onsdag 4 april 2012

This grows in the neighbourhood - VÄRLDSPREMIÄR!




Nu tar vi en tur i området så du får se hur det ser ut här...idag med fokus på det som växer, kort o gott en liten botanisk rundtur i Mira Loma. Palmerna har du ju sett ett antal gånger så dem hoppar jag o övergår raskt till vår fantastiska amaryllis. Den här var verkligen ursnygg med sin polkagrisrandiga kostym, fast hjärnan hade svårt att fatta att den bara kunde växa ute sådär....har jag aldrig sett i alla fall...

När jag skulle skriva om trädet, frågade jag Helle: Vad var det nu för sorts träd, det där med den coola barken? Kom, kom här säger hon.
Jag tassar lydigt efter, ut i mörkret, i stumpsocken, hon smyger bort till grinden och kommer tillbaks med en kvist som hon sticker under min näsa. Jag tar en djup sniff.....


åååå du, om du kan föreställa dig att det luktar svalt, dunkelgrönt, vicks-light o en liten aning förkylning, så vet du hur det tolkades i min känsliga nos. Du har väl förmodligen gissat att det var eukalyptusträd jag menar....? Kan tro det!


Not a day here without the sight of a cactus, that´s for sure....det finns en massa varianter, långa höga, tror de heter Chaparral eller nåt liknande, du kan ju rätta mig när jag är ute o cyklar....


......samma sort som vi käkade frukter av en dag, med den var vild...jaja inte så att man behövde vara beväpnad....U know.... ;O)
Dessa grymma exemplaren växte helt tamt inne i nåns trädgård, å jag lovar, de taggarna vill man inte ha nån annan stans än kvar på kaktusen!


Plötsligt hör jag ett ljud jag inte hört här förut, å det lät verkligen inte som hundar, lamor, getter eller grisar.....som jag passerat förut. Nej, det var de här små kompisarna som minsann var minst lika bra, som alla skällande jyckar, på att larma.. att det kom en vit tvåbening förbi.....



Nu du, detta är urcoolt, jag blev så himla lycklig när jag såg dem. De var 4,5 stycken som ryttlade, shit, vilket fint ord, ojojoj...ja det kanske det inte heter just i detta fallet men de stod i alla fall, stod still, det låter ju inte klokt! De ...flög helt still....låter ännu knäppare, skit samma, de flaxade med sina minimala vingar snabbare än du hinner tänka...ankskit, (det var faktiskt det ordet jag först kom på... ;O) och höll sig ändå helt stilla mitt för blommorna och stack in sin långsmala, lilla näbb för att sörpla ut näktar ur blommorna. Oh, man what a skådespel, jag var helt lyrisk. Lyckades dock inte fånga detta på bild...de är ursnabba de små rackarna, när de tankar...inte som när vi tankar direkt..
Kollibri var namnet....det har du förståss redan listat ut!


Boganvillia, jaja, du får skratta, ingen av oss hade nån riktigt bra idé om hur det stavades, så, utbilda oss gärna....tror du fattar vad jag menar...alldeles...hur många och stora som helst typ...intensivt röd,vacker färg, å så en pitbull, givetvis, lika gott om dem, men det tar vi en annan dag. En fröjd för ögat är alla dessa giganter klädda i rött.



Tro nu inte att allt bara är lugnt o fint på promenaderna. Plötsligt hör jag hästar i full galopp, hästskorna klapprade för fullt och rakt emot mig kommer (antog jag) far o son, vilt hojtande, som om de racade, mitt på vägen, från andra hållet kom en bil, men who cares....De möttes med några dm emellan, fortfarande i full kareta, som om det var världens naturligaste sak att köra ett kapplöpningsheat mitt på gatan med sin lilla son. Inte RIKTIGT som i Sverige.....inte ALLS faktiskt....


Ohhhh, waoooo, kunde INTE motstå denna vyn! Can I please take a pic of your car, for my Swedeish blog?
Of course, go ahead girl! En blänkande Corvette Stingray....impad? Inte jag, ok..lite då... ;O)...jag ville ju fotta skylten....sen hade hon ju en drömfångare i backspegeln också, troligen var hon Native...beredd...??

Cool or what? Dunk...nu svimmade min Systeryster i Stockholm, sorry about that, men hon repar sig....hon skulle kunna flytta hit bara för den.....belive me!


En liten trevlig trädgårdshörna, tillhörande mannen i långa, svarta håret, som har en kvinnlig polare med en corvette med en superfin skylt U know....+ 3 skrikande gäss, en get o en åsna på sin bakgård.
Sista trädgården för idag....


När jag tog foto på den här trädgården, började grannarna undra vad jag pysslade med, så återigen, förklarade jag att jag samlade stuff till min svenska blogg. De beklagade att deras trädgård inte var lika fin men att de skulle ta itu med den nån dag....jo, den här har nog tagit några timmar att få fason på. Kan tänka mig att vadmusklerna fått sig en omgång när de spatserat upp o ner för att iordningställa den, ganska brant vill jag lova!


Ikväll, tog Helle nästa steg med lilla Cody. Han är verkligen cool som en filbunke. Första gången hon hoppade upp, backade han 2 steg, sen stod han bara där.....o man kunde nästa se hur han fundellerade...på vad i alla sina dar...som var på gång. Gooood Boy!

Sen körde vi varsitt ridpass, jag på Cowgirl och Helle på Chip, Rodneys appalosa. Det får ni se en annan dag, för då hade redan månen kommit högt upp på himlen o kameran är inte utrustad med lika bra mörkerseende som vi.

VÄRLDSPREMIÄR!
Det du ska få bevittna nu är...håll i dig, heeeelt unikt! Jag ska försöka med konststycket att lägga in en film....tatadaam! Watch this!


Härligt busiga Spirit, får alltid spring-i-benen när det blir lite svalare på kvällen. Värsta bushumöret. Han kommer rusande bakom en, lägger sig i jag-vill-leka ställning och sen blir det full rulle!
Ja, om det nu inte funkade så får jag försöka en annan gång. Det går inte att se om det funkat nu.....jag håller en tumme för att premiären inte blev till ett fiasko.

Idag är jag tacksam över att: jag sett en massa kollibri pippisar som bara är hur fina o söta som helst,
min morgonrunda bjuder på en sån fantastisk mångfald och en varm, skön sol som håller mig i kategorin rödskinn...med en liten dos varje dag,
samt att jag ridit ikväll, HÄRLIGT!

Wolfies tips: när du tar en promenad, se dig omkring, en dag tänke blått, o du hittar massor med saker i blått som du aldrig någonsin sett, tänk doft, o du kommer att bli varse en massa fantastiska och kanske oangenäma dofter...men du får en "rikade" promenad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar