torsdag 5 april 2012

På minishopping tur....här finns det mesta!


Vi drog till city för att fixa ett foto till min US jobb visum ansökan, samt lite annat smått o gott. Mitt inne i en affär kan man få ta sitt passfoto. Killen drog ner en vit, du vet, kind of mörkergardin,  tog fram en helt vanlig liten kamera o knäppte ett kort på mig. Sen satte han in minneskortet i en maskin som visade exakt på mm var huvudet skulle va på bilden...han fixade o trixade o vips...så var det klart. Sen skulle det ta 5 min att printa kortet. Så jag gick en sväng o hittade sunscreen lotion with SPF 15. Alla andra ställen har den minsta solskyddsfaktorn 50 o sånt skit smörjer minsann inte jag in mig med, too much poison in it! Sen tjoade de i högtalarna att Svenskans kort var klara.
Vi drog vidare till den här Michaels....som var en slags Panduroaffär, med massor av pyssel. Värdfolket skulle kolla efter lite prylar där.


I påsktider fanns det mycket påskdekoration men jag får veta att här äter man mest skinka eller möjligen lamm och på söndagen för att fira påsk. Är man katolik äter man fisk på fredagen. Ägg är bara nåt för barnen, ägg och påskharen, typ.


Å ena sidan är allt här stort o flådigt och MYCKET helt enkelt, fast å andra sidan kan en skönhetssalong tydligen också var av den här mera "skabbiga" sorten.....men Esmaralda kan ju va en pärla på det hon gör för det...visst !

Mexicanarna har minsann fräscha affärer. På vissa ställen betar djuren bakom affären och de hämtar vad de behöver, när de behöver...you know....vi går inte mer in i detalj på detta tycker jag...inte allt jag får veta här tilltalar alla mina sinnen, vill jag lova...
Inne i den Mexicanska affären, står en typiskt kortvuxen Mexicansk polis och jag förklara att jag är från Sverige och undrar bedjande med mina allra snuttigaste cockerspanielögon om jag får ta några foton på deras helt fantastiska bakverk. (Inte alla affärer gillar detta nämligen...) Jo då, jag lyckas blidka honom o börjar snabbt plåta de läckra konstverken. Den här påsktårtan finns det väl inget mer att tillägga...EXTRA ALLT!
Den här är speciellt med för att min älskade Trollunge ska få se att de minsann har Kitty här också....hon finns på allt, inne på "panduroaffären" fanns hyllmeter med Kittyprylar, det du Gullunge.....när du hälsar på Mommo, ska vi köpa en sån tårta och bara mumza i oss morgon, middag och kväll (fast mamma tycker nåt helt annat, det gör ofta mammor.. ;O)
Alltså, just i den här disken skulle man kunna fettat på sig några pounds (1 pound var visst typ 4.66 hg dvs nästan ett halvt kilo) om de var lika smarriga som de såg ut så lovar jag, det skulle kunna bli världens party av alla dessa godsaker. Inte helt övertygad om att vi i Sverige, har samma idéer om alla ingredienser...typ färgämnen och så förståss....om man käkat lite av varje skulle man troligen bli självlysande ute i mörkret av alla kemicals....eller i allande fall, lysa som ett ljushuvud ;O) !!
Chokladäpplen med diverse göttigöttgött på är vanligt här. Måste prova nån dag.Det jag sett i Sverige är mer knäckäpplen, typ på marknader och liknande, men sno idéen för allt i världen, doppa o rulla i allt möjligt gott och posta på bloggen en dag så vi andra får veta, ok...?
Nu varnas äckelmagade läsare...svälj frukosten, andas och så övergår vi till den Mexicanska charkdisken, där inte allt de sålde var såååå himla dräggelframkallande som hittills...BE PREPARED! 

Ja, vi dundrar väl på direkt med lite purfärska, flådda gristassar som en liten försiktig uppvärmning, så här i frukosttider, för dig som brukar köra bloggen som morgontilltugg. Blev du sugen? Lugn, det kommer mera...

Har du hört uttrycket - Det smakade mer...i så fall vet jag exakt hur de menar....i alla fall har jag en teori, ja..så här va....OM du käkar nån annans tunga, typ en kossas, så är den ju kopiöst mycket större, med massor av fler smaklökar än vad som ryms på våran lilla fjuttiga mänskliga tunga. Så - hajjar du kompis? Ok, l å n g s a m t  nu då...käkar du någon annanns papiller, ja så heter det på fackspråk (nej inte pupiller, jag vet) smakpillepluttar, å dessutom någons, vars tunga är GIGANTISK, så borde du ju smaka mer....hajjar du NU DÅ kompis?
Tyckte att den här borde du få chansen att ta dig en ordentlig titt på. Särskilt du som lider av någon form av magproblem, för då va.... mumsa i dig en sån här o du får en alldels ny mage, för detta är nämligen olika sorters komagar! Gulp, hur coolt som helst, så länge man INTE tänker tanken att oh, denna skulle jag vilja sätta tänderna i....ja, nu vet ju inte jag riktigt vad som ingår i din "gilla" smak, men i min ingår den INTE - THAT´S FOR SURE!


För oss som då inte är så förtjusta i kött kan jag rekommendera fisk- o skaldjursavdelningen. Här med olika sorters räkor....ja, i ärlighetens namn liknar de mest sånt som man agnar sitt metspö med...
Här är det mycket vanligt med tilapia, en sorts plattfisk som här av nån anledning är kluven på mitten...
 Alltså, jag har inte solsting, även om det ibland kan tyckas att jag placerar text o bilder hur märkligt som helst. Ibland funkar det att lägga texten bredvid, ibland inte.
Du ska veta att jag lägger ca 1,5 timme varje dag på att försöka komma överens med den här övningen, så att den ska så något sånär ut.....
Känner ett stort ansvar över dig, att du ska få lite friska fläktar till ditt morgon eller iaf förmiddagskaffe/te!
Jag hörde om folk som bloggade typ gry Forsell i Mix Megapol, hon bloggade varje dag.
Oh mymy, tänkte jag, kan det va nåt att härja med varje dag???
När jag startade min blogg hos min homeopatiska polare Helen i Älmhult, en natt för några veckor sen, hade jag inte en endaste susning om hur någonting av det här gick till.
Å definitivt inte att det skulle vara beroendeframkallande...både för min och din skull. JO, för jag känner faktiskt att du är med mig och jag blir superglad när du gör ett inlägg då och då, så jag vet att du inte fuskar...när jag nu anstränger mig så att "pusha up" din vardag lite, fnisssss....Men jag kände starkt att jag ville ha alla de fantastiska människorna ombord på mitt äventyr, de som supportat mig på alla sätt till att jag skulle följa mitt hjärta. De skulle verkligen få vara med mig, känna i sina porer precis vad jag kände, lukta, känna och se vad jag upplevde. Å för dig som inte var en av de närmaste guldkornen, jag är innerligt glad att du också hängt på tåget, TACK!
Oups, dags för en kaffeklunk, det blev visst en liten utsvävning igen...sorry...


 När man shoppat klart, stoppar kassörskan ner allt i en oräknelig mängd kassar, tunna, små helt värdelösa plasticbags....som sen ytterligare en stuvare, fixar med, under tiden man betalar.... OM det finns en kassörska vill säga. Många affärer har bara självscanning och DU scannar då alla varor, en o en vid en automat, som du sen betalar i cash eller med kort, packar o drar......
Nåväl, just den här stuvaren blev så himla lycklig över att nån ville ta en bild på honom med alla kassar......så jag fick hans värstigaste smile...coolt!


Plötsligt ropar Rodney: Hey Wolfie, come here and bring your camera.!Look at the moon, the wiew witht the palmtrees, buautiful, isn´t it?
Min kamera är ju inte direkt nån värsting, men jag gjorde ett tappert försök att hålla den helt stilla o inte andas medan kortet togs.....o det går i allafall att se....Amazing va?

Idag är jag tacksam över att: min jobbansökan är i rullning (håll gärna några tummar för att det projektet går snabbt o smidigt)
allt jag sett idag,
över att gårdagens tornados (11st) av värsta sorten snurrade runt i Texas o inte här (såg på TV när en av dem drog fram...stora bilar typ de med blänkande tankar som hämtar mjölk på gårdar, for 20 meter upp i luften, virvlade omkring en stund, sen bara pluppade ner som leksaksbilar o kraschade mot marken...huuuu

Wolfies tips: ut o shoppa choklad, nötter, torkade bär o annat gott, samt några ekologiska äpplen, sno några blompinnar av grannen å ...sätt igång o skapa....nyttigt godis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar