tisdag 17 april 2012

Passion, glöd - i varje cell, inget för zoooombies...

Vandrandes runt här på streetorna, eller bara sittandes i trädgården, slås jag ofta av tanken på passion.
Har ju hört berättas om dessa Mexicanska män som gråter, mer än kvinnorna.
De är visst, känslosamma och passionerade.....
Att vara passionerad kan ju som allt annat kanske bli i överkant tilltaget.
Fast om jag tänker på Sverige, Norge, Danmark så kan i alla fall inte jag minnas någon man som varit i passionerad i överkant...möjligen nån kvinna... 
I Norden är vi mer lagom, nästan lagom, på väg att bli nästan lagom....
Jojo, jag vet, det finns alla modeller,inte dra alla över en borste..... men nu menar jag generellt.

När jag var i Italien och hörde människor prata med varann, så var det med inlevelse, som om varje gest och uttryck gällde livet....armarna viftade likt ett myggsvärmsangrepp o rösterna steg i takt med viftandet, som om de nästan var superarga, fast...inte....

Runt omkring i området skvalar musiken, från garage, kök, altaner o bilarna ska vi inte prata om. De måtte ha större högtalare, än vad man normalt har på ett disco. Bilarna formligen hoppar fram, speciellt de lite sportigare märkena.

Å, wao alltså. om alla hade brytt sig om sina hästar och hundar o allt annat på 4 ben strosandes här, som de tvättar o putsar på sina bilar, då du...ojojoj...det skulle vara djurens paradis, för lacken, shit man, den blänker vill jag lova.

Så åter till passionen.
 När vi gör något - passionerat - eller inte ...vad blir skillnaden?
Fundera på det en stund. Häll upp en kopp kaffe, slå en morgon7a, eller bara blunda en stund (ja, jag vet, vi har ännu inte rett ut det här med hur lång en stund är, men skit i det nu) just do it!

Nå, vad kom du fram till, för du fuskar väl inte hoppas jag!! Hrrmm....bra!
I ordlistan står det passion = lidelse, åtrå       passionerad = lidelsefull

Ok, lidelse, det låter ju som något som gör ont typ, nåt negativt i alla fall, så jag kollade vidare vad betyder då lidelse, jo, då står det känsloladdat intresse, now we´re talking.
Det lät ju mycket bättre i mina öron åtminstone.
Tänker också att det du gör med passion, gör du med minst 100% närvaro, en sorts intensiv mindfullnes kan man säga.
Du är intensivt i nuet i varje sekund, blicken, musklerna, hjärnan har koll på varje liten rörelse, du känner doften, smaken, underlaget, hör ljuden mer intensivt o koncentrerat, just som om alla celler i din kropp är fokuserade just på en sak.
 Alla hönsen är liksom...hemma, ja du fattar...

Det första jag tänker på när jag hör passion, lidelse, är dans, typ Argentinsk tango, flamenco samt film.... Dirty dancing, La Bamba...
DU har säkerligen sett Let´s Dance nån gång.
OM du sett när de dansat någon av de mest inlevelsefulla danserna, kanske du också förstod att dansaren kan inte dansa dessa speciella danserna, om hon/han inte känner känslan i kroppen, blir ett med den...

När du tittar på ett par som dansar passionerat, ja tex proffesionell Argentinsk Tango, då känner du vibrationen emellan dem, i din kropp, i dina celler, du dras med och gnistorna emellan dem, snudd på syns.....
                                                                Det är passion!
Känsloladdat så det förslår.
 Energi har vi ju pratat om innan.
När du är/blir ett med en energi, om den är ledsen, superlycklig eller passionerad, så kan de som är runt omkring känna av den, utan problem.

När vi går in för att ge ALLT, när vi blir ett med vårt uppdrag i kroppen, själen, ja i varje cell, då upplever vi så mycket mer intensivt, det vi gör.
En zoombie kan inte vara passionerad. 
Finns det något i livet som kan väcka din passion? ? ? ?

SCHOSH.....(ja, inte fasiken vet jag hur man stavar till det ljud jag nyss sa, för att smaka på hur det stavades, men du fattar nog)....  vilken tur att det finns något som kan väcka din passion! Hörde du min lättade suck...?? Bra! 

Att uppleva något man är superinspirerad av, med alla sinnen, med kropp o själ, med hela sitt väsen, kanske är nytt för dig (I hope not) men jag vill å det allra varmaste rekommendera att du allvarligt funderar ut, något, någon som kan väcka dina slumrande celler till ett livat liv du aldrig känt maken (ja eller makan) till.
Gör upp en seriös plan på en handling som kan väcka din passion o skrid till verket.

Å inget fusk nu....inga mesiga halvmesyrer, godkänns INTE!

Tänk nu på att det är för din skull du gör detta, inte för någon annan.
Å du, Mr (Miss, lr Mrs) - allt nytt innebär inte livsfara!
Du är den som kammar hem den stora vinsten!
Jo, för allan del, din eventuella inblandade också givetvis, en winwin situation.
                                              DU har inget att förlora!


                                         (Tror detta är rätt klipp, gick inte att kolla i förväg...)

Helle tipsade om en passionerad dansare Joaquin Cortes, ojojoj....vi hittade ett klipp med Jennifer Lopez o honom, prövar lägga upp det annars kolla länken här.
You tube sök Jennifer Lopez & Joaquin Cortez 5.55 långt
Kolla även in honom i andra klipp, flamenco verkar vara hans grej, kolla blicken....fokus...

http://www.youtube.com/watch?v=JpPt1hOB9LY&feature=related


                                          Ö g o n g o d i s !!!!

Idag är jag tacksam över att: jag har känt/kan känna passion,
ingen mususling har hållt mig vaken på ett par nätter,
att mina ben nu äntligen släppt taget om albylkulören, från en lång vinter...

Wolfies tips:jo, som sagt, dagens övning blir att fundera ut något du kan/vill göra passionerat, (o låt det nu inte ta en vecka!) sen SKRID TILL VERKET!
Å va inte så himla blyg, dela med dig....så jag får veta att du inte bara sitter där, läser o slöar till! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar