänn, men ett hål i mitt golv, (12 minusgrader ute)och i hålet, ett läckande rör, undrar på vilket fantastiskt sätt det kommer att lösa sig.
Dessutom är det festligt och nykommet, att behöva hoppa över hålet för att ta sig till spisen.... ;O)
För, löser sig det gör det ska du veta.
Ett roligt citat,som jag också såg idag var: Vare sig du tror att du kan, eller tror att du inte kan, så får du rätt.
Det är nämligen så finurligt ordnat, att våra inre/övre hårddiskar programmeras av det vi tänker. Så det vi lägger mest energi på, det kommer vi att få mest av.

Kör vi in en diskett i vår hjärna med: Det kommer inte att funka den här gången heller, det är jag helt säker på, det har ju aldrig funkat förut, så det är så!
Då kan vi vara bombsäkra på att vi får det just så.

Vet du, ett av mina barn, har mest av just detta vi är inne på nu.
I hans ordbok finns inte ordet misslyckas, det kom visst inte med i produktionen, tursamt nog. Han utgår alltid ifrån att om problemet inte går att lösa på just ett sätt, så måste man pröva ett annat, nytt annorlunda sätt....å är det nån som alltid lyckas, med allt möjligt märkligt, så är det han!

Så, det bästa vore nog faktiskt om vi helt enkelt raderade ut, misslyckas och det går inte!

För så här tänker jag: att inte lyckas med det man gör på just det sättet, innebär att man precis då, BAMM,  kan gripa chansen att lära sig något nytt.
Oups, just detta problemet måste jag lösa på ett annat sätt!
Alltså, en läxa vi kan välja att lära oss!
Just det, vi kan själv välja!
Vill vi, så kan vi påta in den händelsen som funkade, i vår hårddisk och ta fram minnet nästa gång vi är i en liknade situation.

Å, vet du vad jag just kom på (ett vetenskapligt test jag läst om)?
Jo, om vi under dagen gjort något vi inte är nöjda med, tex kanske vi valde att vråla
DIN URBOTA DUSKALLE, DU FATTAR JU INGENTING! till någon, då kan vi laga den händelsen i vår hjärna, genom att tex skriva ner hur vi EGENTILGEN skulle vilja agerat.
Å, vips, nästa gång vi hamnar i en liknande situation, så "minns" vår finurliga hjärna det vi skrev ner, som om det hade hänt på riktigt, o då försöker den återskapa en likande lösning på den uppkomna situationen!
Är vi inte härligt funtade så säg? ;O)

 Nu tycker jag att du har varit fantastiskt tålmodig som läst så himla mycket text, utan bilder!
Därför ska du få smälta detta.....du som redan hört o vet allt detta, kanske du just idag, behövde ett lite uppfriskning....
Å du som tycker det verkar helt åt skogen...sug på karamellen ett tag.....man vet aldrig, varje dag kommer människor på att de kan välja att ändra sin sanning till något som känns ...sannare. Kanske är det din tur idag? Who knows....

Idag är jag tacksam över: alla jobb jag snokat upp o lyckats få iväg en ansökan till,
att människorna jag bor hos är snubblande nära sitt nya boende,
att jag vet att jag kan välja, i varje sekund av mitt liv, det som ger mig mest positivitet, glädje och lycka!

Wolfies tips: våga bli en JA-SÄGARE!
Börja med en gång, en dag, fortsätt med en vecka.....en utmaning men en HÄRLIG EN!
Varje gång nån frågar dig en ja elle nejfråga, svara : Ja, det vill jag/tycker jag/kan jag/gör jag/väljer jag!
Du ska få se, livet kanske klättrar upp till en ny dimension!
Välkommen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar