tisdag 10 april 2012

Chaiote com espi - tillökning....

Hittills har inte en kotte visat så mycket som ett uns intresse av att anställa mig....spännande, då väntar alltså nåt ännu bättre....coolt!
Rena Wild West idag när vi drog till affären, tumbleweed rullade över vägen, yiehaa, värsta exotiskt för en svenska på vift i CA, hihi





Äntligen lyckades jag knäppa ett kort på en skolbuss. Min första granne, den vita kvinnan i Madison, berättade att här börjar kidsen skolan när de är 4 bast, typ nån förskola, men ändå, de börjar lära sig vad de heter, sin adress, släktingars namn o adress, typ sånt som är bra att veta när man är liten å kanske kommer bort...




Vi drog vidare till den Mexicanska affären vi besökte efter marknaden. Här kan man typ liksom INTE dricka kranvattnet, om man inte behöver det som maskmedel eller nåt. Sjukt mycket kemikalier o klor i (minns inte om jag berättat detta redan, sorry then...) så man köper en big bottle, som står på ett underrede med en kran, åker till affären o fyller på dem med, drickbart vatten, o laddar sin lilla hemmadrickomat. OM man nu inte vill släpa hem småflaskor förståss..
15 cent för en gallon (som är ca 3.7 liter) o storflaskan rummer 5 gallon, ja, du som är haj på huvudräkning har säkert redan listat ut vad det kostar, men du som inte har det....go ahead.....tar alldeles för lång tid för mig nu....tell me when U know ;O)



Innanför dörren på M affären, börjar dregglet rinna, direkt. Värstingtårtor, kakor och bakverk, bullar med socker o glasyr o bullar med non-stop linser i alla färger, talar till människors sockerbehov....hey, take me home! Å med tanke på mängden de "bullat upp" så finns det helt klart en marknad för dessa läckerheter.




Nåväl, vi otroligt karaktärstarka kvinnor...hrmm....gasar snabbt förbi, till frukt o grönsaksdisken. Ja, vissa grejer känner jag ju till, fast de ser ut att vara odlade med megatistiskgigantisk gödning. Sjukt stora, o andra "grunker" har jag aldrig sett maken till i hela mitt liv. Tex de här håriga tingestarna som heter Chaiote con espi, å det fattar ju varenda människa att det är ungefär detsamma som......ähh...javisst ja, Rodney är på jobbet, återkommer i denna frågan senare...

Å, som sagt, det är AMAZING hur stort allt är här. Jag placerade en tomat, dock ingen normal tomat, det fanns inte, utan en något större variant, bland mangofrukterna o berdvid annanasen för att du skulle få a kind of feeling för hur stora frukterna var.Can you imagine...even if you see them, how big they are?





Nu till helt enkelt vanliga, ovanliga gröna tomater, som Mexicanare tydligen är fett förtjusta i. Liknar physalisfrukterna vi har hemma, ni vet de där orangefärgade små frukterna inväddade i papyrustunnt, brunt skal, förpackade i små plastkorgar, typ. De hade ungefär storleken av en tomat, en normalsvensk helt vanlig tomat.





Vi knallade vidare till köttdisken, ni vet den med komagar o hjärnor, bredvid grisfötterna...ja, just den disken, I knew you remembed it!
Där hade de typ "fläskesvålar", jaja tänker du då, det har ju vi också, små snacks i påsar som heter just så. Men här har de ju en hel grisryggtavla, i värmeskåpet, jisssstus!



Mannen i köttdisken skrattade åt min överväldigade min, när jag beskådade hans disk. Jag snubblade raskt vidare och hamnade vid........ Jellydisken!
Här älskar folk sin Jelly i alla former. Ju mer färg -----you know....jag provade när jag var i Arizona och jag lovar, jag gör INTE om det. Bär, frukter, o annat gojs, jellar man in i en dallrande massa som smakar...ja, den jag prövade smakade liksom typ, nåt åt marsipanhållet, starkt o dallrigt liksom, ville inte ligga still på skeden, nix, dem får de behålla för sig själva!

Nu ska jag berätta en kul grej mitt i allt! Det ska bli tillökning i den Dorrska familjen, next year. Lugn, nejnejnej Helle ska INTE ha barn, men lille Cody gjorde en liten fölunge med polaren Cowgirl, så det ska bli såå spännande o se hur den lille krabaten ser ut.
Hon har nämligen 2 svarta gener och hon är tobiano, vilket innebär att alla benen är samma färg (ett vitt o 3 bruna ben kallas overo) som gör att fölen blir smokey black, dvs de svarta eller bruna fälten övergår inte i vitt som en tydlig linje utan som lite gråaktig skiftning. Coolt, or what?

Idag är jag tacksam över att: såå himla mycket håller på att matrialisera (det har hänt, fast jag har inte sett det ännu ) sig i mitt liv, typ arbetstillstånd, nytt perfekt jobb med bostad mm kul,
 jag är i solen,
 jag kan äta mig mätt varje dag, på massor av mumzigheter!

Wolfies tips: nästa gång du åker till affären, kolla runt i frukt eller grönsaksdisken, köp med dig något du aldrig testat förut o gör en ny härlig upptäckt!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar