söndag 22 april 2012

Smoked Barbecue - fullmatad till hjässan

Nu satte Spirit igång att yla som besatt, ja det är sällan tyst o lugnt långa stunder.
 För 2 minuter sen gick Arne rätt i en limfälla.
Vet var den står, hörde ett konstigt ljud därifrån, reste mig snabbt, utan att spilla te över tangentbordet, o kollade. Jo då, fällan låg upp o ner o ruskade. Snabbt som ögat tömde jag en påse som låg på sängen, för att raskt mingla in honom i den o rusa ut o förpassa honom till himlen.
Men, snacka om Arne the Blixt !...han klistrade sig loss o hann iväg på de 3 sekunderna, så nu har vi sällskap ytterligare en natt.
Undrar vad Helle gillar att jag har pojkar på rummet, hrm?
Idag hade han varit uppe på byrån, bajsat OCH kissat för säkerhets skull på min burk med korallsand. Han är inte ens rumsren den lille skiten!

På eftermiddagen drog vi iväg på stormatshopping.
Åkte först förbi en mack o hämtade ett reklamblad. Sen vidare till en bamsingaffär, å det som var dyrare där väntade vi med till nästa ställe.
Väldigt många bilder blev det.
De kommer senare i veckan, ja den som börjar imorgon alltså.
Coolt att vi alltid liksasom har en dag tillgodo här.....
Om man på väg hem från affären skulle bli akut småbarnsfåtöljsnödig, ja nån abstinens, så fanns det sådana att inhandla i vägkorsningen...

Plötslig ropar Rodney, Wolfie look, you should take a picture of that cloud!
Sagt o gjort, laddade kameran och hoppade ur bilen o fick dem på bar gärning, kaninen o hunden som pussas, ser du dem?








Mot kvällen tände Rodney barbasmokegrillen o la chickt dit corn o chickendelar. Här rostar man majsen i sitt skal, fenomenalt gott.
 Helle o jag fixade sallad, o marinerade en sorts mexicansk ost som smakade som om en mozarella, feta och gnisselhalloumi hade mocksat ihop sig, fast inte så salt, goood.
Den pluppade vi ner i olivolja med 4 finskurna vitlöksklyftor, basilika, chili, peppar, mexicansk vin...äger "kanskenåntingsås", o svarta oliver, jo det blev några kvar faktiskt.
När vi är i köket så, POFF, som värsta trolleriet bara hoppar de in i våra munnar o drar ner i magen..wrooom..







Vidare fanns det sour cream, stekta och barbasmokade green tomatas, tror jag det hette, inte tomater men någonstans i närheten...
Helle värmde också på leftovers sen igår cerviche med räkor, guaccamole, o majsen du...Holy smoke...
Den här skapelsen var en korsning mellan vit o gul majs. Det finns ju flera sorter som du säkert vet.
Men whatever, denna du, helt sagolikt söt och god, nästan som efterrätt, med lite smör på.....mmmm. 
Tvingade mig att tugga sååå långsamt för att inte måltiden bara skulle ta slut mitt i allt detta Gudomligt goda.                                                               Kycklingarna underhöll oss med sitt tjatter, då de 3 mamachickens ska skuffa upp alla sina telningar först uppför en jättebal med hö och sen dubbelt så högt, typ 1,5 meter upp i en talle, föra att sjunga trollmor för dem,så de 30 små kan komma till ro.
Grejen är att det börjar bli trångt i trädet med både "nästantonåringarna" och tonåringarna på samma ställe. Emellanåt, vinglar nån till o knuffar ner en minsting, som piper ynkligt innan mama chicken övertygat den om att göra om hela proceduren.




Så när jag är tillbaks i Sverige, så vet ni vad som formade om min kropp till Jätttebamingbarbamamma!
Givetvis nybakade majstortillias och ett gott vin till!

Hästarna stod o muttrade över att de inte var inviterade till den läckra måltiden. Spirit var också mer än sugen, så husse fixade en specialartortillias till honom med massa muckeliguck o rejält med kyckling i...... Hästarna väntade tålmodigt på sitt godis. De älskar majskolven, rostad med skal, så de fick de avtuggade delarna, o mumsade så de såg stjärnor. Särskilt husses lille Chip, han såg ut att vara i 7.e himlen.












Tro nu inte att det var nog med det, närå...sen när disken o maten var fixade....å grillen glödde för fullt...
då min vän, kom den gamle trotjänaren MR Galge fram.
I sina ungdoms glansdagar bar han stolt upp vackra kläder med sin välbygda kropp.
Nu var han liksom en krokig gammal,,,x-galge som låg därute, bortglömd i en hög.
Men han fick ännu ett uppdrag!
Han fick tjäna som spetsare, åt marshmallows...som sakta smälte över de kvarvarande glödande träbitarna.
Det var jag alldeles för mätt för, men kunde ändå inte låta bli.
Nostalgiskt, det var hur längesen som helst....o det smakade alldelse för sött o gott....
Mörkret föll och den klara stjärnhimlen gnistrade klart i den svala nattluften.

Sen var det en film på TV som Rodney tyckte var skitbra, så vi hamnade mitt i den.
 Då va, DÅ kommer Helle in med ett ton chokladpudding med bananbitar.
 Tror ni nu att jag är mätt 2 timmar senare. Närå, fetpackad med käk upptill hjässan. Tvungen sätta i öronproppar för det ska hålla sig kvar därinne! Men mumzigt var det.

Idag är jag tacksam över: allt nytt o kul jag sett och allt supersmarrigt jag smakat,
att min bror haft en härlig helg i Jukkasjärvi, beskådat ishotellet o kört skoter mm,
min son äntligen flyttat in i sin egen lilla lya. Grattis Emil!

Wolfies tips: kolla på molnen på himlen ofta, se vad för olika figurer som döljer sig där, kanske inte bara en utan flera i samma bild, kanske en upp o ner...använd din fantasi...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar