måndag 2 april 2012

Tillökning - brand new cellphone...woohoo!

Äntligen en morgon utan de skymmande molnen som de senaste dagarna gjort att temperaturen legat på 10-15 grader - skitkallt för att vara här!Sol och värme is back! Thanks!


This morning we got about 30 new familymembers! 2 hönor hade "chickat" av sig och fått ca 15 söta bebbar var, så här lagom till påsk! Värsta pipandet när alla småttingar ska vallas runt av sina morsor....så fort nån fastnar bakom en grästuva låter det som om deras sista stund är kommen. Ärligt talat undrar jag om de vet vems som är vems av alla småttingar.....men who cares, ingen av dem kan nog räkna till 15 ändå!


Äntligen dags att casha in våra weekendfynd. Vi drog till återvinningscentralen och sorterade....glas i bruna,gröna, och transparanta, plastburkar, cans (aluminiumburkar), samt metall som aluminium, plåt, tenn....allt har olika ersättning och allt väges av en butter man som numera vet att Helle o Rodney har full koll.....annars gör de sitt bästa här för att slippa betala ut så mycket, har man ingen koll-kammar man noll! Wao, coolt rim va, fniss.



När man fått sitt kvitto från allt de vägt, ska man helst ha kommit ihåg att ta med sig ett litet reklamblad, där det finns en kupong som ger en betydligt bättre betalt för burkarna. I luckan lämnar man kvitto och kupong och violá - vi fick 45 dollar för rubbet. (8 dollar extra för vi hade med den där kupongen.....min andel räckte almost till Småttans present, lysande Sickan!)


När man är ute och åker (idag åkte vi med trucken,dvs jag klättrar över framsätet och sitter som en bedjande munk på en filt i skuffen, fastklamrad vid de båda framsätena i kurvorna) med Rodney är allt ett äventyr. Plötsligt, yihaa, gör han en tvär vänstergir och ropar: OHH, hey,  look Honey (till Helle alltså) this is AMAAAZING! Då menade han, kolla vilken massa katusfrukter! Han pulled over o stoped vid vägkanten. Kniven hade av nån anledning inte kommit med men de hittade en skruvmejsel och Helle gick genast loss på en av frukterna. Hon skrapede av så många taggar hon kunde, spetsade den på mejseln och.....tog fram sin tändare och eldade upp de kvarvarande små stickorna, de är små och många vill jag lova!
Sen skalade hon den med naglarna och fram kom en lilarosa, saftig frukt, fylld med små svarta kärnor inne i.



As usual, tar vi en lite imagination övning. Tänk dig en saftig, lilarosa smak av melon, typ vattenmelon/nektarin och plommon....sörpla in smaken å .....ja, typ nåt åt det hållet i alla fall. Väldigt läskande och gott. Tricket är annars att skära toppen av en PET-flaska, skrafsa bort så många taggar man kan och sen bryta av den och låta den falla ner i flaskan. Ta hem dem, sätta på gasspisens platta och låta dem "tagga ner" ;O)

Det coolaste av allt är att de på skalets insida har ett slags slemämne som är utmärkt att "kurera" diabetes med. Kombinerar man detta med kanelstänger, som är kända att hålla blodsocker/insulin på en stabil nivå (när man kokar kaktussylt lägger man i kanelstång) så har man en helt naturlig "meducin" mot diabetes! är inte naturen AMAZING så säg?
Helle berättade också att om man käkar lokalt producerad honung, har man den perfekta kuren mot pollenallergi . DET DU! Rena hälsoutbildningen idag, helt FOR FREE!


Hemma igen blev det breakfast....fast jag hade käkat en trippel apelsinfrukost (kombinerad med en lokalt plockad avocado), av gårdagens "stöldgods" innan vi åkte, så jag tog det som en lunch.
Svenskt knäckebröd från gårdagens besök på Worldmarket, som jag (sorrrrry) glömt berätta om, med keso och rödlök, ett stekt egenhönsvärpt dvärghönsägg, avocado, tomat/salt/rödlök/olivolja, samt lite gurka - du, godare lunch får man leta efter!


Nu kommer vi till en sensation, en aldrig någonsin påtänkt nyhet i Yrväders liv.
Alla har inte tvättmaskin i sitt hus,utan vissa tvättar på stan, i ett bautarum, fyllt med tvättmaskiner med små myntinkast! WAO, vilken grej alltså.....i min värld!
Trodde sånt bara existerade på film! Nej då, raring, detta var på verkligaste verkligheten helt sant! Vi occuperade 6 maskiner och fyllde dem med olika sorters tvätt enligt färg och temperaturreglen. Sen laddade man varje maskin med 1,75 dollar och de rullade snällt igång. Efter 30 minuter, samma process med torktumlarna. Holy smoke, vilken grej!
Å du, inte nog med det!
Under tiden stuffade jag bort till metro PCS. Ååhh what a heck är då det undrar ju du givetvis? JO, efter noggrann research the last couple of days, this is what we found out. OM man har en mobil med simkort i,måste man gå till ett mobilbolag som funkar typ Telenor, dvs man förbinder sig vid sitt ab i ett eller två år, man måste vara Am medborgare och ha ett jobb så de kan göra en kreditupplysning på en. Min telefon, Negerbollens tel och min upphittade, var alla av den typen, SIM-kortstypen alltså. Dvs min lilla kupp om att använda nån av dessa telefoner gick i stöpet. Det blev till att punga ut med 99 dollar för en ny och ett månatligt ab som man går in i butiken och betalar, efter en sms påminnelse (varje mån). 50 dollar för fria sms, fria samtal och fri surf inom US. Garanti gällande allt (jaja, så heter det så länge inget hänt iaf) 5 dollar/månad. SÅ NU; är jag med en simkortslös Am mobil som jag gör tappra försök to get along with....
Det känns härligt ska du veta, jag är hjärtligt glad, och för en stund sen käkade vi tunasalad med "egna" ägg och nyss blev jag serverad färsk pinapple with icecream - I´m not complaining, that´s for sure!

Å du, ett litet PS; när vi var i bergen, fick jag se min första livs levande hummingbird! I promisse you, de är mycket sötare i verkligheten är på julaftons TV.
Den var så liten, typ som en stor skalbagge, att jag först inte fattade vad det var när Rodney ropade: Hey Wolfie look! Så, nu är kollibri också avprickad på listan!

Idag är jag tacksam över: alla nya familjemedlemmar här, att alla mina trosor nu är rentvättade, min nya mobil och att min solbränna börjar övergå i brunt och känns nästan inte alls (så nu behöver du inte oroa dig över den mer lilla mamsen)

Wolfies tips: smaka på allt nytt du kommer över (jaja, inte det som är giftigt ofcourse), det kan vara en sensation du inte vill vara utan, å annars blir du en erfarenhet rikare, fniss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar