söndag 1 april 2012

Pallad frukt smakar bäst....genast, med gott samvete.

Denna söndag vigdes åt att leta ett nytt hus att hyra eftersom Helle och Rodney är askalaströtta på att bo i knasiga tantens hus. Hon har visat många prov på att inte alla besticken ligger i lådan, you know...
SÅ målet för dagen var att leta i Yocaipa området, vid bergen som ligger hyfsat nära Rodneys "lastbilsjobb".
Han kör varje natt till ett litet hus uppe i bergen som är ett slags litet pumprum där han fyller vatten i en lastbil som liknar mjölkbilen, sen brummar han den till ett ställe i stan där de buteljerar källvattnet.
Ursäkta, en kort paus bara. Ska försöka lokalisera musen som är min rumskompis, den tuggar på ...nåt...inte i min väska hoppas jag innerligt...momento...
OM du äger en musdetektor, skulle du då vilja vara så rar och faxa hit den....hittade inte den rackaren.


På vägen till målet passerade vi en trädgårdskonstentusiast! Jag säger bara, VARFÖR inte ha ett sjörövarskepp OCH en GIGANTISK (what else) sjörövare i trädgården. Haven´t you ever thought of that?




När man ändå är i farten kan man lika så gott ha en Frietsgudinna och hennes tuppenuppe där också, samt alla utombordsbåtmotorer man kan komma över, känns liksom som om det är ett måste....or? Känt så nån gång? Inte det nej, tur - för den här snubben har redan lagt beslag på den idéen, sorry.





Hur som helst vi drog vidare och hamnade på San Bernadino National Forest station där Rodney jobbat en gång. Vi stannade till och gick in och frågade om  de kände nån som hade en hästgård att hyra ut. De hade en internetadress och ett tips som vi tackade för.
I reservatet fanns både björn och mountainlion.


Just i den här delen av världen är kanske inte jordbruken de allra största.....                      
Uppe i bergen kom vi till ett ställe som var ett slags naturpark med djur och ett litet hus med souvenirer. Kvinnan började genast prata och vi blev snabbt goda vänner. Hon hade gjort sig av med allt utom det som rymdes i 3 resväskor och nyligen flyttat in här i området. Hon frågade om jag var gift, o när hon hörde att jag var singel, övergick hon snabbt på en datinghistoria.....       Kul människa, vi ska bli Fb vänner. Hon var 60 bast o gjorde sin första dag på jobbet.Glatt visade hon några meter långa kvitton med obegriplig skrift som hon inte fattade ett jota av, men hon var lika glad för det.          Jag poserar utanför i den lilla guldgrävarbyn.                Hon gav Rodney tips och gav honom sin mailadress o skulle hålla ögonen öppna åt dem.  Vi fortsatte resan, kollade på For rent objekt men hittade inget passande.  OM du undrar så kan jag inte högerjustera texten och inte göra mellanrum, därför är det en enda gröt just nu, sorry. Helle kallar att det är mat. Makaronstuvning står på matsedeln idag. Underhållningen står Miquel för. Han ränner fram och tillbaks vid mina fötter och racar med sig själv, å vinner - hver gang. Han är en köksmus och brukar hålla oss sällskap vid middan. På hemvägen hittar vi några sprängfyllda apelsinträd. Nu ska vi ha en ny såndäringa "sinnesträning".                       Tänk dig en mycket varm och solig dag och du är fruktansvärt törstig. Plötsligt känner du den mest underbara doft, söt och blommig och apelsinig liksom. Du känner en varm, solmogen apelsin i din hand och börjar skala den. Inga äckliga kemikalier, bara en ljuvlig, frisk doft. Du tar en tugga, schhhhhh mmmmm, det går knappt att beskriva i ord hur den smakar. Inte som något jag smakat förut. Mild, frisk, blommig, solsöt....ojojoj, AMAZING! Vi parkerar vid vägen, tömmer några kassar i bilen och drar iväg till träden.

Vilken lycka! Här står jag, i California, en ljummen dag, ja faktiskt 1 april (och jag lovar, detta är INGET joke)  och pallar apelsiner för första gången i mitt 45 åriga liv! Kan jag vara annat än lycklig då!
Vi fyller våra kassar, tömmer i supervolvoskuffen, som nu är tömd på gamla, stinkande burkar och fyller den med häärliga, solmogna nypallade apelsiner,drar tillbaks och fyller kassarna igen.

 Himmelskt, or what?
Å vet ni, vi hann åka ca 300 meter innan Rodney fick "nypalladeapelsinerabstinens", han pulled over o stannade. Tog fram en kniv och delade några apelsiner som vi raskt mumsade i oss, å du, har du aldrig smakat nypallade apelsiner i California, DÅ har du missat nåt!
 Nu kallar han att det är movietime! De är superförbluffade över hur få filmer jag sett och gör sitt bästa för att kulturuppdatera mig med indianfilmer och annat viktigt! Gissa vad biogodiset blir - yea, right APELSINER!

Idag är jag tacksam över att jag pallat apelsiner för första gången, träffat nya roliga människor och för att jag inte bröt ihop över att min nyfunna telefon inte gick att använda för mig just nu.

Wolfies tips: sätt upp på din lista över sånt du måste hinna med innan du slår dig till ro på hemmet: äta, ljumna,nyplockade apelsiner, direkt från trädet! kom ihåg att NJUTA till 100%


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar